دومین بزرگداشت حماسه چالدران در خانه اندیشمندان علوم انسانی

۲۹ مرداد, ۱۳۹۶
دومین بزرگداشت حماسه چالدران در خانه اندیشمندان علوم انسانی

به گزارش ایلنا، دومین “همایش بزرگداشت حماسه چالدران” یکشنبه ۲۹ امرداد ۱٣٩۶ از ساعت ۱۶:٣۰ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

همزمان با بزرگداشت حماسه چالدران، پیش همایش “صفویه و تشکیل دولت ملی در ایران” به همت نشریه وطن یولی (راه وطن) و با همکاری موسسه تاریخی دیار کهن، بنیاد فردوسی، موسسه نگارستان اندیشه و خانه اندیشمندان علوم انسانی در تالار فردوسی برگزار می‌شود.

نصرالله صالحی (استاد دانشگاه، ناخدا)، هوشنگ صمدی (فرمانده تکاوران نیروی دریایی دوران دفاع مقدس در خرمشهر) و منوچهر مشتاق خراسانی (بنیانگذار رزم افزار و کارشناس سلاح و رزم های تاریخی) سخنرانان این آیین خواهند بود.

حسن انوری (عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی) و داریوش پیرنیاکان (هنرمند نوازنده تار و دبیر پیشین خانه موسیقی) نیز مهمانان ویژه این مراسم خواهند بود.

تقدیر از “التفات عبدی زاده” پژوهشگر تاریخ و نویسنده داستان تاریخی، “بابک شهریار ایرانزمین” و تقدیر از “مریم لطفی” نویسنده کارکردهای سیاسی، اقتصادی بقعه شیخ صفی اردبیلی از دیگر بخش‌های این آیین است.

ازجمله برنامه‌های هنری این آیین، شاهنامه خوانی گروه کودک و نوجوان “راویان مهر” به سرپرستی هدی معقولیان و اجرای تصنیف‌های ملی با آواز محمود جاهد و همراهی هنرمندان موسیقی سنتی، حمید آقایی (تار و سه تار)، مهدی ایزدی (تنبک) و رها پاشایی (دف) خواهد بود.

در این مراسم، سردیس‌های شاه اسماعیل صفوی و بابک خرمدین ساخته گروه فرهنگی هنری یادمان به سرپرستی احسان ایمان زاده رونمایی خواهد شد.

در دومین “همایش بزرگداشت حماسه چالدران”، نشست مقدماتی همایش “صفویه و تشکیل دولت ملی در ایران” برگزار می شود که سال آینده در اردبیل و با مشارکت مراکز دانشگاهی برگزار خواهد شد.

بسترهای رسیمت تشیع در آذربایجان (مذهبی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی)، نقش خاندان صفوی در رسمیت تشیع، روند رسمیت تشیع در آذربایجان و ایران، نقش آذربایجان در احیاء، حفظ و تداوم هویت ایرانی، شخصیت شاه اسماعیل صفوی (شخصیت سیاسی، شخصیت ادبی، شخصیت عرفانی)، بازتاب تشکیل دولت صفوی در ادبیات فارسی و آذری، میراث فرهنگی صفویه و اسناد و مکاتبات تاریخی و منابع نو یافته محورهای این همایش هستند که علاقمندان می توانند تا ۳۰ آذرماه ۱۳۹۶ چکیده مقاله ها و تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ متن اصل مقاله ها را به یارانامه‌های زیر ارسال نمایند:

Hamayesh.azar@gmail.com

Diyarekohan@ymail.com

همایش یاد شده در اردبیهشت ماه ۱۳۹۷ در شهر اردبیل برگزار خواهد شد.

دومین بزرگداشت حماسه چالدران در یکشنبه ٢٩ امردادماه ۱٣٩۶ از ساعت ۱۶:٣۰ در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی تهران، خیابان استاد نجات اللهی جنوبی، نبش خیابان ورشو، بوستان ورشو برگزار می شود و ورود برای همه فرهنگ دوستان آزاد است.