جواد جهانگیرزاده: ایران از راه حل “صلح آمیز” برای مناقشه قراباغ حمایت می کند

۱۹ آبان, ۱۳۹۷

جواد جهانگیرزاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو در گفتگو با روزنامه ینی مساوات گفت :

” در مقابل تحریم های آمریکا، برخی کشورهای همسایه از ما حمایت می کنند. برای مقابله با تحریم های آمریکا برنامه هایی داریم که اعلام نمی کنیم. زیرا نمی خواهیم آمریکا برای کشورهای دوست ما مشکل ایجاد کند. اما، این را می گوییم که در این روزهای دشوار ، انتظاراتمان از دوست هایمان زیاد است.”

سفیر ایران در باکو در باره سرنوشت طرح ساخت خط آهن رشت – آستارا با اعتبار 500 میلیون دلاری جمهوری آذربایجان گفت :

” گفتگوهایی انجام می شود. مثلا، در آخرین مورد درباره ساخت ایستگاه آستارا گفتگو شده است. هم اکنون ساخت آن ایستگاه با سرعت تمام ادامه دارد. در سایر بخش ها نیز کارها ادامه دارد. این طرح خیلی بزرگ است و گفتگوها و مذاکرات و توافق های متقابل انجام می شود. به همین علت نیز این روند، زمان بر است. اما صحبتی از توقف نیست. “

جهانگیرزاده درباره تاثیر تحریم ها بر روابط ایران و ارمنستان گفت:

” من در آن باره اطلاعی ندارم. محل کار من (جمهوری) آذربایجان است. همان طور که می دانید در هفته گذشته ، نشست وزرای خارجه در ترکیه برگزار شد. در آن نشست ، هم جناب المار محمدیاروف و هم مولود چاووش اوغلو ، با ایران ابراز همبستگی کردند. بیان کردند که از قرارداد امضاء شده میان ایران و گروه شش گانه ( پنج به اضافه یک) که به تایید سازمان ملل نیز رسیده است، حمایت می کنند. وزارت امور خارجه ( جمهوری ) آذربایجان امروز موضع خود درباره تحریم ها را بیان کرد. من بخاطر این موضع از رهبران ( جمهوری ) آذربایجان و وزارت خارجه تشکر می کنم. ”

سفیر ایران در باکو در پاسخ به سوالی درباره احتمال بسته شدن مرزهای ارمنستان با ایران که پس از سفر جان بولتون به ارمنستان مطرح شده است ، گفت :

” ما این موضوع را جدی تلقی نمی کنیم. اما درباره بخش آذربایجانی این سفر (سفر جان بولتون) می توانم نظرم را بگویم. سفر بولتون به منطقه چندان موفق نبود. علاوه بر آن، بولتون در سخنان خود گفته است که نمی خواهد از این روند، کشورها متحد (آمریکا) زیان ببینند. به همین علت نیز آمریکا در موضوع ایران بطور جدی بر کشورهای منطقه فشار وارد نخواهد کرد. در همین حال، ایران نیز می خواهد به روابطش با کشورهای همسایه لطمه ای وارد نشود. ایران خواهان مناسبات عادی با این کشورهای همسایه و عدم تاثیرگذاری بیگانگان بر این روابط است. ما با ( جمهوری) آذربایجان روابط دوستانه و صمیمانه در سطح روسای جمهوری و وزرای خارجه داریم. امیدواریم که کسانی که از خارج به اینجا سفر می کنند، نخواهند توانست بر این روابط تاثیر بگذارند.”

جواد جهانگیرزاده درباره حمایت ایران از موضع جمهوری آذربایجان در مناقشه قره باغ با امضای بیانیه نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران و ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول گفت : ” وزیر خارجه ایران موضع خود را درباره مناقشه قره باغ بطور قاطعانه بیان کرد.

وزیر خارجه ما اعلام کرد که ایران از حل مناقشه قره باغ از طریق صلح حمایت می کند. همچنین ایران در جهت حل صلح آمیز مناقشه قره باغ، برای اجرای هر آنچه به عهده اش است، در چارچوب حقوق و قواعد بین المللی آمادگی دارد. البته، ما ملتی هستیم که شاهد جنگ بوده ایم و تلخی های آن را چشیده ایم. نمی خواهیم بازهم در منطقه و همسایگی مان جنگ آغاز شود. “

سفیر ایران در باکو درباره میزان تاثیرات تحریم ها بر ایران گفت :

” بطور دقیق محاسبه نکرده ایم. اما، بطور طبیعی زیان بار خواهد بود. اما، مستقل بودن ، تاوان دارد و ما حاضریم تاوان آن را بپردازیم. امروز به منطقه مان نگاه کنیم که کشورها در چه وضعیتی هستند. در عراق مشکلاتی برای دولت ملی ایجاد شد، نفت و ثروت های این کشور به غارت رفت. امروز یمن به خون آغشته شده است و هر روز چه تعداد انسان از گرسنگی و کمبود دارو می میرند. در افغانستان ، پس از اشغال این کشور چه تعداد انسان مرده اند یا زخمی یا از خانه و کاشانه خود محروم شده اند. تمامی این ها “کار” آمریکاست. اگر هم بطور مستقیم نباشد، نتیجه فعالیت های غیرمستقیم شان است…. استقلال چندان هم نعمت ارزانی نیست. البته، تلاش می کنیم و تلاش خواهیم کرد که ضرر کم باشد. ما در طول تاریخ چند بار از آمریکایی ها ضربه خورده ایم. گرچه تلخ است، ما برای آن حاضریم…. ببینید، توافق هسته ای با مشارکت کشورهای برجسته دنیا و سازمان ملل امضاء شده است، اما رییس جمهوری جدید ( آمریکا) آمد و از این توافق خارج شد. حال آنکه برای همه روشن است که این قرارداد صرفا کاغذی نیست که روسای جمهوری امضاء کرده باشند، بلکه سندی است که میان دولت ها امضاء شده است. دولت آمریکا صرفا عبارت از ترامپ نیست. ”

سفیر ایران در باکو درباره علت خشم ترامپ ضد ایران و خروجش از توافق هسته ای نیز گفت :

” راستش، بررسی ویژه ای در این باره نداشته ایم. اما، فکر می کنم لابی یهودی که به ترامپ خیلی نزدیک است، در این مساله تاثیر زیادی دارد. زیرا، تحریم ایران مطابق با منافع آمریکایی ها نیست…. آژانس بین المللی انرژی اتمی رسما وفاداری ایران به توافق هسته ای را تایید کرده است. اما، برغم آن ، بدون هیچ پایه و اساسی، ایران تحریم شده است. این نشان می دهد که نمی توان به آمریکایی ها اعتماد کرد. اکنون فرض کنیم که این بار با ترامپ به تفاهم رسیدیم و قرارداد جدیدی امضاء کردیم. پس در آینده چه خواهد شد؟ آیا رییس جمهوری جدید به این قرارداد وفادار خواهد ماند؟ این هیچ تضمینی ندارد. این ها به قوانین بین المللی نیز اعتنایی ندارند. “

جهانگیرزاده در پاسخ به این سوال که آیا تحریم ها تاثیری بر حمایت ایران از گروه های مقاومت در سوریه و یمن و لبنان خواهد داشت؟ ، گفت :

” طبیعی است که ما پس از این تحریم ها درست بر روی دست نخواهیم گذاشت و نظاره گر نخواهیم بود. ما دقیق می دانیم که هدف اصلی داعش در منطقه ، عراق و سوریه نبود، بلکه ایران بود. ما در این فکر نیستیم که به کشورمان برگردیم و بنشینیم و منتظر این باشیم که داعش کی به تهران خواهد رسید. از طرف دیگر، کمک به انسان های تحت ظلم و ستم وظیفه دینی و انسانی ماست. ما این کار را برای منافع دولتی انجام نمی دهیم. ما چه منفعت و سودی می توانیم از یمن داشته باشیم؟ ما صرفا می خواهیم در آنجا به انسان ها کمک کنیم. در آنجا، انسان ها از گرسنگی می میرند، کمبود دارو وجود دارد و بیماری های مسری گسترش یافته است.”

سفیر ایران در باکو در پاسخ این مصاحبه گفته است :

” امنیت و آرامش در منطقه برای ما خیلی مهم است. بخصوص در ( جمهوری ) آذربایجان. ( جمهوری) آذربایجان برای ما مهمتر از همسایه ، خویشاوند است. ثبات اینجا برای ما خیلی مهم است. روابط خوبی داریم و در ده ماه نخست امسال، بیش از یک میلیون نفر آذربایجانی به ایران سفر کرده اند. مناسبات گرمی با آذربایجانی ها در ایران وجود دارد. زیرا ، روابط نزدیک خویشاوندی وجود دارد. امیدوارم که کشورهای بیگانه بر این مناسبات تاثیر نخواهند گذاشت.”