جمهوری باکو تامین کننده اصلی انرژی اسراییل است

۱۵ فروردین, ۱۳۹۶
جمهوری باکو تامین کننده اصلی انرژی اسراییل است

خبرگزاری رسمی «آذرتاج» جمهوری باکو خبر داد الین سلیمانف، سفیر این کشور در آمریکا در مصاحبه با نشریه یهودی «الگماینر» The Algemeiner چاپ آمریکا گفت :

« جمهوری آذربایجان با تامین 40 درصد از هیدروکربن مورد نیاز اسراییل (رژیم صهیونیستی)، به بزرگترین تامین کننده انرژی اسراییل تبدیل شده است.»

آذرتاج گزارش داد : « الین سلیمانف در مصاحبه با نشریه یهودی «الگماینر» چاپ آمریکا، درباره مناسبات نزدیک (جمهوری) آذربایجان و اسراییل در زمینه های اقتصاد، فناوری، درمان، تحصیل، کشاورزی، جهانگردی و امور امنیتی و نیز جمعیت یهودی که از 2500 سال قبل در آذربایجان زندگی می کنند و همچنین درباره جمعیت آذربایجانی های ساکن در اسراییل سخن گفت.»

الین سلیمانف تاکید کرد : « اسراییل یکی از نخستین دولت هایی بوده است که در سال 1991 ، استقلال دولت (جمهوری) آذربایجان را به رسیمت شناختند. امروز (جمهوری) آذربایجان با تامین 40 درصد هیدروکربن وارداتی اسراییل، بزرگترین تامین کننده نفت اسراییل است.»

سفیر (جمهوری) آذربایجان در آمریکا با اشاره به تساهل و چندفرهنگ گرایی موجود در (جمهوری) آذربایجان گفت : « برخی خاخام هایی که به باکو سفر کرده اند ، تاکید می کنند که گشت و گذار با پوشیدن کلاه یهودی در خیابان های باکو  در مقایسه با خیلی از کشورهای اروپایی، بی خطر است. جمعیت یهودیان (جمهوری) آذربایجان شامل دو گروه قومی یهودی است. یکی از آنها یهودیان «سفاردی» است که در قبا در شمال (جمهوری ) آذربایجان زندگی می کنند و گروه دیگر «اشکنازی» است که در باکو متراکم است. هر دو گروه قومی دارای ریشه های تاریخی کهن هستند. »

الین سلیمانف همچنین بر وجود پروازهای مستقیم میان باکو و تل آویو و خواهرخواندگی باکو و حیفا تاکید کرد.

سفیر (جمهوری) آذربایجان در آمریکا با اشاره به خرید سیستم های دفاعی نظامی از اسراییل و تجاوز ارمنستان علیه (جمهوری) آذربایجان گفت : « سرژ سرکیسیان، رییس جمهوری کشور اشغالگر (ارمنستان) به اراضی اشغال شده (جمهوری) آذربایجان رفته و کشور ما را با موشک های بالستیک تهدید کرده است. یکی از نخستین قهرمانان ملی (جمهوری) آذربایجان در جنگ علیه اشغالگران، آلبرت آگارونف یهودی است. »

الین سلیمانف با تاکید بر ضرورت حل مناقشه فلسطین – اسراییل ، گفت : « (جمهوری) آذربایجان طرفدار حل این مناقشه براساس اصل «دو دولت» است. امیدواریم مساعی و میانجیگری دولت جدید آمریکا این مناقشه را به زودی حل کند.»