برنامه شهرداری ارومیه: در روز ملی شعر و ادب‌فارسی به زبان‌فارسی توهین شد/ نفرت پراکنی قومی در روز روشن

۲۴ مهر, ۱۳۹۶
برنامه شهرداری ارومیه: در روز ملی شعر و ادب‌فارسی به زبان‌فارسی توهین شد/ نفرت پراکنی قومی در روز روشن

سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ارومیه، در برنامه ای موسوم به «روزملی شعر و ادب» به حذف تعمدی «فارسی» از عبارت تقویم رسمی اقدام کرده و با دعوت از عناصر قومیت‌گرا به نفرت پراکنی قومی دامن زده است.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی «اروم نیوز» یکی از مهمان این نشست با خواندن شعری شانتاژگونه، میهمانان و حاضران را از استفاده از زبان فارسی منع کرده است. جالب اینکه در این مراسم که قرار بود برای بزرگداشت زبان فارسی برگزار شود، سخنرانان به زبانی غیر از فارسی سخن گفتند و حتی فارس زبانها هدف نفرت پراکنی میهمانان شهرداری ارومیه قرار گرفتند.

اروم نیوز در تحلیل خود نوشته است که چنین اقدامی از سوی یک نهاد عمومی آن هم در «روز ملی شعر و ادب فارسی» اگر توهین و نفرت پراکنی قومی نیست، پس چیست؟ این پایگاه خبری با انتقاد از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری ارومیه این نهاد را «ستاد فعالیت قومگراها» نامیده است.

این سایت نوشته است متولی برگزاری این همایش با دعوت از افراد مساله دار فضایی فراهم آورده که سخنرانان نتوانستند در روز ملی شعر و ادب فارسی به زبان فارسی سخن بگویند:

 «شاید شهرداری و سازمان فرهنگی، ورزشی این مجموعه چنین ندا دهند که مدعوین و میهمانان برنامه ربطی به اجرائیات ندارد، ولی بهتر است به این امر توجه داشته باشند که اعتراض حاضران اعم از میهمان و مدعو به اینکه چرا سخنرانی به زبان فارسی حرف می زند و در پاسخ به آن ها نیز زبان سخنرانی به ترکی تغییر کند امری غیرعادی و جالب در برنامه ای برای «پاسداشت روز شعر و ادب فارسی» است»!

اروم نیوز در ادامه گزارش خود آورده است:

«اما جالب ترین و شاید مسخره ترین بخش این برنامه زمانی بود که یکی از پیشکسوت های معروف شعر ارومیه که چند سالی هم در خانه ملت بوده، دعوت به شعرخوانی شد و پشت تریبون قرار گرفت، بدترین جملات مسخره آمیز نژادپرستانه و توهین آمیز را که نه به اسمش شایسته بود و نه به رسمش، بر زبان آورد: «بیز تورکوخ، دیلیمیز تورکی، فارسی قیریلداتما» (ما ترکیم و زبانمان ترکی است، فارسی غر غر نکن) »

 

برای خواندن متن کامل گزارش اروم نیوز کلیک کنید