آخرین تحولات جبهه ناگورنو قراباغ/ موازنه ها در قفقاز جنوبی تغییر نکرده است

۳۰ خرداد, ۱۳۹۷
آخرین تحولات جبهه ناگورنو قراباغ/ موازنه ها در قفقاز جنوبی تغییر نکرده است

هفته گذشته باکو ادعا کرد موفق شده در جبهه نخجوان ۱۱۰۰۰ هکتار (110 کیلومتر مربع) از اراضی تحت کنترل ارامنه را به دست آورد.

 در این راستا تلوزیون NTV نخجوان اقدام به انتشار تصاویری از مراسم مذهبی تعدادی غیر نظامی در قبرستانی در روستای متروکه قونوت/هونوت کرد. در تصاویر منتشر شده توسط NTV هیچ گونه نشانی از ادوات و تجهیزات و پرسنل نظامی نبود.

وزارت دفاع ارمنستان مانند همیشه با تاخیر اخبار مبنی بر پیشروی در جبهه نخجوان و خصوصا تصرف روستای “قونوت” را تکذیب کرد و باکو را متهم به دروغ پراکنی و سوء استفاده از حسن نیت ارمنستان در صدور مجوز زیارت قبور ، کرد.

 

واقعیت این است که باکو به طرز ناشیانه ای در حال دروغ پردازی است. نیروهای نظامی نخجوان تنها اقدام به تاسیس ۳ سنگر جدید در منطقه  DeMilitarized Zone  یا منطقه خالی نظامی -که در عرف بین الملل به صورت دفاکتو در زمان آتش بس بین نیروهای متخاصم، مرز بین المللی به حساب می آید و جهت اجتناب از تنش، خالی از نیروی نظامی می باشد- کرده اند.

 این در حالی است که آخرین سنگر نیروهای ارمنی که در فاصله یک کیلومتری “قونوت” است همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و مطابق تصاویر منتشره در تلوزیون ارمنستان، نیروهای ارمنی بر قبرستان روستای مخروبه “قونوت” اشراف آتش دارند. این در حالیست که سنگرهای ایجاد شده توسط باکو بیش از ۳ کیلومتر با روستای “قونوت” فاصله دارند.

صرف نظر از تصاویر منتشره از طرفین درگیر، برای صحت سنجی این گزاره کافی است نگاهی به آمار درگیری آوریل ۲۰۱۶ در قره باغ داشته باشیم.

در آوریل ۲۰۱۶ طی ۳ روز درگیری، مطابق آمار مورد قبول طرفین، ارمنستان کشته شدن بیش از ۶۰ تن و باکو نیز کشته شدن بیش از ۹۰ نفر از نظامیان خود را تایید کردند.

هم چنین دهها خودروی زرهی، آتشبار، تانک، هلی کوپتر، هواپیمای بدون سرنشین و ….از طرفین منهدم شد.

در نتیجه این جنگ خونین مطابق ادعای باکو تنها ۲۰۰۰ هکتار (بیست کیلومتر مربع) از اراضی قره باغ به دست باکو افتاد، در مقابل ارامنه مدعی از دست دادن تنها ۸۰۰ هکتار (8 کیومتر مربع) از اراضی اطراف قراباغ کوهستانی شدند.

باکو درـوریل ۲۰۱۶ مدعی تصرف روستای “تالیش” و “جوجوق مرجانلی” شد، این در حالی بود که روستای مخروبه جوجوق مرجانلی از سال ۱۹۹۲ در اختیار باکو بود و تنها یک هفته پس از اعلام مجدد آتش بس تلوزیون ارمنستان از داخل روستای تالیش تصاویر مختلفی منتشر کرد.

پاشینیان در پایگاه اربونی:

اخیرا و پس از پیشروی در منطقه حایل نخجوان، الهام علی اف و ذاکر حسن اف(وزیر دفاع) با حضور در نخجوان از دو نوع سامانه آتشباری چندگانه پیشرفته بلاروسی و اسراییلی به عنوان خرید های جدید خود رونمایی کردند، همچنین وزارت دفاع ارمنستان از تغییر آرایش نظامی نیروهای باکو در خطوط تماس و تزریق بی سابقه ستون های نظامی به جبهات  مختلف توسط باکو خبر می دادند.

فضای رسانه ای باکو گویا در حال آماده شدن برای یک جنگ بود از جمله “ینی مساواتچاپ باکو در یادداشتی نوشت: “روسیه مانع عملیات نظامی باکو در قره باغ نخواهد شد.”

 استدلال  رسانه های حامی آغاز درگیری در قراباغ بر این استوار بود که “پاشینیان” یک سیاستمدار غربگرا است و ممکن است روسیه از این طریق به ارمنستان هشدار بدهد.

ولی پاشینیان در ۱۷ ژوئن با حضور در مقر فرماندهی روسیه در پایگاه هوایی “اربونی” واقع در ایروان و انتشار تصویر خود سوار بر پرنده پیشرفته SU-30sm بر تمام تحلیل‌ها مبتنی بر عدم حمایت روسیه از پاشینیان خط بطلان کشید.

 دو روز بعد در ۱۹ ژوئن روزنامه “کامرسانت” چاپ مسکو نوشت:

” روسیه نیروی هوایی ارمنستان را حداقل با یک اسکادران سوخو ۳۰ مجهز خواهد کرد” و این منهای سوخو ۳۰ های روسیه در پایگاه “اربونی” ارمنستان است.

در صورت تحقق چنین امری، باکو برتری هوایی را در مواجهه با ارمنستان به صورت کامل از دست خواهد داد و ارمنستان که پس از جنگ آوریل ۲۰۱۶ با تحویل گرفتن چندین سامانه قدرتمند “اسکندر” قدرت بازدارندگی خود را در زمین به طرز چشم گیری افزایش داده بود اینک در آسمان هم حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.

 

منبع: تحولات جهان اسلام