هویت طلبی بار دیگر فاجعه آفرید

۲۵ اسفند, ۱۳۹۷
هویت طلبی بار دیگر فاجعه آفرید

هویت طلبی سفید که در سالهای اخیر گسترش اجتماعی کم سابقه ای در جوامع اروپایی و آمریکای شمالی یافته، مدعی است که درصدد پاسبانی از فرهنگ، هویت و نژاد سفید در برابر فرهنگ ها، هویت ها و نژادهای دیگر است. یکی از نکات مورد تاکید هویت طلبان سفید مساله جمعیت است. آنها مدعی اند که افزایش جمعیت مهاجرها منجر به دگرگونی جمعیتی جوامع غربی شده و در نهایت به نابودی هویت و نژاد سفید خواهد انجامید. برخی پژوهشگران از اصطلاح «جدایی طلبی سفید» برای توصیف جنبش هویت طلبی سفید استفاده می کنند چرا که این حرکت به دنبال طرد غیرسفیدها و جداسازی فرهنگ های درهم تنیده بشری از یکدیگر است.

یکی از نکات جالب توجه درباره هویت طلبان سفید شباهت شگفت انگیز آنان به هویت طلبان موجود در ایران است. در واقع، اگر از فاصله جغرافیایی چشم پوشی کنیم، می توان گفت که از نظر گفتمانی، هویت طلبان پان ترکیست و هویت طلبان سفید تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. نمونه بارز آن، نوع تاکید بر مساله مهاجران و جمعیت است. همانگونه که هویت طلبان سفید، مهاجران و مسلمانان را تهدیدی هویتی برای خود می بینند، هویت طلبان پان ترکیست نیز با مهاجر خواندن هم میهنان عزیز کُرد در آذربایجان غربی، دقیقاً همان راهبرد را در پیش می گیرند. شعار معروف هویت طلبان پان ترکیست که «فارس، روس، ارمنی / همگی دشمنان تُرکها هستند» معادل همان شعار معروف هویت طلبان سفید  است که می گوید «مهاجران و مسلمانان همگی تهدید برای هویت سفید هستند». تاکید بر اهمیت جمعیت و جنجال آفرینی درباره تغییرات جمعیتی استانها که از سوی هویت طلبان پان ترکیست تبلیغ می شود، شباهت فراوانی با تاکید هویت طلبان سفید بر حفظ جمعیت سفید دارد.

با توجه به پتانسیل حرکتهای هویت طلبانه برای ایجاد نفرت و خشونت در جامعه، ضروری است که دولت و جامعه مدنی ما در برابر هرگونه حرکت نفرت پراکن هویت طلبان داخل کشور موضعی یکصدا و قاطع داشته باشند تا شاهد حرکات تروریستی از این دست در کشور عزیز ایران نباشیم.