بررسی مجموعه اسناد «ویکی لیکس»
سند ویکی لیکس در خصوص دیدار و گفتگوی علی حامد ایمان،با ماموران آمریکایی

۱۲ اسفند, ۱۳۹۷
سند ویکی لیکس در خصوص دیدار و گفتگوی علی حامد ایمان،با ماموران آمریکایی

1. این سند[1] در خصوص فردی به نام علی حامد ایمان (روزنامه نگار در تبریز) است. او مدیرمسئول نشریات متعدد از جمله روزنامه توقیف شده شمس تبریز، ماهنامه‌های غروب، انجمن و… است. در میان اسناد افشا شده ویکی لیکس سند سرّی ویکی درباره رابطه این وی با مامور آمریکایی بخوانید در حاشیه یک همایش در استانبول منتشر شده است. مهم ترین نکات این سند 9 صفحه ای با رعایت امانت و انصاف در ادامه خواهد آمد.

2. این سند یک سند «سرّی» طبقه بندی شده است. گفتگوی علی حامد ایمان با مامور آمریکایی در تاریخ دوم دسامبر سال 2008 در استانبول انجام شده و متن گفتگو به وزارت خارجه آمریکا فرستاده شده است. سخنانی که علی حامد ایمان در این گفتگو بیان کرده، برای بسیار مهم است.

3. به گفته سند، مامور آمریکایی با احتیاط بسیار در حاشیه کنفرانس حقوق بشر در استانبول با علی حامد ایمان، یک روزنامه‌نگار و فعال آذری دیدار کرده. سند می‌گوید ایمان درخواست کرده که همراه با یک «واسطه» با مامور آمریکایی دیدار کند. او در تبریز زندگی و مجله «آذرتُرک»را منتشر میکند.

4. به گفته سند، ایمان قصد دارد یک سازمان گردشگری تاسیس کند که از طریق آن بتواند آذریها را برای دیدارهای خانوادگی و فرهنگی به رفتن شمالغرب کشور تشویق کند و همچنین آگاهی بین‌المللی از فرهنگ آذری را افزایش دهد.

5. سند می‌گوید ایمان به خاطر دیدار با ما مضطرب بود اما توضیح داد که به ریسکش می‌ارزد چرا که او را قادر ساخته تا چالش‌هایی را که به گفته او، «جنبش آذری» (تعبیری که برای حرکت شماری قوم‌گرا به کار می‌برد) با آن روبرو است، به حکومت ایالات متحده انتقال دهد و دیدگاه حکومت آمریکا درباره فعالیت‌های قومی آذریها را بشنود.

6. وی سپس از جریان دستگیری‌اش پس از قضیه کاریکاتور روزنامه ایران در 1385 می‌گوید. به گفته ایمان، زمانی که او دستگیر شد، پلیس او را به وزارت اطلاعات تحویل داد چرا که به ادعای عجیب او، «آنها نمی‌خواستند دست سپاه به من برسد و مرا بکشد». او در ادامه، سپاه پاسداران را خشن‌ترین سازمان اطلاعاتی ایران معرفی می‌کند.

7.به گفته ایمان، وزارت اطلاعات در برابر فشار شدید از بالا برای تحویل او به سپاه مقاومت کرد. ایمان معتقد است وزارت اطلاعات او را از شکنجه سپاه محافظت کرد. البته وزارت اطلاعات خط قرمزهایی را برای او مشخص کرد که اگر او از آنها رد بشود، به بازداشت دوباره‌اش می‌انجامد.

8. ایمان می‌گوید:

«هر زمان که از سفری بازمی‌گردم، اطلاعات از او میخواد در هتلی در تبریز با آنها دیدار کنم و بگویم چه کردم». تا زمانی که در کنفرانس‌های آکادمیک یا موضوعات مربوط به مجله شرکت کند، مشکلی نیست و بازداشت نمی‌شود.

9.  ایمان به مامور آمریکایی می‌گوید جنبش قومی آنها روی مسائل فرهنگی تمرکز کرده چرا که اینگونه مسائل حاشیه امن دارند و فضای بیشتری را برای فعالان قومی فراهم می‌کنند. او سپس می‌گوید که «اهداف سیاسی» را به بلندمدت موکول کرده‌اند.

10. ایمان می‌گوید تا زمانی که اهداف جنبش معتدل و مسالمت‌آمیزند، جنبش قومی قادر خواهد بود تا به «حمایت بی سروصدای دوستان داخل حکومت ایران» تکیه کند. در این میان، تلاشهای او در انتشار نشریه‌ها و وب سایتهای فرهنگی به ایجاد یک سازمان مردمی و در نهایت یک «جنبش سیاسی» کارآمد تبدیل شود. 

11. از نظر ایمان، «جنبش قومی آذری» به دلیل ساختار انعطاف‌پذیر و اهداف محاسبه‌شده‌اش، موفق‌ترین جنبش قومی ایران است. به گفت او جنبش قومی عرب های خوزستان تماس با جنبش قومی آذری را آغاز کرده تا از الگوی آنها پیروی کنند.

12. ایمان به حکومت آمریکا هشدار می‌دهد که از جنبش قومی آذری به عنوان اهرم مذاکره استفاده نکند. او می‌گوید که اگر آمریکا با ایران توافقی انجام دهد که در آن حقوق قومی آذریها را به روشنی حمایت نکند، رژیم خیال خواهد کرد که دستش برای در هم کوبیدن ما باز است

13. ایمان گله می‌کند که «حکومت آمریکا توجه کافی به وضعیت بد آذریهای ایران ندارد.» او عاجزانه درخواست می‌کند که «حکومت آمریکا باید توجه واقعی به حقوق قومی در ایران داشته باشد».

14. در عین حال به مامور آمریکایی هشدار می‌دهد که بیانیه‌های حمایتی آمریکا باید در عبارت‌پردازی دقت کنند و اینکه «اینگونه بیانیه‌ها نباید به مساله هسته‌ای یا تغییر رژیم پیوندی داشته باشند و فقط بر حقوق قومی تمرکز کند وگرنه رژیم ما را به عنوان عوامل بیگانه تصویرسازی خواهد کرد».

15. به گفته سند، ایمان به مامور آمریکایی می‌گوید «ما از هرگونه بیانیه‌های بیشتر حمایتی که حقوق فرهنگی، زبانی و خودمختاری فرهنگی ما را پشتیبانی کند، استقبال میکنیم. اما سیاسی هیچ چیز؛ هیچ چیزی که برای تهران خیلی حساسیت‌زا باشد».

16. ایمان می‌گوید حمایت حکومت آمریکا از اهداف ما مساله بسیار حساسی است و ریسک دارد اما «این چیزی است که ما می‌خواهیم» و «می‌خواهیم در بلند مدت توسعه دهیم». پرسش او درباره کمک مالی برای به حداکثر رساندن تیراژ مجله اش یا ساختن وب سایت گردشگری یا ایجاد کادر برای وب سایت یا مجله اش برای روزنامه نگاری اینترنتی بود

ایمان سپس درباره صندوق دموکراسی ایران متعلق به حکومت آمریکا [که از گروههای مخالف حمایت مالی میکند] و اینکه آیا یک انجمن قومی یا سازمان مردم نهاد میتواند دریافت کننده این کمک های مالی از طریق یک سازمان سوم باشد، پرسید؟

17. در نهایت مامور یا ماموران آمریکایی گزارش می‌دهد/ می‌دهند که ما به او قول دادیم که درباره صندوق دموکراسی ایران [حمایت مالی] از طریق واسطه ای که این دیدار را فراهم کرد، اطلاعات بفرستیم.

18. مامور آمریکایی در پایان گزارشش می گوید:

مگر اینکه دستورالعمل به گونه ای دیگر باشد، ما اطلاعات درباره صندوق دموکراسی ایران 2008 و برنامه «کمک هزینه‌های کوچک» ایران را به واسطه/ همکار ایمان می‌فرستیم که او هم آنها را به ایمان ارسال کند.

 

منبع: ع. ششگلانی / کانال تلگرامی