تبریزی ها در برف و باران نیز گرفتارند

۲۵ بهمن, ۱۳۹۶
تبریزی ها در برف و باران نیز گرفتارند

برف و باران نمی بارد ، مردم تبریز از آلودگی هوا ،  ترافیک و … در عذاب هستند، می بارد شهر تعطیل می شود.
برخی از تحلیلگران، ناظران بی طرف و شهروندان می‌گویند تبریز دچار مدیریت ناتوان شهری است.
جامعه شناس ها و روانشناس ها معتقدند انباشت مطالبه ها و ناکارآمدی ها در کف خیابان ظاهر می شود و باید قبل از هر رفتار وندالیستی و تخریب گرایانه، مدیران بی کفایت را اصلاح کرد.
امروز ۲۴ بهمن ۹۶ است. در کلانشهر! تبریز باران باریده است. زیرگذر ها ، جوی ها آب معابر عمومی پر است از آشغال هایی که همین مردم رها کرده اند. از سوی دیگر زیر ساخت های معیوب شهر ناشی از مدیریت در گذشته و حال نمی تواند پاسخگوی یک بارش عادی باشد.
شهروندان فیلم ها و عکس های بسیاری از آبگرفتگی معابر به رسانه ها می فرستند یا در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند.
برابر مستندات خیابان های منتهی به بیمارستان های امام رضا ع ، شهید مدنی و مراکز درمانی از ساعت حوالی ۱۴ برای مدتی مسدود شده و آمبولانس در راه مانده بودند.
شماره تلفن پلیس ۱۱۰ برای مدتی دچار اختلال شده بود. دوربین های مداربسته ورودی و شهروند خبرنگاران اثر کمتری از پلیس راهور (در ساعات پس از حوالی 15) در خیابان ها و روبروی بیمارستان ها ثبت کرده بودند.
برخی از شهروندان گرفتار و یک راننده آمبولانس مجبورا با من تماس می گیرند. من نیز ۲ بار با اورژانس ۱۱۵ تماس می‌گیرم و از آن ها می خواهم به پلیس راهور و ۱۱۰ اطلاع تا رفع مشکل شود.
مجبورا به سردار “حسن خانی” فرمانده پلیس آذربایجان شرقی پیامک می زنم و از ایشان می خواهم به دلیل قطع بودن موقتی تلفن ۱۱۰ به فرمانده پلیس راهور تبریز و عوامل مسیول دستور دهند در محل حضور یافته شاید جان بیمار گرفتار در ترافیک نجات یابد.

سردار “حسن خانی” که از پاسخگوترین فرماندهان عالیرتبه پلیس است طبق معمول و بلافاصله به پیامک پاسخ داده و پیگیر مشکل می شوند.
خودم را به اصطلاح به هر آب و آتش می زنم تا بتوانم جان بیماری را نجات دهم.
وقتی برف می بارد تبریزی ها روی آن می رقصند ، وقتی باران می بارد شهر را آبگرفتگی و گل و لای دچار ترافیک سنگین می کند.
اگر قرار باشد یک خبرنگار و سردار، به ترافیک بپردازند  دستگاه عریض و طویل پلیس راهور به چه دردی می خورد. البته پرسنل پلیس راهور در آلوده ترین روزهای هوای تبریز حدود ۱۰ ساعت در سرمای طاقت فرسا سرپا ایستاده و طرح ترافیک داوطلبانه را اجرا و اتومبیل های دودزا را متوقف می کردند.
اگر قرار باشد در هوای معتدل و آفتابی شهر را اداره کرد یک شهروند عادی غیر متخصص نیز می تواند آن را به خوبی اداره کند. مردم مالیات و عوارض می پردازند اما دو روز برف و باران می بارد  شهر تعطیل شده و شهروندان گرفتار می شوند. پس چه نیازی به دستگاه عریض و طویل شهرداری و اعضا شورای اسلامی شهر تبریز با این همه حقوق،حق جلسه و حق مشاوره است.
علیرغم همه انتقادها و نارضایتی ها ، ۲ روز از حضور کم نظیر مردم تبریز در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ نگذشته که مسیولان ناتوان شهری هنوز در خواب هستند و  علیرغم برخی تلاش ها ظاهرا مردم شهر را در میان سیلاب ، گل و لای و ترافیک رها کرده اند.
گویا جریان مدیریت شهری تبریز و شهروندان همچون میخ و چوبی است که هر چه بر سرش کوبند استقامتش بیشتر می شود. ولی باید حواس برخی از مسیولان حسابی جمع باشد تا دچار جریان ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود، نشوند.
می گویند؛ رسانه ها، سوپاپ اطمینان هستند و  ناقوس های هشدار را زودتر به صدا در می آورند