اظهارات خلاف اساسنامه مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد تبریز در آستانه انتخابات

۲۳ اردیبهشت, ۱۳۹۶
اظهارات خلاف اساسنامه مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد تبریز در آستانه انتخابات

به گزارش تابناک آذربایجان شرقی، محمد محمدپور در حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (صالحی امیری) در تبریز بیان داشته است:

« تدوین فرهنگ یکسان سازی کلمات «ترکی آذربایجانی» و نگارش دایرالمعارف آذربایجان از سوی بنیاد آغاز شده است، خاطرنشان کرد: سال های گذشته اقدامات ارزنده ای از سوی بنیاد صورت گرفته که تمامی برنامه‌ها با حمایت استاندار آذربایجان شرقی و اندیشمندان حوزه فرهنگ و تاریخ آذربایجان همراه بوده است.

وی افزود: تک تک اساتید که با بنیاد همراهی می کنند، نه تنها در منطقه آذربایجان بلکه در سطح ملی صاحب آوازه هستند، بیش از۵٠ جلسه هم‌اندیشی و بررسی در راستای تدوین فرهنگ یکسان نویسی کلمات «ترکی آذربایجانی» برگزار شد که در نهایت مجموعه‌ای فاخر، علمی و قابل استناد خواهد بود.»

جناب محمدپور و جناب آقای علی محمدی (مدیر عامل بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان) در حالی از زبانی به اسم «ترکی آذربایجانی» صحبت میکنند که در اساسنامه «بنیاد فرهنگ و هنر آذربایجان» بر حفظ و تقویت زبان «آذری» تاکید شده است نه زبان «ترکی‌آذربایجانی».

چگونه می توان یک کار علمی و اصولی انجام داد و در عین حال به اساسنامه پیایبند نبود. انتظار از مدیران و مسئولان این است که به اساسنامه بر اساس آن قبول مسئولیت کرده اند پیابند باشند نه این با تغییر دلخواهانه اساسنامه به مسائل دیگر دامن بزنند. اصطلاح «ترکی آذربایجانی» مفهوم مطلوبی برای سیاست گذاری هویت ملی نیست و اصطلاحی تازه و وارداتی از قفقاز و ترکیه است که سعی دارد خود را به دستگاههای اجرایی کشور تحمیل کند. اصطلاح مزبور مفهومی است که از سوی تجزیه طلبانی چون محمدتقی زهتابی در اوایل دهه 1370 ابداع شده است و پیش از آن حتی خود این فرد از اصطلاح زبانی «آذری» استفاده می کرد. کما اینکه کتاب خود با موضوع دستور زبان را عنوان «زبان آذری ادبی معاصر» به چاپ رسانده بود.

مساله دوم تاکید بر «یکسان سازی» زبانی است. به نظر می رسد منظور از یکسان سازی، از بین بردن گویش های مختلف داخل زبان آذری است که این کار نیز لزومی ندارد. اگر تنوع خوب است ، قطعا باید تنوع داخلی یک زبان و جغرافیا نیز خوب ارزیابی شود.