گامی دیگر در راستا تحریف سیستماتیک تاریخ از سوی رژیم باکو

۲۲ فروردین, ۱۳۹۶
گامی دیگر در راستا تحریف سیستماتیک تاریخ از سوی رژیم باکو

در چارچوب تحریف و جعل تاریخ و  تلاش های کشورهای منطقه برای تصاحب پیشینه تاریخی ایران، با همکاری موسسه های شرق شناسی جمهوری باکو و روسیه، کتاب «از سلجوقیان تا عثمانی ها» در مسکو به زبان روسی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی آذرتاج جمهوری آذربایجان، مولف کتاب «از سلجوقیان تا عثمانی ها» ، پرفسور شاهین مصطفی اف، معاون موسسه شرق شناسی «ضیاء بنیادوف» از آکادمی ملی علوم جمهوری باکو است.

این کتاب با حمایت شوراهای علمی موسسه شرق شناسی آکادمی ملی علوم روسیه و موسسه بین المللی تحقیقات آسیای مرکزی، منتشر شده است.

در این کتاب، شکل گیری و توسعه فضای فرهنگ قومی ترکی در سایه تحولات آناتولی در قرون ششم و هفتم بررسی شده است و در آن، از

روزشمارهای مورخان بیزانس، خاطرات روزانه سیاحان اروپایی و سایر اسناد تاریخی و ادبی استفاده شده است.

مولف همچنین با تحلیل آثار عالمان آذربایجانی، ترک، روسی و غربی، افکار و ایده های مهمی را درباره تاریخ آناتولی و آذربایجان مطرح کرده است.

در این کتاب 440 صفحه ای که در چهار فصل نوشته شده است، شکل یابی اتحاد قومی ترکی در آناتولی ، سقوط دولت رومی – سلجوقی در نتیجه حمله مغول و تجزیه شدن حاکمیت سیاسی در آن، روند رقابت و درگیری سیاسی – نظامی میان خانات ترک ، شکوفایی دولت عثمانی و توسعه هویت و فرهنگ ترکی در فضای تمامی این حوادث تاریخی و سازوکار تکامل شعور قومی ترکی بررسی شده است.

آذرتاج در پایان افزوده است این کتاب، هدیه ای ارزشمند برای تمامی خوانندگان علاقه مند به تاریخ ترکیه و آذربایجان و دانشجویان شرق شناسی و کارشناسان تاریخ قرون وسطی است.