الهام علی اف: ما بخشی از امپراطوری ایران، امپراطوری روسیه و تاحدی عثمانی بودیم

۳ اسفند, ۱۳۹۵
الهام علی اف: ما بخشی از امپراطوری  ایران، امپراطوری روسیه و تاحدی عثمانی بودیم

پایگاه اینترنتی ریاست جمهوری باکو متن کامل سخنرانی الهام علی اف، رییس جمهوری این کشور در یکی از نشست های کاری اجلاس امنیتی «مونیخ» را منتشر کرد که  در این نشست، الهام علی اف گفته است: « (جمهوری) آذربایجان بخشی از امپراطوری فارس، امپراطوری روسیه و تاحدی امپراطوری عثمانی بوده است. این سه کشور، اکنون همسایه ما هستند.»
به گزارش سایت اینترنتی ریاست جمهوری آذربایجان ، الهام علی اف در نشست گروه کاری اوراسیا در اجلاس مونیخ گفت :

« ما با وضعیتی مواجهیم که چندان هم توجه جامعه بین المللی را به خود جلب نمی کند. این، جغرافیای ماست. همانطور که در سخنرانی افتتاحیه گفتم، مکان جغرافیایی ما ، میان قدرت های سنتی منطقه و آسیا و اروپا قرار دارد. (جمهوری) آذربایجان بخشی از امپراطوری فارس، امپراطوری روسیه و تاحدی امپراطوری عثمانی بوده است. امروز این سه کشور ، همسایگان مستقیم ما هستند. ما با این سه کشور، مناسبات خیلی خوبی داریم. در وهله نخست این مناسبات بر احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی مان و عملگرایی و منافع ملی ما مبتنی است. به همین علت، بدترین سناریو برای (جمهوری) آذربایجان، وقوع حادثه ای بد میان همسایگانمان است. مثلا وقوع جنگ 2008 روسیه – گرجستان.»

علی اف افزود : « برای ما ثبات لازم است. در داخل کشور ما ثبات وجود دارد و ما خواهان ثبات در پیرامونمان هستیم. زیرا، کشور ما جزیره نیست.  صرف نظر از اینکه خوشمان بیاید یا خوشمان نیاید، حوادث خارج از مرزهایمان بر ما نیز می تواند تاثیر مثبت یا منفی بگذارد. به همین خاطر، ما به همسایگانمان (روسیه و ترکیه) برای یافتن راه خروج از بحران کمک کردیم و برای آن، تمامی تلاشمان را بکار بستیم. البته، این کار را با احتیاط فراوان انجام دادیم. (جمهوری) آذربایجان نیز در میان کشورهایی بود که به عادی سازی مناسبات میان روسیه و ترکیه کمک کردند. »
علی اف افزود : « وخامت اوضاع میان ترکیه و روسیه، مخاطره ژئوپلتیک بسیار جدی برای منطقه بود. باید بخاطر کمک به خروج از این وضعیت دشوار، از ما قدردانی شود. جامعه بین المللی به تدریج نقش (جمهوری) آذربایجان به عنوان عامل ثبات بخش را به رسمیت می شناسد. مثلا اخیرا  جناب دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در باکو با جناب گراسیموف، رییس ستاد مشترک روسیه دیدار کرد. آنها نخستین دیدار خود را در کشور ما  برگزار کردند. انتخاب باکو برای این دیدار، تصمیم ما نبود. ما به عنوان مبتکر این رابطه متقابل عمل کرده ایم!  از ما سوال شد که در این باره رضایت داریم یانه؟ ما هم گفتیم البته که راضی هستیم.  پس چرا (جمهوری) آذربایجان (برای این دیدار) انتخاب شد؟ من این سوال را از خودم کردم. به نقشه اوراسیا نگاه کردم و دیدم که ممکن است (جمهوری) آذربایجان تنها مکانی باشد که آنها می توانند دیدار کنند. ما عضو ناتو نیستیم. همچنین عضو سازمان قرارداد امنیت دستجمعی نیستیم.  ما دارای نفوذ بین المللی هستیم. ما کشوری هستیم که با آمریکا، اروپا، همسایگانمان و روسیه مناسبات خیلی خوبی داریم و آنها به ما احترام می گذارند.»