تذکر صریح رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس: بر روی گسلهای قومی ننشینید/ «مصلحت ملی» بر هر چیزی مقدم است

۱۷ خرداد, ۱۳۹۵
تذکر صریح رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس: بر روی گسلهای قومی ننشینید/ «مصلحت ملی» بر هر چیزی مقدم است

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با نمایندگان برگزیده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در تاریخ 16 خرداد 1395، اظهار داشت که نمایندگان مجلس باید «مصالح ملّی را مقدّم بداریم بر مسائل منطقه ای» دانسته و مراقب « گسلهایی که دشمنان می‌خواهند آنها را تبدیل به زلزله» کنند، باشند.به گزارش وب سایت خبری تحلیلی « آذری‌ها» مقام معظم رهبری در این دیدار بر دو نکته مهم در باب مسائل ناحیه‌ای تاکید کردند: نخستین مساله، اجتناب از فعال کردن «گسل‌های مذهبی، قومی و عقیدتی» که دشمنان در پی فعال سازی آن هستند و دیگری ترجیح «مصالح ملی» بر مسائل ناحیه‌ای یا مطالبات نابجای محلی بود. ایشان در خصوص گسل‌های قومی بیان داشتند که:

 « یک نکته‌ای که [باید] خیلی به آن دوستان توجّه بکنند: ببینید ما در داخل کشور یک گُسلهایی داریم، گُسلهای قومی داریم، گُسلهای عقیدتی داریم، سنّی و شیعه داریم مثلاً فرض بفرمایید، گُسلهای جناحی داریم -همین جناحهایی که هست، که می‌بینید- این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به وجود نمی‌آید؛ اشکالی هم ندارد. بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنانچه این گُسلها فعّال شد، آن‌وقت زلزله به وجود می‌آید؛ سعی دشمن در فعال کردن این گُسلها است؛ حواستان باشد. مرتّباً دارند بر آتش اختلافات میدمند برای اینکه آن را برافروخته‌تر و مشتعل‌تر بکنند»

 

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه توصیه های خود به نمایندگان مجلس در خصوص انتظارات حوزه انتخاباتی بیان داشتند:

« یک مسئله در مورد قانون این است که مصالح ملّی را مقدّم بداریم بر مسائل منطقه‌ای. البتّه شماها که از مناطق مختلف کشور آمده‌اید، خب مردم از شما توقّعاتی دارند، انتظاراتی دارند؛ انتظارات به‌طور کامل قابل قبول نیست، تاحدودی قابل قبول است، امّا اینکه حالا تصوّر کنند که شما که از آنجا آمدید، راهشان، آبشان، برقشان، بودجه‌ی دولتی‌شان، همه چیزشان حل خواهد شد، نه، خب اینکه امکان ندارد. شما قهراً خودتان را موظّف میدانید مقداری به خواسته‌ها و توقّعات مردم منطقه توجّه کنید. خب، تاحدودی اشکال ندارد منتها تا آنجایی که معارض با مصالح ملّی نباشد؛ گاهی اوقات با مصالح ملّی [معارض است‌]؛ فرض کنید در فلان استان اصرار است بر اینکه فرودگاه ایجاد بشود -خب فرودگاه از چیزهای پُرخرج است؛ جزو موضوعات پُرخرج و زیربناهای پُرخرج، یکی فرودگاه است- فرض کنید فرودگاه لازم دارند. شما نگاه میکنید می‌بینید که خب این فرودگاه برای اینجا واقعاً لازم نیست؛ بله، یک امتیازی برای آنجا است لکن خب در همسایگی آن، در این طرفش در آن طرفش فرودگاه‌های نزدیک هست، من‌باب مثال؛ پول مملکت را، توانایی‌های مملکت را، فرصتهای کشور را صرف کنیم برای یک چیزی که اولویّت ندارد! اینجا شما این مصلحت ملّی را ترجیح بدهید بر آن مسئله و مصلحت منطقه‌ای و محلّی. بنابراین بنده نمیگویم بکلّی به خواستهای منطقه‌ای بی‌اعتنائی کنید، که خب چنین چیزی امکان ندارد، امّا آنجایی که با مصلحت ملّی یک معارضه‌ای دارد، حتماً مصلحت ملّی را در قانونگذاری رعایت کنید».

 
انتقاد رهبر انقلاب از طرح مباحث قومی و ضدایرانی در دانشگاه ها/ اساتید و نخبگان باید «ایراندوست» باشند

 
در نشست هم‌اندیشی وطنخواهان آذری مطرح شد: هشدار ظهور «وندالیسم قومی»