استراتژی قوم‌گرایان؛تاریخ به مثابه ایدئولوژی/هوشنگ شیخی

۱۷ آذر, ۱۳۹۷
استراتژی قوم‌گرایان؛تاریخ به مثابه ایدئولوژی/هوشنگ شیخی

یکی از ویژگی‌های جریانات ایدئولوژیک قوم گرا استفاده از تاریخ به عنوان منبع تغذیه ایدئولوژی قومی است. در این سوءاستفاده با خوانش سوگیرانه از حوادث تاریخی و تعمیم حوادث ده‌ها و سده‌های گذشته به عصر حاضر، غیریت سازی و دگرستیزی صورت می گیرد. در سایه این دگرستیزی؛ خشونت طلبی و نفرت پراکنی قومی شکل می گیرد. پر واضح است این استفاده ایدئولوژیک از تاریخ و دگرستیزی ستیزی مانع هرگونه توسعه خواهد بود و واپسماندگی را به مناطق محل مجادله قوم‌گرایان تحمیل می کند و نتیجه آن محرومیت و فقر فزاینده مردم خواهد بود.  

اخیرا استاندار محترم آذربایجان غربی با اشاره تلویحی به حوادث تاریخی و منازعات قومی و مذهبی دهه‌ها و سده گذشته در این استان، خواهان جلوگیری از سوءاستفاده از تاریخ شده‌اند و از همه نیروهای اجتماعی و سیاسی استان خواسته اند که برای توسعه منطقه و پیشرفت زندگی مردم تلاش کنند و دست از قوم‌گرایی کور و نفرت پراکنی قومی براساس حوادث تاریخی بشویند.  
اما عجب آنکه این گزاره عقلانی موجب اعتراض برخی از قوم‌گرایان و تجزیه طلبان شده و این جماعت کم شمار معترض مدعی هستند که استاندار نباید بگوید که از تاریخ سوءاستفاده ایدئولوژیک در جهت نفرت پراکنی قومی می‌شود.  

به گمانم بندگان خدا حق دارند چراکه با این گونه موضع گیری‌های استاندار و مدیران و نخبگان، دست این جماعت قوم‌گرا برای مردم رو می شود و ماهیت‌شان افشاء می‌گردد و چون نتیجه این کار توسعه همه جانبه استان خواهد بود و قوم‌گرایان با توسعه نیافتگی زنده اند و اگر توسعه صورت بگیرد و از محرومیت مردم کاسته شود این جماعت اندک بهانه ها و مستمسک‌های خودشان برای تهییج و تحریک قومی را از دست می دهند. بنابراین با هر سخن عقلانی از جمله چنین سخن حکیمانه استاندار محترم مخالفت می‌کنند. 

 اما حقیقت این است که مردم استان و قاطبه نخبگان استان همدل مسیر توسعه و جلوگیری از سوءاستفاده ایدئولوژیک از تاریخ هستند و تلاش مذبوحانه اندک قوم‌گرایان ره به جایی نخواهد برد و فقط عِرض خود می‌برند و البته در نهایت ماهیت‌شان بیش از پیش در انظار عموم افشاء می شود.