تایمز: باکو به قرارگاه جاسوسی علیه ایران تبدیل شده است+فیلم

۷ مرداد, ۱۳۹۶
تایمز: باکو به قرارگاه جاسوسی علیه ایران تبدیل شده است+فیلم

نشریه تایمز با انتشار گزارشی نوشته است که جمهوری آذربایجان به یکی از قرارگاههای سرویس های اطلاعاتی اسرائیل علیه ایران تبدیل شده است. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی آذریها این نشریه به نقل از آرسین اروجلو افسر پیشین اطلاعاتی جمهوری آذربایجان و رئیس فعلی مرکز مطالعاتی شرق و غرب گفته است باکو نقش و موقعیتی شبیه «نروژ» در جنگ جهانی اول و یا «کازابلانکا» در جنگ جهانی دوم را بدست آورده است.

به دلیل همسایگی با ایران، جمهوری آذربایجان همواره یکی از مراکز اصلی شنود در جنگ اطلاعاتی غرب با ایران بوده است ولی با بالا گرفتن تنش این جمهوری تازه استقلال یافته در حال حاضر نقشی به مراتب حیاتی تر در جنگ اطلاعاتی غرب علیه ایران به دست آورده است.

آرسین اروجلو اضافه کرده‌است که اعضای سپاه پاسداران نیز در آذربایجان حضور دارند، در  حالیکه شمار ماموران اطلاعاتی امریکایی و اسرائیلی در آذربایجان اندک ولی در عوض کارایی و دقت آنها بیشتر است.

دولت امریکا دو تاسیسات اطلاعاتی پیشرفته در شمال و جنوب جمهوری باکو ایجاد کرده است که از طریق آن ایران و روسیه را رصد اطلاعاتی می‌کند. تایمز نوشته است اسرائیل از رابطه با جمهوری آذربایجان بر علیه ایران بیشترین استفاده اطلاعاتی را می‌برد.

در حال حاضر سی درصد نفت صادراتی جمهوری آذربایجان به اسرائیل فروخته می‌شود و همکارهایی نظامی و اقتاصدی در دوه دهه گذشته رو به توسعه بوده است.

تایمز اضافه کرده است که اسرائیل در حال حاضر کارخانه تولید یک سوم از هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین اش را در حومه باکو مستقر کرده و شماری از این پهبادها را به جمهوری آذربایجان نیز فروخته است.

به نوشته تایمز نیروهای نظامی این کشور در هماهنگی کامل با نیروهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل و امریکا هستند. زیرا امریکا از خاک جمهوری آذربایجان برای نقل و انتقال کالاهای نظامی در افغانستان اقدام می‌کند.

وب سایت آذریها می‌افزاید وزیر دفاع ایران نیز در 1395 در مصاحبه با یک شبکه روسی گفته بود اسرائیلی‌ها در بدنه اطلاعاتی (به اصطلاح) جمهوری آذربایجان نفوذ پیدا کرده اند و پهبادهای اسرائیلی از خاک این کشور وارد ایران می‌شوند.

 

هم چنین بخوانید: کاریکاتور سوسک روزنامه ایران پروژه چه کسانی بود؟