اورشلیم پست: استفاده‌ موساد از باکو بعنوان «مرکز» جاسوسی علیه ایران

۲۲ مرداد, ۱۳۹۶
اورشلیم پست: استفاده‌ موساد از باکو بعنوان «مرکز» جاسوسی علیه ایران

روزنامه اورشلیم پست در گزارش 2012 خود از جمهوری باکو به عنوان هاب جاسوسی علیه ایران یاد کرده است. به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی «آذریها» این نشریه اسرائیلی به همکاری موساد با نهادهای امنیتی این کشور علیه ایران اشاره کرده و نوشته است:

«تایمز لندن» گفتگویی ارائه کرده‌است با مامور اطلاعات اسرائیل که می‌گوید کشورهای اوراسیایی یک دروازه‌ی ورودی برای جاسوسی در ایران است.

جمهوری آذربایجان که ، یک کشور کوچک هم مرز با ایارن است، همکاری فراوانی با موساد برای گردآوری اطلاعات درباره‌ی آنچه که درون جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد دارد. تایمز لندن به استناد شهادت یک مامور فعال ناشناس در  این کشور که از او تنها با نام «شیمون» یاد می‌شود گزارش داد.

شیمون به تایمز گفت : اینجا «مرحله‌ی اولیه» برای کار اطلاعاتی است. حضور ما اینجا بی سر و صدا ولی قابل توجه‌است. حضورمان را در اینجا در طول سال گذشته افزایش داده‌ایم و این ما را به ایران خیلی نزدیک می‌کند. این کشور پر از سوراخ سُنبه است. بنا به گفته‌ی شیمون، مرز با ایران که فقط چند ساعت از باکو فاصله دارد قلمرو اصلی برای گردآوری اطلاعات درباره‌ی فعالیت‌های تهران است. اینجا با داریم اطلاعات زیادی سروکار داریم به ویژه از مردمی که به شکل منظم و آزادانه در سراسر مرز رفت و آمد می‌کنند.  بجز برای ایرانیانی که متوجه ما هستند این اقدامات اغلب غیرقابل پیش‌بینی است.

 او گفت در اینجا اعضای سپاه پاسداران  انقلاب ایران حتی از ماموران اسرائیل بیشتر است ولی روش کارشان متفاوت از روش کار عوامل موساد است. شیمون به تایمز گفت: ایرانی‌ها به شکل باز عمل می‌کنند آنها می‌خواهند همه بدانند که آنها اینجا هستند. ولی اسرائیلی‌ها زیرک تر هستند، مانند آمریکایی‌ها. ولی در پایان همه می‌دانند که آنها هم اینجا هستند.

با توجه به گفته‌های تایمز اسرائیل برای تنش‌آفرینی در روابط سنتی نزدیک بین ایران و آذربایجان برای بدست آوردن جای پا در کشور اوراسیایی هزینه می‌کند.

اورشلیم پست هنچنین نوشت، ریشه دو به هم زنی و عملیات امنیتی اسرائیلی‌ها در باکو از دو مورد عمده تغذیه میکند: نخست- ارتباط ایران با جمهوری ارمنستان که رقیب باکو است و دوم- [القای] بد رفتاری با آذریها در ایران (پایان نقل قول از اورشیلم پست)

به نظر می رسد نیروهای موساد و عوامل تبلیغاتی آنها در باکو به سعی در تحریکات قومی در ایران در ایران دارد. چنانچه از گزارش روزنامه مساوات بر میآمد، موساد و آمان (ضد اطلاعات ارتش اسرائیل)به صورت موازی در باکو فعالیت کرده و با نیروهای تجزیه طلب در داخل ایران در تماس بوده اند. از گزارش این روزنامه بر میآید که ناهماهنگی این دو نهاد باعث لو رفتن برخی از فعالان تجزیه طلب در ایران شده است. بنابراین به روایت یک نشریه پان ترکیست(مساوات) که ارتباطی با ایران ندارد، مشخص شده است که گروهها و فعالان قومی «داخل کشور» در تبریز ، ارومیه و اردبیل از طریق باکو که به عنوان یک هاب جاسوسی درآمده  با موساد در تماس هستند. مسافرت های مکرر برخی از فعالان قومی به باکو (که مدارک آن موجود است) را میتوان در قالب همین ارتباطات مورد ارزیابی قرار داد.

اکنون پرسش این است که نهادها و دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی ما در استانهای شمالغرب برای مقابله با این ارتباطات مشکوک فعالان قومی با «موساد» چه تدابیری اندیشیده اند و چه اقدامات مثبتی برای کشف شبکه هایی از این دسته داشته اند؟ هزینه نشریات نفرت پراکن و سایت‌هایی که در داخل کشور با عنوان «گروه رسانه ای» یا هفته نامه فعالیت می‌کنند چگونه تامین می شود؟