مرده باد پوپولیسم/ پاسخ محقق آذری به اظهارات سخیف حسن نژاد

۷ اردیبهشت, ۱۳۹۸
مرده باد پوپولیسم/ پاسخ محقق آذری به اظهارات سخیف حسن نژاد

بسمه تعالی
جناب آقای محمد حسن نژاد
نماینده محترم مردم مرند و جلفا
با سلام
مشاهده کلیپی از شما در مورد اتفاقات اخیر تیم تراکتور سازی تبریز موجب تعجب و تاسف شد. از این رو نکاتی را خدمتتان عرض می کنم امیدوارم که مقبول افتد.
با توجه به حضور در مجلس نهم و دهم قطعا با اصول مترقی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آشنایی کافی دارید. اما برای تاکید مجدد اشاره می کنم.
 طبق اصل ۸۴ قانون اساسی« هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.» اظهار نظری که در اصل 86 قانون اساسی اشاره می کند« نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهار نظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آنها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‏اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‏اند تعقیب یا توقیف کرد.‏»
با توجه به اصل 86 شما آزاد هستید در مورد مسائل مختلف اظهار نظر کنید اما اجازه ندارید با اصول قانون اساسی گزینشی برخورد کنید چرا که مشروعیت شما از همین قانون است. در کلیپ شما اصل 84 قانون اساسی مورد بی توجهی قرار گرفته است.
 در واقع طبق قانون اساسی شما نماینده کل مردم ایران هستید.

صحبت های شما در کلیپ مورد اشاره، بدون ارائه هیچ گونه سند،  تنها منجر به انشقاق در بین مردم و تحمیل هزینه های مادی و معنوی به مردم و کشور خواهد شد. به صراحت بگویم از این صحبت های شما بوی دلسوزی به مشام نمی رسد بلکه این بوی متعفن پوپولیسم هست که مشام را آزار می دهد.

به بیان روشن تر شما به جای اینکه از منظر یک نماینده صاحب اختیار و قدرت، به بررسی اتفاقات رخ داده بپردازید و به مردم نتیجه پیگیری خود را گزارش کنید متاسفانه روی موجی سوار شدید که آقای زنوزی و اطرافیان او در حال تزریق به مردم هستند و شما تلاش کرده اید آن را به فرصتی مغتنم برای صید ماهی سیاسی در عالم انتخابات پیش روی مجلس قرار بدهید. اندوهم به این خاطر است که توری که شما پهن کرده اید در دریای سیاه و مواج انشقاق و کینه آفرینی در بین مردم است.

 قطعا در واکنش به بحث های بالا اظهار خواهید کرد که «نه من قصد چنین کاری ندارم و در آن کلیپ هم بر وحدت و یاشین ایران تاکید کرده ام.»
اما جناب اقای حسن نژاد شما بهتر از من می دانید مدعای آدمی که فحش می دهد بعد می گوید منظور من اعلام محبت بود را کسی باور نخواهد کرد و همه به حساب فحش خواهد گذاشت.
 
حالا برای اینکه فحش های شما  را از پس جملات شعاری و رنگ کرده قدری عیان کنم به طرح پرسش هایی می پردازم.

 «باید به آن ها نشان بدهیم که ما متحد هستیم. وقتی ما در ورزشگاه می گوییم عیبی ندارن آن ها ناراحت و منفجر می شوند» این «آن ها» که شما در حال غیریت سازی آن ها با مردم آذربایجان هستید چه کسانی هستند ؟ که مردم باید به قدری آن ها را ناراحت کنند که منفجر شوند؟!!
جناب حسن نژاد لباس پوپولیسم در آورید و بگویید چه کسانی به دنبال گرفتن زوری جام از دست تراکتور هستند؟ به جای زدن حرف های پوپولیستی بفرمایید از قدرت نمایندگی خودتان برای پیگیری مشکلات پیش امده چه استفاده ای کرده اید؟

شما می فرمایید در این اتفاقات پیش آمده وزارت ورزش مسئول است و این وزارت خانه تنها حامی استقلال و پرسپولیس است. خب شما می توانید از وزیر ورزش سوال کنید. چقدر پیگیری کردید؟ چه اسنادی دارید که عده ای می خواهند نگذارند جام به دست تراکتور برسد؟

با چه منطقی در حال ایجاد تقابل بین مردم در بازی تراکتور و پرسپولیس هستید؟ به فرض پانصد هزار نفر در وزرشگاه یادگار جمع شوند و نصف تبریز هم از ازدحام جمعیت منفجر شود خب به چه هدفی می خواهید برسید؟ می خواهید چه چیزی را نشان بدهید؟ می خواهد چه چیزی را در چشم چه کسی یا کسانی فرو کنید؟ نقش پرسپولیس در باخت های تراکتور چیست که به آن می تازید؟

این سوالات و ده ها سوال دیگر که از مجال این بحث خارج است می تواند اثبات کند کلیپ شما تنها یک کلیپ پوپولیستی برای نفع بردن انتخاباتی است نه دلسوزی برای مردم تبریز.
اگر آگاهانه دست به چنین اقدامی می زنید که بدانید در صورت پیروزی مجدد در انتخابات مجلس، صندلی مجلس را در گرو خیانت به ایران عزیز به دست آورده اید و اگر نااگاهانه است که وای برمردمی که چون شما نماینده ای دارند.

عجبا که نهادهای امنیتی و انتظامی با این انشقاق افرینی ها همراهی می کنند و سکوت پیشه کرده اند. انگار هنوز درمان را بر  پیش گیری ترجیح می دهند.

 

جعفر برزگر

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی