رونمایی از تندیس شیخ محمد خیابانی در صدمین سال درگذشت او

۵ آذر, ۱۳۹۸
رونمایی از تندیس شیخ محمد خیابانی در صدمین سال درگذشت او

تندیس شیخ محمد خیابانی در شمال شرق مسجد تاریخی کریمخا نصب شد، مسجدی که شیخ شهید امامت جماعت آن را در زمان حیاتش بر عهده داشت، اتفاق نیکی بود که به سفارش سازمان سیما، منظر و فضای سبز، با دست توانای مجمسه ساز شهیر کشورمان، استاد احد حسینی، جامه عمل پوشید.

بلندی تندیس رونمایی شده شیخ محمد خیابانی 4 متر است که سه متر آن به هیکل شیخ و 1.5 متر نیز مربوط به پایه تندیس است.در پایه تندیس، نقش برجسته مجاهدان تبریز در دوره نهضت آزادیستان و نیز بیت آغازین ترجیع بند معروف ملک الشعرای بهار با مطلع «گر خون خیابانی مظلوم بجوشد   سرتاسر ایران کفن سرخ بپوشد” نقش بسته و زیبایی مضاعفی به این اثر هنری بخشیده است. گفتنی است پیش از این نیز موزه شیخ محمد خیابانی دایر شده بود.

شیخ محمد خیابانی مبارزی آزاد و وطنخواه بود که برای اعاده حاکمیت ملی و استقلال علیه قرارداد 1919 قیام کرد و در نهایت در این راه به شهادت رسید. وی همچنین در قیام موسوم به «آزادستان» در اعتراض به سرقت نام ایالت آذربایجان ایران توسط حزب مساوات باکو و ارتجاع پان ترکیسم و آذربایجان نامیده شده آران و قفقاز، موقتا نام این ایالت را تغییر داد اما با اشغال تبریز توسط قشون عثمانی روزنامه وی به نام تجدد تعطیل و خود او نیز به قارص در شرق ترکیه تبعید شد.

درباره شیخ محمد خیابانی بیشتر بخوانید:

شیخ محمد خیابانی مبارزی وطنخواه در راه حاکمیت ملی/ افشین جعفرزاده

چگونه تاریخ را تحریف میکنند/معرفی موسی خیابانی به عنوان نوه شیخ محمد خیابانی

شیخ محمدخیابانی و جریمه صحبت به زبان ترکی در مدارس تبریز

 

تاسیس موزه شیخ محمد خیابانی در تبریز/ اهداف و شعارهای نهضت آزادیستان چه بود؟