پاسخ هیات اعزامی به کنفرانس قراباغ و روشنگری آذریها در مورد ایرادات این پاسخ

۱۷ شهریور, ۱۳۹۷
پاسخ هیات اعزامی به کنفرانس قراباغ و روشنگری آذریها در مورد ایرادات این پاسخ

جوابیه هیات اعزامی به مجمع بین المللی قره باغ در پی انتشار مطلبی تحت عنوان«هیات ایرانی! از مزار پیشه وری سر در آورد!»

در این بیانیه آمده؛ سردبیر سایت آذری ها! در پی انتشار مطلبی با عنوان «هیات ایرانی! از مزار پیشه وری سر در آورد!» توضیحات زیر به عنوان جوابیه اعضای این هیات جهت درج به موجب قانون مطبوعات در آن تارنما ارسال می گردد.
به گزارش مرکز فرهنگی قفقاز،این بیانیه می افزاید؛از آنجا که سیاست اتخاذی وب گاه موسوم به «آذری ها» در موضوع مناقشه قره باغ جانبداری از دولت ارمنستان می باشد و تیتر اخبار و نحوه پوشش اخبار مربوط به این مناقشه گویای این مطلب است، حمله به شرکت هیاتی از ایران که با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و نهادهای ذیربط در این کنگره، جای تعجب ندارد. نیت گردانندگان سایت در سخنرانی های مسبوق به سابقه در باشگاه آرارات تهران عیان گردیده است.
داستان سرایی و دروغ پردازی انجام گرفته توسط نویسنده آن سایت در خصوص ادای احترام و زیارت مزار جعفر پیشه وری توسط هیئت اعزامی از جمهوری اسلامی ایران، کذب محض است. صرفا یکی از اعضا پس از اتمام برنامه رسمی و برای تهیه گزارشی در خصوص برچیده شدن نقشه جعلی موسوم به آذربایجان واحد از سنگ قبر ابوالفضل ایلچی بیگ رئیس جمهور پیشین آذربایجان به خیابان فخری (مفاخر) رفته و در این بازدید و تهیه مستندات، طی پستی در شبکه های اجتماعی از عاقبت کار پیشه وری به همراهی عکسی از مقبره او مطلبی منتشر کرده است.
جمهوری اسلامی ایران به گواه ده ها شاهد زنده در جنگ قره باغ در قالب امدادی، لجستیکی و مستشاری نظامی همراه مردم مسلمان کشور آذربایجان بوده است و در سال های گذشته نیز با وجود گلایه و انتقادهایی از رفتار دولتمردان جمهوری آذربایجان، حق بازگشت به سرزمین های رانده شده را برای مسلمانان این خاک محفوظ دانسته است. جمله «قره باغ خاک اسلام است.» مقام معظم رهبری، خاطرات آیت الله موسوی اردبیلی، خاطرات مهندس عبدالعلی زاده استاندار وقت آذربایجان شرقی، خاطرات تصویری سرداران نظامی کشور، همه موید این ادعاها هستند.
مجمع بین المللی قره باغ، با هدف همفکری سازمان های غیر دولتی عضو از سال ۲۰۱۵ تاسیس و چهارمین اجلاسیه آن، سال گذشته به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی در جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. پنجمین اجلاس نیز در شهریور ماه سال جاری در باکو برگزار گردید.
لازم به ذکر است اولین بند قطعنامه پایانی این اجلاسیه، محکومیت تحریم های آمریکا علیه ایران، روسیه و ترکیه بوده و در بند دوم از توافق بین کشورهای ایران، روسیه و آذربایجان بر سر رژیم حقوقی دریای خزر استقبال شده است.
در بیان حقانیت و وطن دوستی این گروه همین بس که از یک سو باید با جریان قوم گرای افراطی و تجزیه طلب مقابله کند و از سویی دیگر با لابی ارامنه.
فرزندان انقلابی ایران در صدر آرزوهایشان، آزادی سرزمین های اشغالی مسلمانان منجمله فلسطین، قره باغ و کشمیر را دارند و شهادت در این مسیر را آرزوی خود می دانند.

دکتر روح اله متفکر آزاد
دکتر حسن اسدی
دکتر مهدی میرزا رسول زاده
محسن هادی
حامد خسروشاهی
اعضای هیئت ایرانی شرکت کننده در پنجمین نشست بین المللی قره باغ

 

****

 

 

هیات اعزامی به کنفرانس به اصطلاح آزادی قراباغ طی پاسخی به آذریها، مطالبی را در پاسخ به مقاله منتشر شده ارایه داده است. سایت آذریها لازم میداند جهت تنویر افکار عمومی به چند نکته اشاره کند:
1. هیات مدعی شده است که تنها یکی از اعضای آنها برای جستجو در خصوص نقشه ای جعلی نصب شده به گورستان فخری رفته است و فرد مزبور نیت سوئی نداشته است.
اول؛ اگر وی برای کشف این موضوع به آنجا رفته بود،چرا خروجی این بازدید تصویر ستایش آمیز پیشه وری بود نه تصویر آن سفر تخیلی!؟
دوما؛همان سالنی که در باکو به سخنرانی پرداختید بارها شاهد حضور دشمنان تمامیت ارضی ایران و نمایش نقشه های جعلی بوده است.
سوما؛ آقای محسن هادی در تصویری که با زاویه ایی خاص از پایین از تندیس پیشه وری گرفته است (لابد برای نشان دادن عظمت باش وزیر) در شبکه اجتماعی خود نوشته است:
 “در گوش پیشه وری گفتم:میر جعفر !یاتما، یاتما، یاتما! “(پیشه وری نخواب! بیدار شو!)
این جملات نشانگر عمق علاقه به ماموریت پیشه وری و احیای تجزیه طلبی است و تفسیر دیگری ندارد. چنین جملاتی را نمی توان با توجیهاتی دروغین از قبیل جستجو در مورد نقشه کذایی که نشانی از آن نیست،کمرنگ کرد. بماند که حضور در خاک ‘جواد هیات’ و احتمالا حیدر علی اف نیز قابل توجیه نیست. حتی اگر از همه اینها بگذریم استفاده از لفظ ستایش آمیز “مرحوم” برای پیشه وری را کجای دلمان بگذاریم؟!
2. آقایان مدعی شده اند در بیانیه ای از تحرکات ضدایرانی صورت گرفت در باکو انتقاد کرده!اگر چنین است چرا در گزارشهای منتشر شده در رسانه ها حتی یک کلمه در این باره سخن گفته نشده است؟
3. هیات مدعی شده است مقام معظم رهبری فرموده اند “قراباغ خاک جهان اسلام است”!
 لطفا مستند این بیانات را منتشر کنند!
4. در جوابیه آمده است:’ارمنستان به واسطه اشغال قراباغ اشغالگر است!’
گذشته از جدی نبودن این ادعا،آیا رژیم باکو به واسطه مشارکت در ائتلاف امریکا در حمله به عراق و افغانستان و حضور نیروهایش در افغانستان که کشوری اسلامی است،اشغالگر به شمار نمی رود؟ این استاندارد دو گانه از چه نیتی ناشی میشود؟
5. بیانیه تلویحا مدعی شده که سایت آذریها موجب تضعیف روابط تهران- باکو شده است!
اگر میخواهید تازه ترین دلیل تضعیف روابط تهران-باکو را در یابید،لختی به ترور فرماندار گنجه و ستایش دوستان تان از عاملان ترور با عنوان ‘شهید’ و تشبیه وی به نواب صفوی بنگرید. این اقدامات نسنجیده شما و دوستان تان موجب توقف همه روندهای مثبت بین دو کشور از جمله مشارکت 500 میلیونی باکو در راه آهن شمال به جنوب شده است.
6. طبق استعلام ما،وزارت خارجه هر گونه ارتباط هیات مزبور را با این وزارتخانه، رد کرده است.
7. مقام معظم رهبری در دیدارهای متعدد با روسای جمهور ارمنستان بر گسترش روابط دو کشور مکررا تاکید کرده و خواستار حل و فصل مناقشه بدون درگیری و مداخله دیگران شده است!
8. محسن هادی بارها و مکررا در فضای مجازی با دشمنان قسم خورده کشور همکاری و همیاری کرده(از جمله پانترکهای دستگیر شده توسط واجا و محکوم شده به تبلیغ تجزیه توسط قوه قضائیه). و اکنون خود وی در حال تبلغ تجزیه طلبی است.
حتی “سردار سلیمانی’ نیز از لیچارهای او در امان نمانده است. این فقره را چگونه توجیه خواهید کرد؟
 البته افکار یک فرد فی نفسه فاقد اهمیت است و حساسیت ما شخصی یا قابل تقلیل به افراد نیست از همین رو از ابتدا نیز بنا نداشتیم از کسی نام ببریم تا دستکم آبروی افراد مصون بماند.
9. بیانیه به درستی از نگرانی خود پیرامون نقشه نصب شده در قبر ایلچی بیک گفته است! ولی:
اولا برخی اعضای شما در فضای مجازی عامل انتشار همان ایده های ایلچی بیک از جمله علائم گرگ خاکستری و …شده اند و از کوزه همان تراود که در اوست.
 دوما تاهنگامیکه از اقدام غیرقابل دفاع برخی از اعضای خود،همچنان دفاع میکنید ناخواسته در همان مسیر ایلچی بیک خواهید بود. زیرا طرح نهایی وی نیز، آزادی آذربایجان جنوبی در گام اول و سپس آزادی قراباغ بود.
ولی خوب است بفرمایید چرا یک غیرآذری در هیات شما وجود ندارد؟!
 و چرا احدی از اعضای شما در زیر مجمسه پیشه وری سرود “بیدار شو” می خواند!؟ پیشه وری چرا باید بیدار شود؟ لابد برای آزادی آذربایجان جنوبی و سپس آزادی قراباغ!
10. از نظر ما افراد هیات مزبور افکار یکسانی ندارند اما برخی بر اثر بی تجربگی و ناآگاهی در مسیر نادرستی حرکت میکنند.
مطابق قانون اساسی خطوط سیاست خارجی کشور در وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی تعیین میشود. بهتر است شما نیز خود را با چارچوب های موجود که در مسیر منافع ملی است تطبیق دهید و دست از تکفیر سایرین بردارید!
فرزندان واقعی انقلاب،ابتدا به منافع ملی ایران می اندیشند نه منافع دولت هم پیمان با اسرائیل! اگر فرزندان این انقلاب شما هستید، پس وای به حال انقلاب و اگر نه،اول وفاداری به کشور را بیاموزید، باقی پیشکش!

 

 

توضیح: سایت آذریها در مقاله انتقادی خود هرگز از کسی نام نبرده بود و صرفا ایراداتی منطقی در خصوص عملکرد بد یک گروه بی تجربه و جوان که بدون دانش کافی به میدانی خطرناک گام نهاده بودند، مورد نقد قرار داد. اما یکی از افرادی این هیات که در مزار پیشه وری حاضر شده بود، بنا بر دلایلی که احتمالا به شهرت طلبی و… مربوط می شود این موضوع را شخصی تلقی کرده و شروع به حاشیه سازی و فرار به جلو در رسانه های محلی کرد. بدیهی است زیاده خواهی این افراد به جای عذرخواهی، مشکلی را حل نمی کند. اسناد زیادی در خصوص ارتباط نامبرده با عناصر آمدنیوز( موسوم خط سوم که شورش های قومی را در دستور کار خود دارند) و تجزیه طلبان برانداز و توصیه به مطالعه خط فکری آنها توسط نامبرده در فضای مجازی  و نیز حمله مستقیم به تشیع به عنوان رکن هویت ملی ایران به کرات وجود دارد. سایت آذریها فعلا به دلایل اخلاقی از انتشار مطالب بیشتر در این خصوص خودداری می کند ولی در صورت عدم تجدید نظر این گروه، چاره ای جز انتشار این اسناد نخواهد داشت تا افکار عمومی آسانتر بتوانند در مورد ماهیت این افراد و دوستان آنها قضاوت کنند.