جروزالم پست: الهام علی اف احترام یهودیان جهان را کسب کرده است

۲۳ اسفند, ۱۳۹۴
جروزالم پست: الهام علی اف احترام یهودیان جهان را کسب کرده است
«جروزالم پست در مقاله ای به قلم آریه گوت، به شبهاتی که از سوی برخی سیاستمداران اسراییلی «ارمنی پرست» مطرح می شود، پاسخ های قاطعی داد. آریه گوت، مدیر سازمان غیردولتی اسراییلی «طرح های بین المللی برای جامعه» ، در این مقاله با عنوان «اسراییل و آذربایجان؛ رویکرد عمل گرایانه» نوشت : « اسراییل در حوزه اوراسیا با هیچ کشوری به اندازه جمهوری آذربایجان، مناسبات نزدیک و صمیمانه ندارد. مناسبات میان دو کشور ، بطور ویژه ای جالب است. زیرا، جمهوری آذربایجان کشوری با اکثریت جمعیت مسلمان می باشد. این مناسبات متقابل از دوستی میان آذربایجانی ها و جمعیت یهودی قدیمی که در آذربایجان با رفاه زندگی می کند، نشأت می گیرد. متفاوت از بسیاری از ملت های دیگر، آذربایجانی ها هیچ گاه به یهودیان به عنوان بیگانه و اجنبی نگاه نکرده اند. اسراییلی های آذربایجانی الاصل ، برای تقویت همکاری اقتصادی و ژئوسیاسی میان آذربایجان و اسراییل کارهای زیادی انجام می دهند.»
آذرتاج افزوده است : « به نظر آریه گوت، در خارج از آذربایجان و جوامع یهودی دنیا، کمتر کسی می داند که جامعه یهودی در شکل گیری و توسعه دولتگرایی آذربایجان چه نقش مهمی بازی کرده است.  به عنوان مثال، طی سال های 1918 الی 1920 ، نخستین وزیر بهداشت جمهوری دموکراتیک آذربایجان ، دکتر یئوسئی گیندس یهودی بوده است و در پارلمان جمهوری دموکراتیک آذربایجان نیز فراکسیون های یهودی فعالیت داشتند.  علاوه براین، در طول سال های موجودیت جمهوری دموکراتیک آذربایجان طی سال های 1918 الی 1920 ، جامعه یهودی نشریه «کاوکازکی یئوریسکی بولتن» (بولتن یهودی قفقاز) و روزنامه «پالستینا» و نیز نشریه «مولودیوژ سیونا» را در این جمهوری منتشر می کرد. همچنین در کل دوره موجودیت اتحاد جماهیر شوروی، یهودی ها در حیات علمی-فکری و اقتصادی و سیاسی جمهوری آذربایجان نقش مهمی بازی کرده اند.
  پس از احیای استقلال جمهوری آذربایجان نیز تل آویو و باکو دست همکاری دادند. در آوریل سال 1992 درباره برقراری مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور توافق حاصل شد.  الیازر یوتوات به عنوان نخستین سفیر اسراییل در جمهوری آذربایجان انتخاب شد و بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر وقت و کنونی اسراییل سفری کوتاه و شبانه به آذربایجان انجام داد. شیمون پرز، نهمین رییس جمهوری اسراییل نیز در سال 2009 به آذربایجان سفر رسمی کرد. سپس آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسراییل چندبار ( در فوریه 2010، آوریل 2012 و آوریل 2014) به «سرزمین آتش» سفر کرد. سفر المار محمدیاروف، وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان به اسراییل نیز در آوریل 2013  در سطحی عالی انجام شد. در سپتامبر 2014 نیز موشه یاآلون، نخستین وزیر دفاع اسراییل بود که به آذربایجان سفر کرد.  شیمون پرز در سفر تاریخی خود به آذربایجان گفت : « من می دانم که سیاست آذربایجان، مبتنی بر صلح، دوستی ، توسعه و نیز استقلال است. موقعیت جغرافیایی نادر جمهوری آذربایجان هیچ جای تردیدی باقی نمی گذارد که این کشور ، مهمترین و اصلی ترین کشور در این منطقه از جهان خواهد شد.» 

آذرتاج به نقل از این مقاله افزوده است : « اسراییل همواره با توجه فراوان و صمیمانه با  آذربایجان رفتار کرده است و این نیز صرفا به این خاطر نیست که هیچ گاه در این کشور یهودی ستیزی وجود نداشته است.  باکو بارها یهودی سیتزی در سایر کشورها را محکوم کرده است و محکوم می کند.  باکو با آنکه تاکنون در اسراییل نمایندگی رسمی دیپلماتیک دایر نکرده است، دولت آذربایجان، هیات های نمایندگی زیادی به اسراییل اعزام می کند و به تعداد بیشتری نیز ، از هیات های نمایندگی اسراییلی استقبال می کند. اگر به توسعه مناسبات اقتصادی آذربایجان با اسراییل و خرید نفت آذربایجان توسط اسراییل و سرمایه گذاری اسراییل در اقتصاد و کشاورزی آذربایجان توجه شود، معلوم می شود که این ،  اقدامی کاملا درست است. آذربایجان نیز در زمینه کشاورزی، صنایع نظامی و بخش ارتباطات ، به فناوری پیشرفته اسراییل نیازمند است. بعلاوه، دو کشور طرح هایی را در زمینه آموزش ، امور انساندوستانه و امور فرهنگی به اجرا درمی آورند.   مناسبات آذربایجان-اسراییل، دارای ویژگی استراتژیک مثبت است. حجم تجارت میان دو کشور چهار میلیارد دلار است. این رقم، پیش از این در بخش نفت و گاز متمرکز شده بود، اما اکنون مناسبات اقتصادی متقابل، به بخش های مختلف گسترش یافته است.

اسراییل یکی از خریداران اصلی نفت باکو در بازار جهانی است.  تلاش اسراییل برای برقراری روابط نزدیک با اسراییل دلایل دیگری نیز دارد. آذربایجان نقش مهمی در تامین منابع انرژی قابل اطمینان دارد و 40 درصد از نفت مصرفی اسراییل را تامین می کند. خط لوله باکو – تفلیس-جیحان به عنوان بزرگترین خط لوله نفتی دنیا به همراه خط لوله نفتی آلاسکا،   با عبور از اراضی گرجستان،  نفت را از دریای خزر به دریای مدیترانه منتقل می کند.

 همچنین ساخت شبکه خطوط لوله گازی دهلیز جنوبی گاز نیز آغاز شده است. با این دهلیز ذخایر گازی بزرگ جمهوری باکو به اروپا منتقل خواهد شد.  باکو در دوره پساشوروی به اثبات رسانده است که این کشور یک واحد ژئوسیاسی وابسته و ضعیف نیست و در قفقاز جنوبی و خاورمیانه نقش مهمی ایفاء می کند. رویکرد عملگرایانه آذربایجان، تحمل پذیری دینی ، متساهل و چندفرهنگ گرا بودن مردم جمهوری آذربایجان و مناسبات سازنده اش با کشورهای همسایه در منطقه ای که دیپلماسی در آنجا بسیار پیچیده می باشد، همگی در این توسعه موفقیت آمیز نقش دارند.

اسراییل نیز خواستار آن است که وفاداری خود را به دوستی با این کشور مسلمان لائیک ، به کل دنیا نشان دهد.  رهبری آذربایجان مناسبات صمیمانه ای در قبال سنن و زندگی جامعه یهودی دارد که در دنیا سابقه ندارد. با حمایت رییس جمهوری آذربایجان و بانوی اول این کشور، دو کنیسه و بزرگترین مرکز آموزشی یهودی منطقه قفقاز جنوبی در جمهوری آذربایجان ساخته شده است. جمهوری آذربایجان در حال برنامه ریزی برای تاسیس نخستین موزه یهودی است.

این موزه، نخستین موزه یهودی در قفقاز خواهد بود.  اگر کسی سوالی در مورد سطح همکاری نزدیک جمهوری آذربایجان با اسراییل سوالی دارد، به روستای مشهور یهودیان در شهرستان قوبا، «قرمیزی قصبه» نگاه کند. «قرمیزی قصبه» پس از اسراییل، تنها مکان منحصر به فرد در دنیاست که یهودی ها در آنجا بطور متراکم زندگی می کنند. قرمیزی قصبه واقعا مایه افتخار آذربایجان است. در اینجا یهودیان و آذربایجانی ها در طول قرون متمادی همانند برادرخونی زندگی کرده اند و تاریخ و سرنوشت مشترک آنها را به هم پیوند می دهد.  

برغم اشغال شدن 20 درصد از خاک این کشور در نتیجه سیاست تجاوزکارانه و تصفیه قومی ارمنستان و آواره شدن بیش از یک میلیون نفر، آذربایجان یک الگوی واقعی برای گفتگوی میان تمدنها و ادیان بوده است و می باشد. تساهل و چندفرهنگ گرایی، سنگ بنای جامعه آذربایجان می باشد. آذربایجان به کل دنیا نشان داده است که می توان هماهنگی ایجاد کرد و هر مشکلی را بدون بکارگیری خشونت حل کرد. الهام علی اف، رییس جمهوری به علت وفاداریش به تساهل و احترام گذاشتن به تمامی خلق ها و ادیان موجود در آذربایجان از جمله یهودیان آذربایجان،  احترام بخش اعظم جامعه اسراییل و نیز جوامع یهودی دنیا را کسب کرده است.

 مناسبات میان اسراییل و آذربایجان و نیز مناسبات میان مسلمانان آذربایجان و یهودیان این کشور را صرفا براساس وجود منافع متقابل نمی توان تبیین کرد. امروزه آذربایجان-اسراییل را ارزش های مشترک و تاریخ مشترک به هم پیوند می دهد