آلودگی هوای تبریز و احترام مدیران استانی و شهری به افکار عمومی

۶ دی, ۱۳۹۶
آلودگی هوای تبریز و احترام مدیران استانی و شهری به افکار عمومی

تبریز نیوز: طی هفته جاری ، مسیولین استانی و شهری در خصوص آلودگی هوای تبریز به بخشی از سوال های شهروندان پاسخ دادند. 
دکتر “رحیم شهرتی فر” معاون سیاسی – امنیتی استانداری آذربایجان شرقی ، مهندس “ایرج شهین باهر” شهردار کلانشهر تبریز، برخی از اعضا شورا، “حمید قاسمی” مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و مهندس “سیاوش درفشی” مدیر عامل پتروشیمی تبریز از جمله افرادی بودند که به پاسخگویی یا واکنش در برابر سوال های مجازی و مطالبات فراوان شهروندان تبریزی پرداختند.
اما پاسخ به این سوال که آیا افکار عمومی از چنین پاسخ هایی گاها ضد و نقیض راضی شده اند دشوار است.
مخرج مشترک پاسخگویی های دولتی در خصوص علت اصلی آلودگی هوا ، اتومبیل های شخصی شهروندان مطرح شد و مطینا شهروندان باید به فرهنگ ترافیک توجه بیشتری کرده و موضوع استفاده از حمل و نقل عمومی در دستور کار جدی مردم و دولت قرار گیرد.
اما چنانچه پاسخ دهندگان در ساعات حوالی ۶ صبح که  تردد اتومبیل شخصی بسیار کمتر است از هواپیما ، هلی کوپتر و کوه عینالی آسمان شهر را ببینند، شاهد حرکت آلودگی از سوی صنایع آلاینده هوا به سمت شهر خواهند بود.
اما پاسخگویی به هر شکل ممکن مفید است و بازتاب های مثبت و منفی در دراز مدت به نفع منافع ملی کشور است.
اگر از سخنان ضد و نقیض در مورد اگزوز اتوبوس ها ، تاکسی ها ، مینی بوس ها و شیشه ها و صندلی های کثیف آن ها بگذریم و آسمان صنایع آلاینده را نبینیم و توان اجرایی طرح ترافیک قانونمدار و با انضباط  نداشته باشیم، ولی می توانیم در اندک صباح پست مدیریتی حقیقت بیشتری را به شهروندان شهری بگوییم که خود نیز در آن زندگی می کنیم.
اگر سیری در فضای مجازی و حقیقی داشته باشیم خواهیم دید که مردم ایران قدرشناس تر ، محجوب تر ، وفادار تر به منافع ملی و سرزمین مقدسشان هستند، باید با این مردم بسیار رو راست بود چون در سخت ترین شرایط همیشه در صحنه های خطیر حاضر بوده اند.
همه مردم و مسیولین مالک این سرزمین هستند و باید آن را دست در دست هم روز به روز توسعه دهند و از نظارت و نقد متقابل واهمه ای نداشته باشند.
کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته ، سرمایه گذاری های کلانی بر روی افکار عمومی انجام می دهند تا دچار رخوت و بی تفاوتی نشوند و نگاه نقادانه ای داشته و مرتب نظارت کنند.
به باور کارشناسان، در یکی از تعاریف شهر زنده ، به عنوان شهری نام برده شده است که شهروندان احساس مسیولیت بالایی نسبت به پیرامون خود دارند و نمودار انگیزه های زیستی با مشارکت همگانی و همدلی رو به بالا است.
در این میان هر چند تبریز گرفتار دود و مه است اما انفجار اطلاعات، رسانه های فراوان داخلی و خارجی و شبکه های اجتماعی، بیش از پیش غبار از چشم و ذهن آنان زدوده است و نسبت به گذشته کمتر فریب می خورند.