اولین رسانه نفرت پراکن چگونه از طرف موساد تاسیس شد؟
نقش افسر عالی رتبه موساد در راه اندازی اولین ایستگاه رادویی برای پان ترکیسم

۱۳ دی, ۱۳۹۹
نقش افسر عالی رتبه موساد در راه اندازی اولین ایستگاه رادویی برای پان ترکیسم

 معمولا باور عمومی بر این است که سابقه نقش سرویس های اطلاعاتی اسرائیل در حمایت از جریان وابسته پان ترکیسم به اواسط دهه 2000 میلادی باز می‌گردد. اما باید گفت، اپر انگشت قدیمی‌تری از فعالیت های سرویس اطلاعاتی موساد،برای سرمایه گذاری روی پان ترکیست ها وجود دارد که ابعاد تا اوایل دهه هفتاد خورشیدی می رسد. پیش از هر چیز نباید فراموش کرد که پان ترکیسم و صهیونیسم دوستان قدیمی خوبی هستند. اگر بریتانیا را نیز به این ترکیب اضافه کنیم و نقش بریتانیا در شکل دهی به یک نوار پان ترکیستی در مقابل روسیه را در نظر بگیریم، ترکیب پیچیده ای از بازیگرانی که قصد دارند با مهره های محلی و منطقه ای بازی کنند به دست می آید.

اما موضوع این گزارش مربوط به اسناد نویافته از شکل دهی به اولین رسانه «تجزیه طلب» توسط موساد در اواسط دهه نود میلادی است.

در سال 1374/ 1996 اسرائیل اقدام به تاسیس یک رادیو به نام صدای آذربایجان جنوبی یا ‌ VOSAکرد. هدف این رادیو صراحتا تجزیه آذربایجان از ایران بود. فعلا آرشیوی از برنامه های این رادیو در دهه هفتاد در درسترسی عمومی نیست اما تحلیل محتوای برنامه های آن می تواند در این زمینه مفید باشد.

گفته می شود که دیوید کیمخی[1] از مسئولین بلند پایه موساد، ریچارد سکورد[2] و وفا قلی زاده (از مشاوران ابوالفصل ایلچی بیک و علی اف و از مذاکره کنندگان با طرف های ارمنی درگیر در قراباغ) سه عنصر اصلی پشت پرده این رادیو بودند.

لگوی تشکیلاتی تهیه شده توسط موساد برای جریان تجزیه طلب

 

راشت بت (یکی از سرویس های خبری رادیو اسرائیل) در راه اندازی این موج رادیویی نقش داشت و بر اساس گزارش‌های وقت این ایستگاه همزمان با رادیو اسرائیل سوویچ می‌شد. سازمان ارتباطات رادیویی آلمان محل دقیق این رادیو را جایی بین اسرائیل، اردن و عربستان سعودی برآورد کرده بودند. تاسیس این رادیو نخستین گام موثر اسرائیل برای ایجاد یک گسل قومی در آذربایجان بود. دیوید کمیخی پیش از این در ماجرا ایران-کنترا نیز درگیر شده بود و رابطه نزدیکی با مک فارلین داشت. در تصویر بالا، عکس کیمیخی با نتانیاهو نشانگر میزان درسترسی و ارتباط وی با لایه های درونی اسرائیل است.

علاقه موساد به راه اندازی چنین رادیویی که ابتدا تصوّر می رفت از ایستگاهی در ترکمنستان است ولی سپس مشخص شد مربوط به منطقه ای در اسرائیل و در همسایگی با اردن و عربستان بوده است بسیار جالب است. اثرانگشت مقامات بلند پایه باکو نیز در این فعالیت ها کاملا مشهود است که البته مانند بر آن سرپوش گذاشته می شد.

برندا شیفر، مایکل دورن، متیو برایزر و احمد اوبالی در گوناز تی وی

 

توجه به این موضوع از نظر روندشناسی و تحلیل شکل گیری جریان بیگانه گرا اهمیت زیادی دارد. قطعا این موضوع تنها بخشی از کوه یخی روابط جریان پان ترکیست- هویت طلب با «موساد» است. بخش های دیگر آن را نیز می توان از طریق نشانه های موجود دریافت و به سوالات جدیدتری پاسخ گفت! از آن جمله:

ارتباط گوناز تی.وی با ماموران اطلاعاتی پر نفوذ اسرائیل مانند برندا شیفر  (لابی باکو در امریکا) چیست؟

ارتباط همین شبکه با مایکل دورن مامور سابق پنتاگون و لابی ترکیه در واشینگتُن چیست؟

معادلات پشت پرده کلان از جمله تجارت انرژی  چه نقشی در اینجا ایفاء میکند؟

چرا لابی های امریکایی تبار و اسرائیلی تبار ترکیه و جمهوری باکو به طور همزمان در گوناز تی وی به همراه سفیر سابق امریکا امروز در باکو جلسه می گذارند؟

آیا بهبود روابط ترکیه با اسرئیل در حضور مایکل دورن در جایی مانند گوناز موثر است؟

پاسخ این سوالات را می توان در جلسات و مقالات متعدد مورد تحلیل و کارشناسی قرار داد، اما چند نتیجه کلّی می توان از این بحث گرفت:

  1. در راه اندازی یک جریان هویّت جوی قومی در آذربایجان با هر درجه و روبنایی، انگشت اسرائیل و موساد مشهود است. بنیان های نرم افزاری و سخت افزاری این افکار مسموم در هر دوره از سوی یک سرویس اطلاعاتی تامین شده است. فعلا موساد و میت در راس این کار قرار دارند.
  2. در خصوص جریان هویّت جوی قومی، چیزی تغییر نکرده است، آن‌ها هر چند به طور ذاتی انگیزه زیادی برای خود فروشی و وطن فروشی دارند، اما این حامیان خارجی شان هستند که تعیین می‌کنند چه چیزی و به چه مقدار باید فروخته شود.
  3. احزاب، اشخاص ، رسانه ها و گروههای قوم‌گرا از میانه رو تا رادیکال، کوچک ترین اهمیّتی ندارند. آنها صرفا سایه ها و پیاده نظام هایی هستند که برای جنگ به میدان فرستاده می شوند. جنگ ما با سایه ها نیست بلکه با سیاست هایی است که این سایه ها را پرورش می دهند و به میان می آورند. محافلی در داخل و خارج از این سایه های بهره برداری میکنند، برای ضربه زدن به سایه باید صاحب آن شبح را یافت و بر زمین زد.
  4. مثلث شرارت یعنی وفا قلی زاده، دیوید کیمیخی و و ریچارد سکورد، سالها است که از دنیا رفته اند و به هدف خود نرسیده اند. بازیگران امروز از دنیا خواهند رفت اما به هدف شوم خود نخواهند رسید.

 

[1] David Kimche

[2] Richard V.secord

نمایی از دفتر راشت بت اسرائیل در دهه نود