نمایندگان مجلس باکو از ترکیه در مقابل مجمع پارلمانی شورای اروپا حمایت کردند

۱۲ اردیبهشت, ۱۳۹۶
نمایندگان مجلس باکو از ترکیه در مقابل مجمع پارلمانی شورای اروپا حمایت کردند

به گزارش «ینی مساوات» ، اوکتای اسدوف، رییس مجلس جمهوری باکو، قطعنامه مجمع پارلمانی شورای اروپا را مبنی بر تحت نظارت قرار گرفتن ترکیه از جهت رعایت حقوق بشر ، غیرعادلانه خواند.

صمد سیدوف، رییس هیات نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا نیز گفت : « موضع مجمع پارلمانی شورای اروپا درباره ترکیه و جمهوری آذربایجان متفاوت ( از موضع این شورا در قبال سایر اعضاء) است. در نشست بهاره این مجمع، این تفاوت به حداکثر رسید. گزارش ارایه شده  در این مجمع درباره روندهای دموکراتیک ترکیه  ، قابل قبول نیست. سازمان تروریستی همچون پ.ک.ک. در شورای اروپا ، تروریست تلقی نمی شود و همه پرسی و کودتا در ترکیه، درست ارزیابی نمی شود.»

صمد سیدوف افزود : « ترکیه در سال 1949 در تشکیل شورای اروپا مشارکت داشته و پس از 13 سال ، دوره تحت نظارت بودن ترکیه به اتمام رسیده بود. اما، مجددا تحت نظارت قرار داده شده است. تمامی نمایندگان ترکیه اعم از نمایندگان حزب حاکم و مخالفان در مجمع پارلمانی شورای اروپا با این تصمیم مخالفت کردند. اما، به سخنان نمایندگان ترکیه توجه نشد و مجمع پارلمانی شورای اروپا  باردیگر ترکیه را  تحت نظارت قرار داد.»

وصال حسین‌اف، یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان جمهوری آذربایجان در مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت : « یکی از مقامات شورای اروپا  در پاسخ به سوالی درباره نقض حقوق بشر در ارمنستان و حتی مرگ یک نفر در نتیجه اعتصاب غذا در این کشور، گفت ممکن است در ارمنستان نیز همانند سایر کشورها مشکلاتی وجود داشته باشد، اما آیا شما می دانید در ( جمهوری) آذربایجان چه اتفاقاتی می افتد؟»

آزای قلی‌اف، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان گفت : « در زمان کودتای نافرجام سال گذشته نیز شاهد بودیم که سازمان های اروپایی ، گام متناسبی درباره جنایت کودتا علیه ترکیه برنداشتند. شورای اروپا به این کودتا بی اعتنا ماند. حال آنکه اگر در فرانسه روی داده بود، چکار می کردند؟»

آزای قلی اف افزود : « زمانی که در فرانسه  حالت فوق العاده اعلام می شود، هیچ اقدامی علیه این کشور اجرا نمی شود. اما علیه ترکیه چنین تصمیمات مغرضانه ای اتخاذ می شود. انتقام شکست کودتای 15 جولای را از ترکیه می گیرند. مجمع پارلمانی شورای اروپا باید در تصمیم خود علیه ترکیه بازنگری کند.»

غنیره پاشایئوا، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری باکو گفت : « قطعنامه مجمع پارلمانی شورای اروپا نشان می دهد که این مجمع موضع دوگانه ای علیه کشورهای مسلمان دارد. ارمنستان که عضو شورای اروپاست، سال هاست که اراضی باکو را تحت اشغال خود نگه داشته است. اما علیه ارمنستان هیچ گونه فشاری اعمال نمی شود. »

زاهد عروج ، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « هدف قطعنامه مجمع پارلمانی شورای اروپا، اخلال در سیاست مستقل کشور برادر، ترکیه است. شورای اروپا به آلت دست سایر قدرت ها تبدیل شده است. «پدرو آگرامونت»، رییس مجمع پارلمانی شورای اروپا بخاطر سفر به سوریه، تنبیه شد. اما، چرا نمایندگانی که بطور غیرقانونی به قره باغ کوهستانی سفر می کنند، تنبیه نمی شوند؟ در یک قدمی استراسبورگ ، پ.ک.ک. دفتر دارد و برایشان امکان بهره گیری از شبکه های تلویزیونی فراهم می شود. بنابراین، می توان گفت که سازمان های اروپایی از تجزیه طلبی حمایت می کنند.»

قدرت حسنقلی اف ، دیگر نماینده مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « بودجه آلمان به تنهایی ، چند برابر بودجه ترکیه است. اما، فقط ترکیه درهای خود را به روی آوارگان باز کرد. حال آنکه آن وضعیت را در عراق و سوریه، ترکیه ایجاد نکرده است، بلکه اروپا ایجاد کرده است. ما صدور قطعنامه علیه ترکیه را محکوم می کنیم. با آنکه هیات نمایندگی ترکیه در مجمع پارلمانی شورای اروپا اعلام کرد این کشور برای بررسی مساله است، آن قطعنامه علیه ترکیه صادر شد.»

حکمت محمدوف، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « ترکیه با رعایت قوانین بین المللی ، تدابیر امنیتی لازم را اتخاذ کرده است. »

چنگیز غنی زاده، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « قطعنامه مجمع پارلمانی شورای اروپا علیه ترکیه، موجب ناراحتی مدافعان حقوق بشر شده است. شورای اروپا  ، جبهه دومی را علیه ترکیه گشوده است. شورای اروپا  در مقابل خشونت علیه انسان ها در هلند،  جبهه دوم را دربرابر ترکیه باز کرد. زیرا، طبیعی است که آنها نمی توانند شاهد وجود کشوری مسلمان با اقتصادی قدرتمند باشند.»

سیاووش نوروزاف، رییس کمیته اتحادیه های اجتماعی و گروه های دینی مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « حتی احزاب مخالف ترکیه نیز اعتراضی به برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی این کشور در «حالت فوق العاده» ندارد. اما، اروپا  «کاتولیک تر از پاپ» شده است. »

نوروزاف افزود : « وقتی اقدام تروریستی در اروپا روی می دهد، اروپایی ها فریاد می زنند و دنیا را روی سرشان می گذارند. وقتی دفتر یک روزنامه را منفجر کردند که هنوز معلوم نیست خودشان منفجر کردند یا دیگران، آن همه سروصدا به راه انداختند.  اما، علیه ترکیه این همه عملیات تروریستی روی داده است، ناتو برخلاف اصول خود از ترکیه حمایت نکرده است.»

فضائل ابراهیم لی ، یکی دیگر از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان نیز گفت : « هدف اروپا، خم کردن قد ترکیه است. هر وقت می خواهند ترکیه تجزیه شود، موضوع «نسل کشی» (ارامنه) به یادشان می افتد. این قطعنامه، چهره واقعی اروپا را آشکار می کند. این قطعنامه هیچ تاثیری بر ترکیه نخواهد گذاشت.»

آیدین میرزازاده، معاون حزب حاکم «آذربایجان نوین» نیز گفت : « این قطعنامه برخلاف اصول شورای اروپاست و به خارج کردن ترکیه از خانه اروپایی خدمت می کند. (جمهوری) آذربایجان در مقابل این مساله، در کنار ترکیه قرار دارد.»