احمد اوبالی از پولشویی تا تجزیه طلبی؛ نگاهی به سیر زندگی و فعالیت های مدیرشبکه گوناز

۲۴ دی, ۱۳۹۷
احمد اوبالی از پولشویی تا تجزیه طلبی؛ نگاهی به سیر زندگی و فعالیت های مدیرشبکه گوناز

شاید برخی از ما تا کنون با تلویزیون یا سایتی به نام گوناز تی.وی برخورد کرده باشیم. رسانه ای که در 1384 هنگامی که محمود احمدی نژاد به تندی سیاست مقابله با اسرائیل و انکار هولوکاست را پیش می‌برد، به یکباره از آستین عدم بیرون آمد و به عنوان تریبون «تجزیه‌طلبی» و نفرت قومی شروع به کار کرد. این رسانه به سرعت تبدیل به ماشین نفرت پراکنی قومی و نژادی شد و با نازل ترین ادبیات ممکن، پروژه ای مشخص را در امتداد سیاست های بیگانگان در پیش گرفت. در زیر بخشی از شیوه های عریان نفرت پراکنی، سایت گوناز که تبدیل به گفتمانی عام بین همه پان‌ترکان شده است را میتوان دید.

منابع مالی گوناز و ارتباط با سیا
تحلیل‌گران عمدتا پرسش زیادی در مورد منابع مالی گوناز ندارند زیرا چنین گروه‌هایی فراخور شرایط سیاسی با دشمنان کشور وارد مذاکره شده و امتیازهای مالی دریافت می‌کنند. اما در یکی از گزارش های مهم ارائه شده از طرف روزنامه حریت ترکیه در سال 2006 به گفته می شود، وزارت خارجه ترکیه به این جمع بندی رسیده است که منشاء تلویزیون گوناز سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) می باشد. حریت نوشت:
«تحقیقات وزارت خارجه ترکیه در خصوص این ادعا نشان داد که این شبکه واقعا با سیا ارتباط دارد و از طریق کرایه مسیر از ترکست علیه ایران برنامه پخش می کند».

البته باید اشاره کرد که گوناز، نخستین تجربه دشمنان کشور در راه اندازی رسانه هایی از این دست نبود. در اواخر دهه 1370 اسرائیل اقدام به تاسیس یک رادیو به نام صدای آذربایجان جنوبی یا  VOSAکرد. گفته می شود که دیوید کیمخی از مسئولین بلند پایه موساد، ریچارد سکورد (از ارتش ایالات متحده) و وفا کلوزاده (از مشاوران ارشد حیدر علی اف) از عناصر پشت پرده این رسانه بودند. راشت بت (یکی از سرویس های خبری رادیو اسرائیل) در راه اندازی این موج رادیویی نقش داشت و بر اساس برخی گزارش ها این ایستگاه همزمان با رادیو اسرائیل سوویچ می‌شد. سازمان ارتباطات رادیویی آلمان محل دقیق این رادیو را جایی بین اسرائیل، اردن و عربستان سعودی برآورد کرده بودند.

راه اندازی چنین پروژه هایی معمولا توسط نهادهای اطلاعات خارجی سرویس های مخفی صورت میگیرد و دسترسی به اطلاعات پایه در این خصوص بسیار دشوار است. مشاهده اسناد مربوط به این پروژه های دهه ها زمان میبرد اما یافتن قرائن و شواهد لازم برای پی بردن به پشت پرده آنها امکان پذیر است. از سوی دیگر،عاملین و کارگزاران پروژه ها بر این تصور اند که ردپای خود را پاک می‌کنند و سایرین از گذشته و عملکرد پیشین آنها بی خبر اند. بودجه گوناز تی.وی امروز از ناحیه فعالیت ها و کمک های مالی دولتی و غیردولتی تامین میشود. برخی کشورهای عربی، پولشویی از طریق جمهوری باکو، اسرائیل و ایالات متحده منشا این درآمدها است. اما درآمدهای دیگری نیز کار است: انتخابات مجلس شورای اسلامی. در انتخابات مجلس 1394، گوناز تی وی از مبالغ مشخصی از برخی نامزدهای انتخاباتی برای تبلیغ (البته به شکل نامحسوس مانند پخش رپورتاژ آگهی دریافت کرد) گفته می شود این مبالغ حداقل 150 میلیون ریال بوده است. به این ترتیب باید گفت، نامزدهایی که در آن تاریخ از سوی گوناز به نحوی تبلیغ شده بودند، به این شبکه تلویزیون کمک مالی کرده اند.

احمد اوبالی کیست؟
اما احمد یوسفی سادات که بعدها نام خانوادگی خود را به اوبالی تغییر داد کیست و چگونه وارد چرخه سیاست در خارج از کشور شد. وی متولد 1340 در استان اردبیل است. وی در سال 1359 از ایران فرار کرده و وارد ترکیه شد. در پرونده پناهجویی خود مدعی شده است که در تظاهرات ضد دولتی شرکت کرده و سپس بدون اتهام خاصی بازداشت شده است!
تا سال 1364 در این کشور پناهنده بود و سپس وارد بلگراد می شود و از آنجا با بلیط فیرست کلاس برای سوئد (در لباس شیک شبیه به بازرگان ها) اما بدون داشتن ویزا به لطایف الحیل موفق می شود وارد خاک سوئد گردد اما در فرودگاه بازداشت و به بلگراد بازگردانده می‌شود. در بلگراد مسئولین تصمیم می‌گیرند با اولین هواپیما وی را به ایران بازگردانند اما اوبالی پیش از پرواز در دستشویی فرودگاه اقدام به خودزنی با شیشه آبجو می‌کند (زخمی کردن رگ‌های دست) تا مقداری زمان بخرد و از پرواز تهران، جا بماند. در این فاصله دوستانش با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تماس می‌گیرند. سپس به مدت ده ماه در بلگراد می ماند. وی در 26 نوامبر 1985 برابر با 1364 خورشیدی وارد امریکا می شود و مدتی تحت مراقبت انجمن های اعانه مسیحی قرار می‌گیرد. چند سال بعد شهروند امریکا شده و نام خانوادگی ایرانی را به اوبالی تغییر می‌دهد. همسرش ناهید کریملی در سال  با ویزای کار 1373 وارد امریکا می شود و همان سال باهم بعد ازدواج می کنند فرزند آنها به نام دنیز در 1374 به دنیا می آید. ناهید کریملی، تبعه باکو است که از سال 2001 به شغل دولتی با حقوق 57 هزار دلار در سال در شهرستان کوک (ایالت ایلینوی) مشغول است.
منزل اوبالی در ایالت ایلینوی و شهر کوچک ویلمنت (نزدیک شیکاگو) قرار دارد که آدرس دقیق و تصویر آن در عکسها آمده است. این خانه در سل 2009 با متراژ 120 متر و چهار خواب به بهای 375000 خریداری شده است. دنیز فرزند اوبالی در دانشگاه میامی فلوریدا تحصیل کرده و هم اکنون فارغ التحصیل است خود اوبالی نیز اندکی پس از ورود به امریکا وارد رشته لیسانس مطالعات فیلم شد.

رستوران داری یا پولشویی
اوبالی ابتدا در مشاغلی مانند کارگری در رستوران فعال بود اما پس از مدتی وضعیت مالی بهتری پیدا کرد (به درستی مشخص نیست چگونه؟!) و رستورانی در شیکاگو تاسیس کرد. همچنین در سود اف.اس کافه (با مدیریت و مالکیت عارف یالچین) شریک شد.
مشروب فروشی برای کودکان زیر سن قانونی یکی از دردسرهایی بود اوبالی برای برای مقامات شیکالگو درست کرد. وی دستکم 4 بار از بابت فروش الکل به کودکان جریمه شده است. تکرار فروش مشروب به کودکان باعث شد تا مقامات شهر شیکاگو رستوران او را در سال 1383 برای نزدیک به یک ماه پلمب کنند. رستوران او بار دیگر در سال 1387 به مدت سی روز پلمب شد. همچنین مقامات شیکاگو در سال 2008 به دلیل تخلفات مالی وی را تحت تعقیب قرار داده و به دادگاه کشانده اند.
نشانه‌ها و قرائن دیگری نیز هست نشان می‌دهد که اوبالی از طریق پولهای دریافتی از سوی سرویس‌ها اطلاعاتی، اقدام به تاسیس رستوران و یا کافه هایی با هدف پولشویی کرده است. رستوران داری یکی از تکنیک های رایج پولشویی در جهان است و تبهکاران ابتدا عایدات مالی خود را در پوشش هایی مانند رستوران و کافه شستشو داده و از آنجا به سیستم بانکی وارد می‌کنند. این اعتبارها از طریق رستوران به حساب شخصی وارد می شود زیرا رستوران، یکی از مراکز کسب و کار است که عمدتا پول نقد در آن استفاده می شود.

به این ترتیب می توان مشاهده کرد که پشت پرده تاسیس تلویزیون و فعالیت سیاسی منافع اقتصادی بلند مدت خوابیده است. در حالی که جوانهای محروم در ایران، ممکن است فریفته تبلیغات سیاه وی در تلویزیون شوند، اطلاع ندارند که امثال اوبالی با استثمار آنها در حال درآمدی زایی برای خود است. اوبالی با نشان دادن چند هوادار در داخل کشور که از جوانان محروم پایین شهر و عمدتا مناطق حاشیه نشین تبریز و… تشکیل می شوند، افسران اطلاعاتی کشورهای مختلف را قانع می کند که باید پول بیشتری به تلویزیون و تشکیلات او پرداخت شود. ولی فقط بخش کمی از این پول ها در فعالیت سیاسی هزینه می شوند و بقیه در حساب های شخصی و سرمایه گذاری های فردی اوبالی سرازیر می شوند.