در آستانه سفر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی/ نامه عده ای از نخبگان کرد

۸ خرداد, ۱۳۹۵
در آستانه سفر رئیس جمهوری به آذربایجان غربی/ نامه عده ای از نخبگان کرد

 شما بارقه های امید به تدبیر امور را گرم و فروزان نگه دارد.

نیک میدانیم که وارث چه مشکلات بزرگی هستید و دولتتان در عرصه های داخلی و خارجی با چه معضلاتی دست و پنجه نرم میکند. با استحضار به اینها از حرکت دولت تدبیر و امید درمسیر منطق و عقلانیت حسن استقبال نموده و آهنگ کند تغییرات را به حساب تنگناها و چالش ها می گذاریم و اجازه ناامیدی را به خود نمیدهیم.

 

طبیعی است که بدلیل اعتقاد بی بدیلمان به اصلاح و اعتدال و لزوم پیگیری امور از مجرای قانون، خود را همراه و همراز شما دانسته و از این رهگذر نکاتی را معروض میداریم:

به ضرس قاطع می توان گفت که رأی هشتاد درصدی مردم کرد استان آذربایجان غربی به جنابعالی، توامان وجهی سلبی و ایجابی داشت. از سویی حاوی اعتراض به شیوه ی ناعادلانه ی مدیریت و شراکت در این استان چند قومی بود و از سوی دیگر لبیک به مفاد اعلامیه اقوام و مذاهب شما و قولتان به اجرای اصول قانون اساسی !  نیک می دانید که وجود تنوع فرهنگی در این استان، محمل بسیار مناسبی برای توسعه ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن بوده که مع الاسف در اثر سیطره  نگاه قومی که بسیار هم خوش میدارد در جامه امنیتی فرو رود ، نه تنها چنین نشده بلکه تبدیل به چالشی سرراه  توسعه  استان هم شده است. متاسفانه تداوم این وضعیت در طول بیش از سه دهه موجب آسیبها و شکافهای متعددی بوده که نمی توان آن را به آسانی ترمیم یا حل کرد و انتخابات اخیر ارومیه گواهی بر این امر است.

یکی از آثار منفی نگاه امنیتی، برخورد حذفی نسبت به کردها در مدیریت استان است. این امر باعث شده است از یک سو،مدیریت دولتی در این استان نحیف و غیرکارشناسی شود  و از سوی دیگر، به علت بی توجهی به نخبگان دانش آموخته  کرد، زمینه های فرار مغزها را از استان به مناطق همجوار و خارج از کشور فراهم نماید که نتیجه ی آن عدم توسعه یا عقب ماندگی مضاعف استان است.

 به عنوان مثال ما خواستاریم تا وزیر مربوطه به اطلاع حضرتعالی برساند که دانشگاه ارومیه کلا چند نفر فارغ التحصیل کرد  سنی را جذب کرده تا روشن شود که شوربختانه این میزان از تعداد انگشتان دست کمتر است و این خود مشتی ازخروار قوم گرایی این استان حساس و همسایه با چهار کشور خارجی است!

جناب آقای رئیس جمهور؛ ما می دانیم مشکل بیکاری در ایران مسئله ای ملی است، اما لازم است بدانید که مردم این استان بیکارتر و در جنوب استان مشکل حادتر از هر  دو است.

 می دانیم وضعیت درمانی و سرانۀ درمان و تخت های بیمارستانی در ایران وضعیت مطلوبی ندارد اما در این استان این شاخص پایین تر ودر مناطق کردنشین این شاخص در حد محرومیت است و ضریب اشغال تختهای بیمارستانی حدود صد در صد است.

 می دانیم وضعیت جاده های ایران مطلوب نیست، اما در این استان نامطلوب تر و در جنوب

استان، جاده ها قتلگاه انسانها هستند. درد آور است که حدود بیست درصد تصادفات منجر به فوت استان در محورهای مواصلاتی مهاباد – ارومیه و مهاباد – بوکان رخ میدهد.

البته بیان نارسایی ها برای بزرگنمایی آنها نیست، بلکه مراد نشان دادن شرایط بسیار ناگوار حاکم بر استان  است و نشانه ی شکل گیری نوعی  عدم تساهل مذهبی و قومی و حتی بالاتر از آن عزم جدی برای حذف اراده ی بخش مهمی از مردم استان – اعم از مردم کرد، سنی،  و …- برای مشارکت در اداره ی آن است. مجراهای مشارکت سیاسی در مرکز و شمال استان به حدی باریک و صعب العبوراست که حضور و زیست صدها هزار نفر از شهروندان کرد به آسانی نادیده انگاشته میشود.

 امری که نشان از حضور پر رنگ پدیده ی قوم گرایی افراطی  دارد که نابردبارانه حقوق شهروندی مردم این دیار را با ادبیات خشونت آمیز خود به چالش کشیده وموجبات دوری مردمان ترک و کرد، شیعه و سنی از یکدیگر را فراهم کرده است. این پدیده مذموم در سایه بی توجهی متولیان امر بوروکراتیزه شده و به یک معنا آینده وحدت و همزیستی در این خطه و قابلیتهای سیاست قومی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است.

جناب آقای رئیس جمهور؛ صرف نظر از الام ودردهای مشترک با دیگر مناطق ایران، اکنون این استان و ساکنان کرد آن با مسائل مضاعفی دست به گریبانند؛ از جمله:

-برخورد خشونت آمیز با کولبران  که در واقع برخورد با معلول است نه علت. علت این وضعیت بیکاری است که در غیاب عدم سرمایه گذاری اقتصادی و  تولیدی در منطقه، به شکل غیر اقتصادی بروز کرده است.

ما و شما نیک می دانیم که حاکمیت دوگانه از طریق نهادهای موازی و فراقانونی، این روزها مانع اصلی پیشبرد برنامه های جنابعالی در حوزۀ سیاسی، فرهنگی و حتی اقتصادی است، اما با کمال تأسف حاکمیت دوگانه در این استان ادامه همان «کاست مدیریتی» بسیار بسته ای است که مانند یک حلقه سخت و شکست ناپذیر عمل می کند، باز می دانیم که این با منش و سیاست های کلی نظام و دولت شما در تباین بوده و عاملی است برای تبعیض علیه کردها و تشدید احساس تبعیض که از خود تبعیض بدتر است. شکستن این کاست آسیب زا، فوری ترین راه برای حل مشکل یادشده است. لازم است خاطرنشان سازیم که از حدود 160 پست مدیریتی استان، تنها شش پست دراختیار کردهاست. لطفا تبعات ویرانگر این امر را مورد مداقه قرار دهید.

لازم است خاطرنشان کنیم که مجتمع پتروشیمی مهاباد، اصلی ترین طرح سرمایه گذاری شده پس از انقلاب در جنوب استان است که با مدیریت غیرپاسخگو، استخدامهای مبهم وجذب نیرو از استان‌های دیگر و بسته ماندن در آن به روی اهالی منطقه، به یکی از اصلی ترین عوامل بروز احساس تبعیض تبدیل شده و نگاه و توجه ضروری شما را می طلبد.

 جناب آقای رئیس جمهور؛ کوتاه سخن اینکه بیانیه ی شماره سوم انتخاباتی شما موسوم به بیانیه ی حقوق اقوام و اقلیت های مذهبی، محصول عقلانیت شما و انسان ایرانی برای گذار به وضعیتی منصفانه و آزادتر است، بیانیه ای که ما کردها را در کنار آذریها و باقی تنوعات مذهبی و قومی در استان و ایران؛ به تحقق توسعه ی سیاسی، برابری قانونی و سر آمدی اخلاق مدنی امیدوار ساخته است. اکنون بیش از پیش امیدواریم همچنانکه  شاهد صلابت شما در ایستادن در برابر قانون گریزان برای دفاع از حقوق ملت هستیم، در این خصوص نیز پایمردی شما برای اجرایی کردن این بیانیه و اصول قانون اساسی به منصۀ ظهور رسیده، تا هم نام شما و هم این مقطع از تاریخ ایران  ماندگار شود. در پایان ما امضاکنندگان این نامه از مردم شریف استان آذربایجان غربی بویژه شهرهای ارومیه و مهاباد میخواهیم که با استقبال شایسته از کاروان تدبیر و امید، بر عهد و پیمان خود با عقلانیت و قانونگرایی و اعتدال و میانه روی دگربار پای فشرند.

1-دکتر عبدالله ابریشمی

2-دکترجعفر ابریشمی

 

3-دکتر سیامند انوری

4-دکتر لقمان آدمی مکری

5-دکتر حسین اصحابی

6-دکتر شادی اندیمه

7-دکتر سعید اسماعیل پور

8- انور ابراهیم آذر

9- علی آبادیان

10- علی ایران دوست

11-جعفر آئین پرست

12-رئوف آذری

13-محمد امیری

14-فوزیه آبام

15-محمد آهن جان

16-عادل امانی

17-جمال احمد نژاد

18-کیوان امید فر

19-علی بیژن فر

20-دکتر آرزو پرنیان

21- دکتر حسین پوراصغر

22-رسول پیروتی

23-باقر پیری

24-فرشاد پی سوره

25-دکتر کامبیز تندرست

26-دکتر سید جعفر جعفری

27- دکتر فاروق جهانگیری

28-دکتر دیار جهانبین

29-دکتر بهاءالدین حسینی

30-دکتر سعید حبیب زاده

31-دکتر شورش حیدری

32-دکتر سعادت حسام

33-دکتر سعید حسام

34-هادی حلاج

35- کمال حسینی

36-احمد حبیبی

37-دکتر صلاح الدین خدیو

38 -دکتر اسماعیل خضری

 39-دکتر ئه سرین خادمی

40- رحیم خورشیدی

41 -ناصر خورشیدی

42 -سیامند خاله

43 -حسن داودی

44 -جمال دانشمند

45- هیدی دهناد

46 -دکتر مراد رسول رمضانی

47 -دکتر محمد صالح رحمانی

48- دکتر نادر رش احمدی

49 -دکتر شهلا راستین

50- بیژن رحمانی

51- حمید رشیدزاده

52- حامد رسولی

53- صلاح رحمانی

54- محسن رضوی

55- سهیلا راد

56- حسن رشیدی

57-  ئاسو زمانی

58- دکتر جواد سلیمی

59- دکتر سامرند سلیمی

60- دکتر هادی سلیمانی

61- دکتر خلیل سعید پور

62- محمد سلطانی

63-  سامان سروش

64- رحیم سلطانی

65- اردشیر سلطانیان

66- ملا جمال سواره

67- دکتر علی شمس برهان

68-  دکتر کامبیز شاوله

69- دکتر حسن شیخ آقایی

70- دکتر هیوا شیوه ای

71- یوسف شریفی

72- امیر شهسوار

73- دکتر هدایت صبوری

74- دکتر وفا عبدالله پور

75- دکتر رحیم عبدالکریمی

76- دکتر امیر عبدالهی

77- دکتر گلنار عباسی فرید

78- دکتر نوید عباسی

79- دکتر سمکو عزیزی

80-  رسول عبدالکریمی

81- عثمان عباسی

82- نازی عزیزی

83- کاوه عباس نژاد

84- خضر عبدالهی

85- افشین غلامی

86- حامد فرازی

87- سمکو فکری

88- حسن فکری

89- دکتر ناهید قهرمانی

90- دکتر بهزاد قاسم زاده

91- دکتر هدیه قاضی مکری

92- اجلال قوامی

93- شیرزاد قادریان

94- عبدالواحید قدیمی

95- پخشان قلندری

96-مسعود کردپور

97-دکتر حسن کبودی

98- دکترمحمد کاکایی

99- دکتر کاوه کریمی

100- دکتر رئوف کریمی

101- صابر کاکه ممی

102- کژال کریمی

103- دکتر محمد کاظم لبادی

104- دکتر سیامند مولوی

105- دکتر رحیم مولودی

106- دکتر صابر موسی زاده

107- دکتر مظفر میکائیلی

108- دکتر ژینا میر خضری

109- دکتر آمنه محمدزاده

110-  سالار مولوی

111- احمد مجیدپور

112- کاظم مولودی

113- علی محمودی

114- جلال معروفیان

115- عبدالعزیز مولودی

116- علی محمودی اقدم

117- شایسته محمودی

118- سلیمان منگوری

119- دکتر فرهاد نوری

120- دکتر فریبا ناهید

121- علی نادری

122- عثمان نوری

123- دکتر ذبیح هدایت پور

124- دکتر کامران هندی

125- دکتر ناهید هندی

126- احسان هوشمند

127- فرهاد هادی

128- ئه وین یکتن