دانشسرای تبریز،کانون دانش آذربایجان/افشین جعفرزاده

۲ دی, ۱۳۹۷
دانشسرای تبریز،کانون دانش آذربایجان/افشین جعفرزاده

برای اهالی فرهنگ مدار تبریز ، ساختمان دانش سرا یاد اور رخداد های بسیاری است. جایگاه این بنا پیشتر میدان مشق اشغالگران روسی بود.
دربخش مرکزی تبریز در نزدیکی کاخ استانداری وکتاب خانه ملی تربیت و شمال شرقی میدانی به همین نام، محلی است که دانشسرای تبریز در آن قرار گرفته است.
تاریخچه بنای دانشسرا
در زمان اشغال تبریز توسط سپاه روسی پس از استبداد صغیر، اینجا مرکز مشق سپاه روس بود و در همین جا شادروان ثقه الاسلام و یارانش را به دار آویختند.بعدها متروک شد. در اسفندماه سال ۱۳۱۲ خورشیدی که قانون تربیت معلم به کوشش استاد عیسی صدیق تصویب شد، اولین کلاس های دانشسرای مقدماتی در ساختمان جنوبی این بنا که آن زمان دبیرستان شاهدخت نام داشت، برگزار می شدند.سال ۱۳۱۴ بود که برای بنیاد دانشسرای عالی تبریز اراده جدی در وزارت فرهنگ به وجود آمده و در اولین اقدام، بخش عمده ای از زمین های سربازخانه از سوی شهرداری به این وزارتخانه در تبریز واگذارشد. با کمک های مردم فرهنگ دوست تبریز و بودجه دولتی، در اردیبهشت سال ۱۳۱۵، با کمک فنی مهندسان آلمانی و به همت معماران ایرانی، عملیات ساخت بنا و احداث دانشسرای عالی تبریز شروع شد و بنا در سال ۱۳۱۸ به اتمام رسیده و طی مراسمی با شکوه افتتاح شد.
 مساحت زمینی که این بنا در آن قرار گرفته، بیش از بیست هزار مترمربع است و در دیوار ها شعر شاعران ایرانی مینا کاری و نصب شده است.. دانش سرا دارای حیاطی بزرگ و امکانات ورزشی است.بنا به صورت دوطبقه ساخته شده  که طبقه پایین برای فعالیت های آموزشی و طبقه بالا دارای کاربری خوابگاه بوده است. دانش آموزان در شش کلاس طبقه پایین دانشسرای عالی تحصیل می کرده اند و یک آمفی تئاتر با گنجایش صدنفر نیز در این طبقه قرار داشته است و آزمایش گاه های شیمی و فیزیک و بیولوژی در ان وجود داشته اند..
بسیاری از بزرگان و اهل علم و فرهنگ آذربایجان در زمره دانش آموختگان این کانون فرهنگ بوده اند.
بعدها در سال ۱۳۲۴، فرقه دموکرات پیشه وری این ساختمان را تصاحب کرد و تبدیل به دانشگاه نمود.دانشگاهی که فاقد هر گونه امکانات اموزشی و استادان بود یکشبه افتتاح شد.خود پیشه وری رییس دانشکده ادبیات شد و دکتر جهانشاه لو افشار معاون او که رزیدنت جراحی بود رییس دانشکده پزشکی شد!
بعدها دانشگاه کنونی تبریز( آذرابادگان) در دروازه تهران در سال ۱۳۲۶ بنیاد شد.