حقیقت پور:احتمال وقوع جنگ نیابتی ترکیه و روسیه در قراباغ وجود دارد

۱۷ فروردین, ۱۳۹۵
حقیقت پور:احتمال وقوع جنگ نیابتی ترکیه و روسیه در قراباغ وجود دارد

منصور حقیقت پور با تاکید بر انتقال تقابل سیاسی نظامی روسیه و ترکیه از سوریه به قره باغ ابراز بیان داشت: روسیه در بین ارمنی ها و آذری ها طرف ارمنستان را خواهد گرفت و ارمنی ها را در معادلات خود قرار خواهد داد؛ ما شاهد تقابل روسیه و ترکیه در منطقه هستیم و این تقابل از سوریه به قره باغ کشیده شده است لذا احتمال وقوع جنگ نیابتی بین روسیه و ترکیه وجود دارد.

به گزارش وب سایت خبری- تحلیلی « آذریها» به نقل از آناج منصور حقیقت پور در در مورد آخرین تحولات منطقه قره باغ ابراز داشت: بر اساس آخرین اطلاعات، آذری ها موفق به بازپس گیری و آزادسازی قسمتی از خاک اشغال شده خود گشته اند.

وی با اشاره به استراتژی اخیر باکو در قبال قره باغ خاطرنشان کرد: آذری ها از تلاش در صحنه های سیاسی نا امید شده اند و امروز به دنبال آزادسازی مناطق از دست رفته از طریق دفاع و مقاومت هستند و این اقدام مثبتی است چرا که با متوسل شدن به بیگانه و کش و قوس های سیاسی نمی توان به راه حل رسید.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مسئولین بلندپایه آذربایجان اظهار داشت: آذربایجان باید از خیلی وقت پیش با اتکا به اراده ملی و تکیه بر توانایی جهان اسلام این کار را انجام می داد؛ اگر مسئولین آذربایجان غیرت به خرج می دادند اکنون وضعیت اینگونه نمی شد.

وی اضافه کرد: اگر آذربایجانی ها منتظر گروه مینسک یا هر عنصر ثالث دیگری باشند، قره باغ آزاد نخواهد شد چراکه گروه مینسک به دنبال عدم اقدام آذربایجان علیه ارمنستان است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم یادآور شد: در زمان دفاع مقدس، چطور مسئولین ما لباس نظامی پوشیده، بچه هایشان را به جبهه ها فرستادند و شهید شدند، چقدر از علمای ما شهید شدند. مردم ما با تأسی از مسئولین و علما جان فشانی کردند؛ مردم آذربایجان هم می توانستند که از خودگذشتگی کنند لکن مسئولین آذربایجانی این فرصت را فراهم نکرده و خودشان از جنگ فرار کردند.

وی در تحلیل وضعیت آینده مناقشه قره باغ گفت: در اینکه آذربایجان بتواند به پیش روی های خود ادامه دهد، تردید دارم، به نظرم باید فعلا تثبیت مواضع صورت بگیرد. خاک قره باغ متعلق به آذربایجان می باشد و آذربایجان 20 درصد از خاک خودش را در اشغال می بیند. آذری ها اگر بتوانند اراده ملی را فراهم کنند، قطعا توانایی آزادی قره باغ را خواهند داشت.

حقیقت پور در مورد سیاست های انتقال نژادی شوروی سابق در منطقه قفقاز اظهار داشت: روس ها در شوروی سابق یک موزائیک چیدمانی قومیت برای تامین امنیت مسکو داشتند به همین دلیل سعی در ارمنی نشین کردن قره باغ داشتند تا هویت قره باغ تغییر پیدا کند، لکن قره باغ مال جهان اسلام است. اسامی مانند قره باغ، خان کندی اسامی آذری هست و ریشه در اسلام دارد چرا که ما علمای بزرگی از این منطقه داشته ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نگرانی ارامنه مقیم قره باغ از هویت و فرهنگ ارمنی شان، عنوان کرد: با اشغال خاک یک کشور نمی توان خود را بر آن جا تحمیل کرد و و بعدا دم از صیانت هویت زد. این منطقه مال آذربایجان بوده، لکن به علت بی توجهی و بی غیرتی آذری ها این منطقه از دست رفته است.

این نماینده مجلس نهم با تاکید بر انتقال تقابل سیاسی نظامی روسیه و ترکیه از سوریه به قره باغ ابراز بیان داشت: روسیه در بین ارمنی ها و آذری ها طرف ارمنستان را خواهد گرفت و ارمنی ها را در معادلات خود قرار خواهد داد؛ ما شاهد تقابل روسیه و ترکیه در منطقه هستیم و این تقابل از سوریه به قره باغ کشیده شده است لذا احتمال وقوع جنگ نیابتی بین روسیه و ترکیه وجود دارد.

وی اصابت ترکش ها و گلوله های خمپاره به خاک ایران را طبیعی دانست و توضیح داد: ارمنستان پیش روی در اشغالگری هایش را تا مرزهای ایران ادامه داده است، به طوری که طرف سد خدا آفرین که باید پرچم آذربایجان نصب گردد، پرچم ارمنستان نصب شده و طرف دیگر سد ارمنی ها مستقر هستند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان به احتیاط و دقت دستگاه دیپلماسی ایران اشاره کرد و اذعان داشت: اگر علت و عامل این جنگ تحریک های روسیه و ترکیه باشد، ایران نباید وارد این بازی و تقابل شود چرا که این یک نبرد صادقی نیست و ما باید اوضاع را کنترل کنیم تا دامنه اش اوج نگیرد.