پیروزی قاچاقچیان بر خبرنگارها و پلیس/پیمان پاکمهر

۱۴ اسفند, ۱۳۹۵
پیروزی قاچاقچیان بر خبرنگارها و پلیس/پیمان پاکمهر

بسیاری از کارشناسان بر این باورند آذربایجان شرقی و تبریز امن ترین استان و شهر کشور است و نگارنده در نشست های ماهانه استاندار آذربایجان شرقی با صاحبان سرمایه و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تبریز از زبان دکتر جبارزاده، با عنوانی نزدیک به این مضمون شنیده است که با پیگیری های مدیریت سیاسی استان و پلیس، موضوع قاچاق در آذربایجان شرقی منتفی یا بسیار اندک است.
اما رخدادی تلخ، تاثیر منفی بر نگارنده و تنی چند از میهمانان روزنامه نگار و عکاس خبری از تهران و تبریز که عازم تهیه گزارشی از پتانسیل های گردشگری و خرید های نوروزی در منطقه آزاد ارس بودیم گذاشت.
اتومبیل های با پلاک های مخدوش با سرعت بسیار بالا و رانندگی پر خطر در جاده جلفا، موضوع گزارش ما را تغییر داد و در نهایت قانون شکنان در جدال با خبرنگاران و پلیس به راحتی پیروز شدند.
روزنامه نگاران در چنین مواقعی بر اساس وظیفه ای حرفه ای کار اطلاع رسانی را با انگیزه ای دلسوزانه و پیشگیرانه انجام می دهند تا از تصادف احتمالی منتهی به حادثه دلخراش یا مرگ جلوگیری شود.
راننده های اتومبیل ها به هشدارهای همکاران بی توجه بوده  و به رانندگی مرگ آفرین خود ادامه دادند.
بنابراین همکاران در طی مسیر جلفا، مرند، صوفیان، و تبریز به طور مرتب و چندین بار با پلیس 110 و نیز 197 و پلیس آگاهی تبریز و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان تماس گرفتند و شاهد تلاش فراوان و اطلاع رسانی بی وقفه این پرسنل برای توقف قاچاقچیان در 3 پلیس راه منهتی به تبریز بودند ولی به دلایل مختلف ! اقدام های آنان به نتیجه نرسید.
پیشنهاد همکاران بر آن بود تا به دلیل سابقه خوب و رفتارهای مثبت سردار محسن حسن خانی، فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان شرقی با جامعه رسانه ای با وی تماس بگیرند که وی با تقدیر از روزنامه نگاران به دلیل حساسیت به موضوعاتی که با جان و آرامش مردم بازی می کنند، سخنان همکاران را شنیده و قول پیگیری، پیشگری و مقابله با قانون شکنان را داد.
نگارنده و همکاران از انگیزه و علت رفتارهای قانون شکنانه راننده ها و سرنشینان اتومبیل یاد شده بی اطلاع هستند و اتهامی را متوجه فرد یا افرادی نمی کنند. اما آنان را باید قاچاقچیان خرده پای «بد» نامید چرا که برای دست یافتن به یک لقمه نان ناچیز آرامش و جان انسان های بیگناه را با رانندگی وحشیانه به خطر می اندازند.
برخی از شهروندان مدعی اند قاچاقچیان جاده جلفا- تبریز بارها جان رانندگان را به خطر انداخته و منجر به تصادف های خونینی شده اند و از دست پلیس گریخته اند.
تدبیر مدیریت سیاسی، پلیس آذربایجان شرقی و ارگان های مسیول در امن ترین استان کشور ضروری است.
جاده های آذربایجان شرقی نباید به محل زورآزمایی قاچاقچیان و پلیس تبدیل شوند. این جاده ها نباید شبیه برخی از گذرگاه های کردستان یا سیستان و بلوچستان باشند.