سفر نتانیاهو به باکو محکوم به شکست است/محسن پاک آیین

۲۲ آذر, ۱۳۹۵
سفر نتانیاهو به باکو محکوم به شکست است/محسن پاک آیین

بر اساس اخبار رسانه ها، نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی سه شنبه 23 آذر به مدت یک روز به جمهوری آذربایجان سفر می کند. با مروری اجمالی بر اهداف و نتایج احتمالی سفر،موارد زیر بنظر می رسد:

 

1-   هدف اصلی نخست وزیر  رژیم صهیونیستی از سفر به آذربایجان ،تلاش برای خروج از انزوا و ایجاد تفرقه میان کشورهای مسلمان است.این رژیم که به دلیل اشغال فلسطین و جنایات مستمر بر علیه مردم این سرزمین و انجام جنایات جنگی و نسل کشی در میان کشورهای جهان منزوی شده است،تلاش دارد تا با سفر به سرزمین های مسلمان نشین از انزوا خارج شود و بر جنایات خود سرپوش بگذارد.در واقع نتانیاهو به این قبیل سفرها نیاز دارد و به همین دلیل در یک اقدام غیر متعارف، در پیام تبریک روز ملی آذربایجان اعلام کرد که در سال جاری به باکو سفر می کند.در واقع این سفر را به دولت آذربایجان تحمیل کرد.رسانه های صهیونیستی نیز از دو ماه قبل مکررا خبر این سفر را منتشر می کنند و در واقع طرح خروج از انزوا را دامن زدند.هدف بعدی نتانیاهو،اخلال در روابط ایران و آذربایجان است.خوشبختانه روابط تهران- باکو در سال های اخیر بطور کم سابقه ای رشد کرده و همانند خار در چشم اسراییل می باشد،لذا نتانیاهو سعی دارد با انجام این سفر،در روند مثبت مناسبات تهران و باکو اخلال ایجاد نماید.

 

2-   ما و جامعه اسلامی انتظار نداشتیم جمهوری آذربایجان با این سفر موافقت نماید چرا که این کشور عضو سازمان همکاری های اسلامی است و بر اساس قطعنامه های این سازمان،کشورهای عضو از برقراری رابطه و هر اقدامی که منجر به خروج از انزوای اسراییل گردد،منع شده اند. ثانیا مردم مسلمان آذربایجان که از رژیم اشغالگر متنفر هستند بطور طبیعی از این اقدام دولت خود ناراضی خواهند شد و مقامات کشور را از این بابت مورد انتقاد قرار خواهند داد.ثالثا جای تعجب دارد کشوری که خود از اشغال آسیب دیده است، میزبان یک رژیم اشغالگر و جنایتکار باشد. جمهوری آذربایجان تبعات منفی اشغالگری را می داند و سال‌هاست که به دلیل اشغال سرزمین های خود، شاهد آوارگی شهروندان خود می باشد. این کشور چگونه می تواند اشغال سرزمین فلسطین و آوارگی مردم مسلمان را نادیده گرفته و به جای مخالفت با اشغالگری ، در کنار رژیم اشغالگر قدس قرار گیرد.

 

3-   بلندگوهای تبلیغاتی اسرائیل اعلام کرده اند که روابط باکو و تل آویو به یک رابطه راهبردی تبدیل خواهد شد.اما واقعیت این است که هیچ کشور مسلمانی نمی تواند روابط راهبردی با اسراییل برقرار کند، چرا که این رژیم بزرگترین تهدید امنیتی جهان اسلام است،اولین قبله مسلمانان را اشغال کرده و هر روز  جنایات جدیدی بر علیه مسلمانان مرتکب می شود.لذا روابط باکو و تل آویو نیز تبدیل به یک رابطه راهبردی نخواهد شد.مضاف بر اینکه روابط راهبردی به معنی مشروعیت بخشیدن به اشغال است و جمهوری آذربایجان که خود را مخالف اشغال سرزمین های اسلامی می داند،نمی تواند شریک استراتژیک اسراییل باشد.

 

4- نکته آخر اینکه سفر نتانیاهو محکوم به شکست است و فقط بصورت مقطعی برای رسانه های اسراییل خوراک خبری فراهم کرد  تا پروژه خروج از انزوا را اجرا نمایند.این رژیم به حدی در جهان و در میان مسلمانان منفور است که با انجام یکی دو سفر با کشورهای مسلمان نمی تواند از انزوا خارج شده و کسب آبرو نماید. پروژه اخلال در روابط تهران و باکو نیز در این سفر ناکام خواهد ماند چرا که این روابط مستحکم است و مسئولین ایران و جمهوری آذربایجان با درایت و تیزهوشی اجازه اختلال در این روابط را نخواهند داد. دولت آذربایجان در سال های اخیر نسبت به عدم صداقت صهیونیست ها  واقف شده و مناسب است در این سفر  به تل آویو اجازه سو استفاده مجدد از رابطه خود با باکو را ندهد.