آغاز مذاکرات راهبردی ایران و افغانستان در ۵ کمیته

۲۹ خرداد, ۱۳۹۶

به دنبال سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به کابل، افغانستان و ایران بر آغاز گفتگوها و مذاکرات در پنج کمیته و رسیدن به یک سند همکاری های راهبردی توافق کردند.

بر اساس این توافق، تصمیم بر آن شد تا ۵ کمیته امنیتی، اقتصادی، اتباع، فرهنگی و آب در دو کشور و با حضور مقام های برجسته مربوط در هر بخش تشکیل شود و رهبری این کمیته به عهده وزرای خارجه دو کشور باشد.

«سید نادر پژوهش»، مسئول مطبوعاتی سفارت افغانستان در تهران گفت: قرار است هیأت افغانستان در پنج کمیته امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، مهاجران و آب، روز شنبه وارد ایران شده و در طول دو روز، مذاکرات خود را در این کمیته ها و به صورت فشرده با کمیته های مشابه ایرانی دنبال کنند.

این در حالی است قرار بود افغانستان و ایران در سال پایانی حکومت حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین و به دنبال آن، سال ابتدایی حکومت وحدت ملی، یک سند همکاری های راهبردی را به امضا برسانند، مذاکرات برای نهایی کردن این سند، به دلایل نامعلومی به تعویق افتاد. اکنون به نظر می رسد افغانستان مصمم است این مذاکرات را برای رسیدن به یک توافق نهایی، دنبال کند.

یکی از کمیته های اساسی و کلیدی و محورهای مذاکرات در گفتگوهای روز شنبه، مسأله آب و مسائل امنیتی و مهاجران است. جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد در قسمت مسائل آبی، با توجه به مشکلات کم آبی که در این کشور وجود دارد، به توافقات جدیدی با افغانستان برسد، اما حکومت افغانستان نیز با توجه به پروژه های توسعه ای مدیریت منابع آبی و نیازمندی که به آن دارد، خطوط مشخصی دارد؛ از این رو، مذاکرات بر سر آب در کمیته مربوط، مذاکراتی جدی و اساسی خواهد بود.

در کنار مسأله آب، مسائل مربوط به امور مهاجران افغان و سازماندهی آنها، به خصوص مهاجران فاقد مدرک اقامتی و همچنین مسائل مبارزه علیه تروریسم و مواد مخدر، از محورهای جدی مذاکرات بین دو طرف خواهد بود.

به دنبال این مذاکرات در تهران، انتظار می رود دور بعدی مذاکرات این پنج کمیته، در افغانستان برگزار شود.
   

خبرگزاری آوا