ده زبان پرگویشور دنیا/جعفر سلمان نژاد

۲۳ مرداد, ۱۳۹۶
ده زبان پرگویشور دنیا/جعفر سلمان نژاد

 زبان شاید مهم‌ترین کار انسان هاست- بعنوان یک کودک زبان به ما امکان غذا داشتن را می‌دهد، بعنوان یک بزرگسال ما را قادر می‌سازد تا هر چیزی را که می‌خواهیم به شکل مجازی داشته باشیم و این امکان را به ما می‌دهد تا به ساعتها سرگرمی از بین ادبیات، رادیو، موسیقی و فیلم دسترسی داشته باشیم این فهرست ( که از کم گویشورترین تا پرگویشورترین مرتب شده‌است) بطور مختصر مهم‌ترین زبان‌هایی را که امروزه بکار می‌روند بیان می‌کند.

10- فرانسه

شمار گویشوران 129 میلیون

اغلب آن را بعنوان عاشقانه‌ترین زبان دنیا می‌نامند، فرانسوی در کشورهای زیادی از جمله بلژیک، کانادا، رواندا، کامرون، هائیتی و البته فرانسه صحبت می‌شود، ما واقعا خیلی خوش شانسیم که فرانسوی این اندازه پر کاربرد ‌است چون در غیر اینصورت ما باید نان تست آلمانی، سیب زمینی سرخ‌کرده‌ی آلمانی و بوسه‌ی آلمانی را تحمل می‌کردیم

برای گفتن «سلام» به فرانسوی بگوئید “Bonjour” (bone-JOOR)

9- مالایایی اندونزیایی

شمار گویشوران : 159 میلیون

مالایایی اندونزیایی به شکل شگفت‌آوری در مالزی و اندونزی صحبت می شود در واقع ما تعداد زیادی از آنها را نصفه و نیمه سرهم کردیم چون لهجه‌های مالایایی زیادی در آنجا وجود دارد که پرگویشورترین آنها اندونزیایی است. ولی ریشه‌ی همه‌ی آنها تا حد زیادی بر مبنای همان زبان اصلی است که آن را نهمین زبان پرگویشور جهان می‌کند. اندونزی جای جذابی‌است، یک کشور ساخته شده بر روی 13000 جزیره که آن‌را ششمین کشور پرجمعیت جهان می‌کند مرزهای مالزی بر روی دو بخش بزرگتر اندونزی (شامل جزیره‌ی برونئو) می‌باشد و همچنین بیشتر بخاطر پایتختش یعنی شهر کوالالامپور شناخته می‌شود.

برای گفتن «سلام» در اندونزیایی بگوئید “Selamat pagi” (se-LA-maht PA-gee)

8- پرتغالی

شمار گویشوران : 191 میلیون

بنظر می‌رسد زبان پرتغالی کوچکتر از آن‌چیزی ‌است که فکر می‌کنیم، در سده‌ی دوازده میلادی پرتغال استقلال خود را از اسپانیا بدست آورد و نفوذ خود را در همه‌ی دنیا به کمک کاوشگران نامدارش مانند واسکودوگاما و شاهزاده هنری دریانورد (خیلی خوب شد که هنری ، دریانورد شد … تصورش رو بکنید اگر یکی به نام «شاهزاده هنری دریانورد» یک گل فروش می‌شد ) توسعه داد . چون پرتغال خیلی زود در رقابت اکتشافی جایگاه خود را بدست آورد ، زبانش در همه‌ی دنیا تثبیت شد، بویژه در برزیل (که در آنجا زبان رسمی‌ است) ، ماکائو ، آنگولا، ونزوئلا و موزامبیک .

برای گفتن سلام به زبان پرتغالی بگوئید “Bom dia” (bohn DEE-ah).

7- بنگالی

شمار گویشوران : 211 میلیون

در بنگلادش ، کشوری با بیش از 120 میلیون نفر تقریبا همه به زبان بنگالی صحبت می‌کنند و از آنجایی که بنگلادش عملا توسط هند محاصره شده‌است (جایی که جمعیت به‌سرعت رشد می‌کند، حتی نفس کشیدن می‌تواند شما را باردار کند) شمار گویشوران بنگالی در دنیا بیش از آن است که می‌توان تصور کرد.

برای گفتن سلام در بنگالی بگوئید “Ei Je” (EYE-jay).

6- عربی

شمار گویشوران : 246 میلیون

عربی یکی از کهن‌ترین زبان‌های جهان در خاورمیانه صحبت می‌شود، با گویشورانی در کشورهایی مانند : عربستان سعودی، کویت، عراق، سوریه، اردن لبنان و مصر. از این گذشته از آنجایی‌که عربی زبان قرآن نیز هست. میلیون‌ها مسلمان نیز در دیگر کشورها بخوبی به زبان عربی صحبت می‌کنند، بنابراین خیلی‌ها تلاش می‌کنند تا عربی بیاموزند، در واقع در سال 1974 این زبان ششمین زبان رسمی سازمان ملل شد.

برای گفتن سلام به عربی بگوئید «السلام علیکم»

5- روسی

شمار گویشوران : 277 میلیون نفر

میخائیل گورباچف ، بوریس یلتسین و یاکوف اسمیرنوف از جمله‌ی میلیون‌ها گویشور روسی هستند. البته ما فکر می‌کردیم همه‌ی آنها کمونیستهای دشمن ما هستند، ولی اکنون ما فکر می‌کنیم که آنها کمونیست‌های دوست ما هستند روسی یکی از شش زبان رسمی سازمان ملل است، روسی تنها در کشور روسیه صحبت نمی‌شود بلکه در روسیه‌ی سفید، قزاقستان و آمریکا (تنها در چند جای کوچک) صحبت می‌شود

برای گفتن سلام به روسی بگوئید “Zdravstvuite” (ZDRAST-vet-yah).

4- اسپانیایی

گویشور : 392 میلیون

گذشته از تمام کودکانی که آن را در دبیرستان می‌آموزند اسپانیایی تقریبا در همه‌ی کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی ، نه فقط در اسپانیا، کوبا و ایالات متحده، صحبت می‌شود. در آمریکا جذابیت ویژه‌ای برای اسپانیایی وجود دارد، مانند بسیاری از واژگان انگلیسی از زبان اسپانیایی وام گرفته شده‌اند واژه‌هایی شامل tornado (توفان) ، bonanza (ثروت بادآورده) ، patio (ایوان)  ، quesadilla (کسادیا : خوراکی مکزیکی) ، enehilada (نوعی کیک گوشتی) و taco grande supreme (لقمه خیلی بزرگ)

برای گفتن سلام به اسپانیایی بگوئید “Hola” (OH-la).

3- هندوستانی

شمار گویشوران : 497 میلیون

هندوستانی زبان اصلی جمعیت انبوهی در هند است و شامل شمار زیادی لهجه‌است (که عموما به آنها هندی می‌گویند) بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که جمعیت هند بزودی از جمعیت چین بیشتر خواهد شد. برجستگی گسترده‌ی زبان انگلیسی در هند مانع از آن می‌شود که زبان هندوستانی بعنوان پرگویشورترین زبان جهان شناخته شود. اگر می‌خواهید که کمی هندی بیاموزید راه ساده‌ای وجود دارد : یک فیلم هندی کرایه کنید : صنعت فیلم در هند پربارترین در جهان است هرساله هزاران فیلم اکشن / عاشقانه / آهنگین ساخته می‌شود

برای گفتن سلام به هندی بگوئید “Namaste” (Nah-MAH-stay).

2- انگلیسی

شمار گویشوران : 508 میلیون

با اینکه انگلیسی پرگویشورترین زبان جهان نیست ولی تعداد کشورهایی که آن‌را بعنوان زبان رسمی انتخاب کرده‌اند بیش از هر زبان دیگری در سطح جهان است. گویشوران آن در سراسر جهان شامل : زلاندنو، آمریکا، استرالیا، انگلستان، زیمبابوه، کشورهای منطقه‌ی کارائیب، هنگ کنگ، آفریقای جنوبی و کانادا وجود دارند.

برای گفتن سلام به انگلیسی بگوئید “What’s up, freak?” (watz-UP-freek).

1- ماندارین

شمار گویشوران : بیش از یک میلیارد

فوق‌العاده، فوق‌العاده، پرگویشورترین زبان جهان در پرجمعیت ترین کشور جهان است. جایگاه زبان دوم یعنی انگلیسی را با نسبت دو به یک شکست می‌دهد، ولی اصلا گمان نکنید که یادگرفتن زبان ماندارین آسان است، صحبت کردن به ماندارین می‌تواند واقعا سخت باشد، زیرا هر کلمه می‌تواند به چهار روش(یا «تن») تلفظ شود و تازه‌کارها مشکل یکسانی برای تشخیص یک تن از تن دیگر دارند ولی اگر بیش از یک میلیارد نفر می‌توانند این کار را بکنند پس شماهم می‌توانید انجام دهید. تلاش کنید تا بگوئید سلام

برای گفتن سلام در ماندارین بگوئید “Ni hao” (Nee HaOW) (هائو به شکل یک سیلابی تلفظ می‌شود ولی  برای تن درست صدا نیاز است که صدایتان را به وسط بکشید و سپس آن‌را تا آخر به بالا برگردانید)

 

برگرفته از سایت  : http://listverse.com