دولت ترکیه در تلاش برای نفوذ در اپوزیسیون ایران

۱۳ اردیبهشت, ۱۳۹۵
دولت ترکیه در تلاش برای نفوذ در اپوزیسیون ایران

گزارش وب سایت خبری -تحلیلی “آذریها”  شرکت کنندگان این نشست که علیرغم صرف هزینه های بسیار هنگفت و حتی وعده پرداخت پول نقد به پناهندگان ایرانی و حتی افغانستانی ؛ از بی رونقی عجیبی رنج میبرد و در تمام طول زمان 6 ساعته آن تعداد حاضران از 12 نفر فراتر نرفت.

در واقع به عنوان کوششی ناکام از سوی تشکیلات استخبارات ملی ترکیه (میت) برای نفوذ در اپوزیسیون ایران و باصطلاح ایجاد جای پا در میان نیروهای سیاسی مخالف و حتی در صورت امکان همچون سوریه ایجاد یک اپوزیسیون دست نشانده در ایران قابل ارزیابی است.
به گزارش آذری ها سازمان میت ترکیه که در چند سال اخیر به دنبال جذب فعالان سیاسی دارای منصب حکومتی در سفرهایشان به ترکیه از سویی و فعالان ارتجاع قومی (مدعی آذربایجان) از دیگر سوی بوده ؛ اخیرا و در پروژه ای جدید به دنبال جذب فعالان سیاسی و روزنامه نگاران منتقد و مخالف است.

هسته اصلی این پروژه نیز توسط یک پناهنده ایرانی به ترکیه به نام احمد مهدی شمس که به استخدام سازمان میت درآمده اداره میشود. این شخص که دارای سوابق درجه چندم در میان نیروهای اصلاح طلب است پس از روی کار آمدن کابینه اول احمدی نژاد به قصد اخذ ویزای امریکا در ازاء انتقال اطلاعات دولتی اش راهی کنسولگری امریکا در استانبول شده و پس از تخلیه اطلاعاتی توسط افسران سازمان سیا در کنسولگری استانبول مورد بی مهری قرار گرفته و حتی برایش ویزا نیز صادر نمیشود. او پس از حوادث 1388 در میان موج روزنامه نگاران و فعالان سیاسی مهاجر خود را دگربار به ترکیه میرساند و از کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در ترکیه تقاضای پناهندگی میکند که پس از تحقیقات کمیساریای سازمان ملل تقاضای او رد میشود. در این هنگام است که به خدمت سازمان میت درمی آید.احمدمهدی شمس که خود را بنام دکتر شمس در محافل ایرانیان معرفی میکند از سال 90 بدین سوی با برقراری ارتباط با خبرنگاران داخل کشور از طریق فضای مجازی و در ازاء پیشنهاد مبالغ قابل توجه از ایشان تقاضای دریافت اخبار محرمانه و نیمه محرمانه دولت و مجلس را داشته است.

در یکی از پیشنهادات به یکی از خبرنگاران پارلمانی در ابتدای سال 94 او مبلغ یک و نیم میلیون تومان برای هر خبر فوق محرمانه را داده است.اما در طول یک سال گذشته بود که سازمان میت با تغییر کارکرد احمد شمس از مامور جمع آوری اطلاعات به مامور جمع آوری نیرو و ساختن اپوزیسیون جعلی در ترکیه به او ماموریت داده تا با پرداخت هزینه سفر و اقامت روزنامه نگاران و فعالان سیاسی را از ایران و غرب به ترکیه دعوت نماید ؛ برایشان سمینار و کنفرانس برگزار کند و حتی پیشنهاد اقامت در ترکیه را با ایشان مطرح سازد.

سایت خبری “نگام” نیز به عنوان پوشش این گونه فعالیت ها در نظر گرفته شده تا در برابر خبرنگارانی که در راستای جاسوسی از داخل کشور جذب میشوند ؛  به عنوان پوشش مطرح شود.تحقیقات سایت آذری ها درباره کنفرانس گام دوم مردمسالاری نشان میدهد که سخنرانان جز یک نفر موضعی علیه وحدت ملی ایران نگرفته و تنها میثم بادامچی بوده که با حملات تند علیه ایرانخواهان و بویژه سایت “آذری ها” پا را از موازین ادب نیز فراتر نهاده و به دکتر جواد طباطبایی حمله کرده است.به نظر می رسد برنامه آتی این “شبکه” ایجاد ارتباط با گروه دانش آموختگان لیبرال (که جریانی نزدیک به اسراییل شناخته میشوند) و نزدیک نمودن آنها با فعالان پان ترک ایرانی است. اتفاقی که جریان لیبرال پیشتر و در سال 1386 در جریان مراسم 16 آذر آن سال در دانشگاه تهران با ائتلاف با قوگرایان کرد استعداد خود را برای انجام آن به منصه ظهور رسانده است.در منظر کلی میت در تلاش است برای متشکل کردن مخالفین سیاسی( متاثر از رقابت های منطقه ای با ایران) در بلند مدت اقدام به بازساخت جدید در بین نیروهای اپوزیسیون از طریق ایجاد پلهای ارتباطی بین ارتجاع قومی و سایر گروههای مخالف نماید. از نظر منافع ملی ورود میت به این مناسبات یک تهدید جدی تلقی می شود.