توافق نامه استرداد مجرمین بین ترکیه و چین/ آیا ایغورها در خطر هستند؟

۳۰ اردیبهشت, ۱۳۹۹
توافق نامه استرداد مجرمین بین ترکیه و چین/ آیا ایغورها در خطر هستند؟

ترکیه برای هزاران نفر از اویغورها که از چین گریخته اند ، مقصد بزرگی بود.  با این حال،توافقنامه استرداد ترکیه و چین که در سال 2017 به امضا رسیده و هنوز منتظر تصویب پارلمان ترکیه است ممکن است اویغورهای ساکن ترکیه را هدف قرار داده و استرداد آنها را به چین تسریع کند.

متن توافق نامه، حاوی عبارات مبهمی است که می تواند باعث استرداد فراریان اویغور از ترکیه و نقض مکانیسم های استرداد تنظیم شده توسط کنوانسیون اروپایی استرداد  شود ، که ترکیه عضو آن است.   

به گفته رسانه های ترکیه ، آنکارا با بی سر و صدا تعداد کمی از اویغورها را اخراج کرده است ، و بیش از  1000 تن ار اویغورها را زندانی کرده است . این رقم می تواند پس از تصویب توافق نامه استرداد توسط پارلمان افزایش یابد.

ترکیه و چین در 2017 مکانیسم همکاری قضایی را ایجاد کرده اند که روابط چند بعدی دو کشور را عمیق تر کرده است. علاوه بر توافق استرداد در نوامبر2018، وزارتخانه های دادگستری هر دو کشور برای همکاری بیشتر نیز تفاهم نامه ای را امضا کردند.

در مراسم امضا ، عبدالحمید گل ، وزیر دادگستری ترکیه تأکید کرد که سطح روابط ترکیه و چین به دلیل تماس های رهبران دو کشور افزایش یافته است و این منجر به همکاری در اقتصاد ، تجارت و دیپلماسی و همچنین دستگاه قضایی شده است. علاوه بر این، وی افزود که چین و ترکیه به دنبال همکاری های قضایی بیشتری هستند.

بر اساس تفاهم نامه ، قضات و دادستان های ترکیه آموزش های خود را در دانشگاه های چین شروع کرده اند و با نظام قضایی ، فرهنگ و زبان چین آشنا میشوند. در ژوئیه سال 2019 ، قضات و دادستان های ترکیه یک برنامه ویژه را در دانشگاه امنیت عمومی چین به اتمام رساندند و در دوره های زبان شرکت کردند و در طی این برنامه سیستم قضایی چین را مورد مطالعه قرار دادند.

منبع: Nordic Monitor