آیا روند ایرانزدایی از قراباغ کوهستانی آغاز می شود!
الهام علی اف دستور تغییر معماری مسجد ایرانی گوهرآغا را صادر کرد

۱۷ دی, ۱۳۹۹
الهام علی اف دستور تغییر معماری مسجد ایرانی گوهرآغا را صادر کرد

علی اف در جریان انتصاب وزیر جدید فرهنگ دولت باکو، از مرمت مسجد شهر شوشی در زمانی که این شهر تحت کنترل ارامنه بود، سخن گفت. در حالی که طی سالهای گذشته دولت باکو پیوسته تبلیغ میکرد که مساجد در مناطق تحت کنترل ارامنه به محل نگهداری خوک تبدیل شده است، اکنون رئیس جمهور آذربایجان به طور علنی از بازسازی و مرمت مسجد شهر شوشی در  زمان کنترل شهر توسط ارامنه سخن میگوید.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج علی اف، در جریان انتصاب آنار کریم اف، به عنوان به اصطلاح وزیر فرهنگ از اینکه مسجد تاریخی شهر شوشی توسط یک کشور مسلمان مرمت شده، انتقاد کرد.

در حالی که طی سالهای اخیر مساجد متعددی از جمله مسجد فاطمه زهرا س در باکو به دستور الهام علی اف تخریب شده است، الهام علی اف گفت : « افسوس که در مرمت   مسجد در شوشی کارشناسان خارجی شرکت کرده اند. آن هم بدون اجازه ما. چطور می شود که بدون اجازه ما بروی به اراضی آذربایجان و مسجد ما را  با ارامنه اشغالگر به اصطلاح مرمت کنی؟

الهام علی اف بدون اشاره به سابقه تاریخی مسجد که قبل از عهدنامه ننگین گلستان و ترکمانچای و‌ توسط ایرانی ها ساخته شده و نام بردن از ایرانی ها که مسجد شوشی را بازسازی کرده اند، افزود:  این در کدام معیارهای بین المللی می گنجد؟ در کدام چارچوب معنوی می گنجد؟ کدام شرکت یا کدام انسان ها این را شایسته خود می دانند؟  این ها آثار تاریخی ما هستند. از ما بپرسید.

الهام علی اف به کارکنان خود دستور داد که بازسازی داخلی مسجد را که توسط معماران آذربایجانی از ایران صورت گرفته، دوباره تخریب کنند.

وی خطاب به کارکنان خود گفت؛ من به شما دستور می دهم که بازنگری در سامان دهی داخلی آن مسجد لازم است. آن مرمت برای ما لازم نیست. ما آنجا را مجددا مرمت می کنیم و چهره اش را به خودش باز می گردانیم! پس از آن، افتتاح خواهد شد.»

شایان ذکر است، بعد از فروپاشی شوروی و با موافقت دولت باکو، جمهوری اسلامی ایران مقبره شاعر عارف و حکیم، نظامی گنجوی را با اصول معماری اسلامی بازسازی کرده و در زیباسازی داخلی آن انواع کاشی های زیبا و‌ مزین به اشعار نظامی به کار رفته بود، متاسفانه دولت باکو برای از بین بردن اشعار نظامی که به زبان فارسی است، چندی پیش به بهانه بازسازی مقبره را تخریب کرد!

 

ابهام در سرنوشت مسجد آغدام

برخی از فعالان سیاسی ایران‌گرا در باکو از تبدیل مسجد آغدام به مرکز ترویج عثمانی گری نیز ابراز نگرانی کرده اند. یکی از کاربران آذربایجانی فیسبوک برای پیشگیری از  تحریف و تغییر هویت شیعی مسجد آق دام، با انتشار لوحه کاشی کاری سر در مسجد تاریخی آق دام مطلب زیر را به اشتراک گذاشته است:

اگر فردا “آبی” های ترکیه ای ( برادران ترکیه ای) برای تبدیل مسجد تاریخی آغدام به مسجد حضرت فلان کس تلاش کنند، این عکس را در مقابل ترکیه ای ها و جاسوسانشان در آذربایجان بگذارید!

در ورودی مسجد آق دام این ها نوشته شده است :

در سطر اول :  لا اله الا الله، محمد رسول الله ، علی ولی الله

در سطر دوم : بسم الله الرحمن الرحیم

در سطر سوم: آیه فتح ( آیه نخست سوره فتح )

در سطر چهارم : آیه 39 سوریه نجم

در سطر پنجم: توسل به امام رضا (ع)

در سطر ششم : آیات 92 و 93 سوره حجر

گفتنی است پیش تر این موضوع را  ایلقار ابراهیم اوغلو، رهبر «جمعیت دینی جمعه» نیز با هوشمندی خاصی مطرح کرده بود تا از تغییر هویت شیعی مسجد آغدام جلوگیری شود. هویت شیعی مسجد آغدام حتی در زمان اشغال ارامنه حفظ شده است، اما  با گسترش نفوذ و دخالت های ترکیه در جمهوری آذربایجان ، نگرانی ها درباره دستکاری هویتی مساجد آغدام و شوشش که ظاهرا در اولویت بازسازی قرار دارند، افزایش یافته است

چشم انداز ایرانی

بیشتر بناهای تاریخی قراباغ به ویژه مساجد متعلق به تمدن ایرانی است و بدون مرمت کارانی که از تبریز برای مرمت مساجد رفته اند، کسی نمی تواند در آنجا سنگ روی سنگ بگذارد. ولی باکو بجای سپاسگزاری از ایرانی‌ها برای نجات خانه خدا به دنبال بهانه برای تحریف است.

باکو که تا دیروز مدعی بود مسجد گوهرآغا تبدیل به طویله شده امروز می‌گوید چرا مسجد را مرمت کرده اند!؟ مشخص نیست مشکل حکومت باکو با مساجد چگونه حل می شود! یک روز مدعی تخریب مسجد می شوند و از ایران طلبکار اند، هنگامی که ایران مساجد منطقه را تعمیر میکند، باز طلبکار اند که چرا تعمیر کردید. بهتر بود اول بخاطر دروغی که سال‌ها به افکار عمومی فروخته اند، توضیحی می‌داد نه اینکه به هنرمندان تبریزی گوشه و کنایه بزند.

حکومت باکو باید بداند، رسانه ها و افکار عمومی ایران در خصوص تخریب و تغییر هویتی بناهای ایرانی منطقه قراباغ کوهستانی ساکت نخواهد ماند. اگر این صحبت های علی اف صرفا مصرف داخلی داشته و در حد حرف باقی بماند، ایران مشکلی با آن ندارد اما اگر تغییری در بافت، هویت یا کتیبه های ایرانی و شیعی مساجد داده شود، آنگاه رسانه های ایرانی سکوت خود را در مورد بسیاری از مسائل خواهند شکست. بهتر است برای حفظ هویت تاریخی این بناها، هر نوع مرمت آنها به هنرمندان ایرانی واگذار شود.