رجب ایزدی، استاد دانشگاه تبریز
اظهارات اردوغان باعث اتحاد ملّی ایرانیان می‌شود

۲۹ آذر, ۱۳۹۹
اظهارات اردوغان باعث اتحاد ملّی ایرانیان می‌شود

دکتر رجب ایزدی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: واقعیت این است که پس از فروپاشی شوروی یک خلاء قدرت و حفره ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز جنوبی و شمال ارس تا کوه های قفقاز ایجاد شده است که این خلائ، زمینه ورود ترکیه به منطقه به عناوین گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و نظامی را فراهم کرده و یک زمینه رقابت میان ترکیه و ایران در منطقه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این رقابت تاکنون به صورت خاموش ادامه داشت، افزود: سیاست های اخیری که دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان به طور کلان در زمینه سیاست خارجی اتخاذ کرده است، معطوف به توسعه طلبی و مداخله در امور منطقه است و این امر باعث شد در کنار عدم حل بحران قره‌باغ به صورت عادلانه، زمینه ورود موثر ترکیه در منطقه قفقاز در سال جاری را فراهم کند.

ایزدی با بیان اینکه در واقع سیاست انفعالی و دفع الوقت ایران باعث شد زمینه حضور بیشتر ترکیه در منطقه فراهم شود،گفت: این امر باعث شد سیگنال‌های غلط به او داده شود؛ یعنی ترکیه احساس کند که امکان مداخله در منطقه وجود دارد؛ ما در ۲ ماه اخیر که بحران به صورت حاد جریان داشت، قدری کم کاری کردیم و ترکیه بیش از آنچه که می بایست وارد منطقه شد و حساسیت کم ما، زمینه را برای اظهارات اخیر اردوغان فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران مرزهای طولانی در منطقه دارد، گفت: با توجه به قدرت سیاسی و توانی که ایران دارد، می توانست با اتخاذ خط مشی درست، اجازه ندهد قدرت‌هایی که به صورت سنتی در منطقه دخیل نیستند، وارد سیاست منطقه قفقاز شوند؛ به نظر می رسد قره باغ یک بهانه است که ترکیه از آن سوءاستفاده می کند.

استاد دانشگاه تبریز اظهار کرد: همچنان که وزیر خارجه کشورمان بسیار به‌جا اشاره کرد، به نظر نمی‌رسد ترکیه برای تمامیت ارضی و استقلال جمهوری آذربایجان چندان دلسوز باشد، بلکه این را زمینه‌ای برای مداخله در منطقه قرار داده است؛ مداخله ای که توسعه طلبانه است و می‌تواند منطقه را بی ثبات کند.

وی ادامه داد: این وضعیت حتی برای امنیت و ثبات جمهوری آذربایجان هم مضر است؛ مسائل منطقه  در وهله اول جنبه ژئوپلتیک و سیاسی دارد، نه جنبه حقوقی و ایدئولوژیک؛ بنابراین باید جمهوری اسلامی ایران نسبت به این منطقه نگاه ژئوپلتیک و مبتنی بر اصول علم سیاست و روابط بین‌الملل داشته باشد و اگر چنین نگاهی را نسبت به مسائل منطقه دنبال می‌کردیم و انرژی کافی برای آن صرف می کردیم، بی تردید زمینه چنین اظهارات توسعه طلبانه و غیر سازنده در منطقه فراهم نمی‌شد.

ایزدی گفت: در هر حال ایران و ترکیه دو همسایه در منطقه هستند که از آغاز جمهوری ترکیه تاکنون روابط مناسبی با هم داشته اند و امیدوارم که رهبران ترکیه نسبت به اهمیت و ارزش این روابط و مناسبات آگاه باشند و قدر آن را همچون گذشته پاس بدارند .

وی با بیان اینکه حرکات و اظهارات غیرسازنده و تشنج زا در حدی که مداخله در امور داخلی و وحدت ملی ایران باشد، به هیچ وجه خوشایند نیست، افزود: ایران و مردم غیور آذربایجان این مطالب را اهانت به غیرت، شرف و احساسات خود می‌دانند و همچنان که در طول تاریخ ۲۰۰ سال اخیر از هویت ایرانی خود و از مرزهای فرهنگی و سیاسی ایران دفاع کرده اند، باز هم مدافع تمامیت ارضی هستند و این اظهارات جز اتحاد ملی ایرانیان و حساسیت بیشتر مردم با شرف آذربایجان نتیجه دیگری نخواهد داشت.