نوشته احمد کاظمی
مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق‌بشر

۲۳ دی, ۱۳۹۹
مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق‌بشر

کتاب «مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق‌بشر» با هدف تبیین حقوقی و بررسی بنیادین مولفه‌های «اقلیت» در اسناد بین‌المللی حقوق بشر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کتاب مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق‌بشر، توسط احمدکاظمی دکترای حقوق بین الملل عمومی به نگارش درآمده و توسط نشر پژوهش های کاربردی منتشر شده است.

اقلیت از جمله واژه‌هایی است که در اسناد بین‌المللی عام و خاص حقوق بشر، به‌کار رفته است، اما به دلیل اختلاف‌نظر کشورها، تعریف حقوقی از آن نشده است. این کتاب باهدف استنتاج تعریف حقوقی از واژه اقلیت، در اسناد بین‌المللی حقوق بشر و با کاربست توصیفی – تحلیلی و روش‌های مبتنی بر نظریات هرمنوتیک حقوقی، ابتدا به بررسی سیر تاریخی اقلیت از منظر حقوقی، جایگاه اقلیت‌ها و توسعه آن در نهادهای نظام عمومی حقوق بشر، محتوای حق و آزادی‌های اقلیت‌ها در اسناد بین‌المللی حقوق بشر، چالش‌های مفهوم‌شناسی اقلیت و چشم‌انداز تطور اقلیت در حقوق بین‌الملل متاثر از آموزه‌های نظریه چندفرهنگ‌گرایی پرداخته است.

کتاب مفهوم اقلیت در اسناد بین المللی حقوق بشر با استفاده از نظریات هرمنوتیک حقوقی به بررسی و احصاء عناصر عینی و ذهنی مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق بشر پرداخته و با استفاده از این عناصر، برای اولین بار در سطح بین المللی، تعریف حقوقی از اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق بشر استنتاج کرده است. همچنین با اشاره به خلأهای موجود در عرصه بین‌المللی، بر لزوم توجه به اقلیت معکوس در حقوق بین‌الملل بشر تأکید می‌کند.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: شناخت مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق بشر از چند بُعد برای ایران به‌عنوان کشوری کثیرالملّه و مراکز رسانه‌ای، دانشگاهی، ارگان‌های تقنینی، اجرایی و قضایی اهمیت و کاربرد دارد که «تولید محتوای علمی رسانه ای برای خنثی کردن رویکرد سیاسی رسانه‌های بین المللی غربی در سوءاستفاده از موضوع اقلیت‌ها علیه ایران به‌عنوان یک ابزار تبلیغاتی و فشارحقوق بشری،مقابله با نگرش سیاسی و تبلیغاتی به موضوع اقلیت‌ها در گزارش‌های گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر درباره ایران از طریق تبیین ثغور حقوقی مفهوم اقلیت در اسناد بین‌المللی حقوق بشر، زمینه‌سازی برای مشارکت فعال ایران در تدوین اسناد جدید حقوق بین‌الملل اقلیت‌ها با نظرداشت تفاوت‌های مفهومی اقلیت در حقوق بین‌الملل و حقوق بشر اسلام » برخی از رئوس و محورهای آن است…

همچنین «توجه دادن محاکم قضایی و رسانه های کشور به اهمیت موضوع اقلیت‌ها در حقوق بین‌الملل و ملحوظ داشتن حساسیت این موضوع بویژه در انعکاس احکام صادره، سهولت تصمیم‌گیری برای پیوستن به اسناد حقوق بشری مرتبط با اقلیت‌ها، زمینه‌سازی برای حضور فعال حقوق‌دانان ایرانی در توسعه مفهوم نظری اقلیت به‌ویژه در مقاطع عضویت کشورمان در مجمع مربوط به مسایل اقلیت‌ها در سازمان ملل و همچنین در فرایند طرح دکترین‌های جدید، تولید محتوای دانشگاهی پیرامون مباحث نظری اقلیت‌ها، ابداع عبارت علمی اقلیت معکوس به‌منظور توجه دادن نظام حقوق بشر و رسانه ها به وضعیت جمعیت اکثریتی که تحت سیطره جمعیت اقلیت در برخی از کشورها قرار دارند» از دیگر رئوس و محورهای این کتاب است.

کتاب مفهوم اقلیت در اسناد بین المللی حقوق بشر با بررسی دهها سند عام و خاص حقوق بین الملل بشر مرتبط با موضوع اقلیت و با کاربست روش‌های مبتنی بر نظریات هرمنوتیک حقوقی، به ‌عنوان یک کتاب مرجع در زمینه شناخت حقوقی اقلیت و همچنین آشنایی عملی با روش‌های هرمنوتیک حقوقی و مفهوم شناسی، برای پژوهشگران و دانشجویان حقوق بین الملل است.

یکی از ابعاد اهمیت این کتاب از آن جهت است که با بررسی اسناد بین المللی مرتبط با اقلیت‌ها، بویژه اعلامیه ۱۹۹۲مجمع عمومی سازمان ملل با عنوان اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج، همه اقلیت‌های مورد ادعا، مورد حمایت حقوق بین‌الملل بشر نیستند، چرا که یکی از شروط بهره‌مندی از حقوق ویژه اقلیت‌ها، داشتن شروطی نظیر وفاداری به کشور، رعایت قوانین ملی و تمامیت ارضی کشور است.

کتاب مفهوم اقلیت در اسناد بین المللی حقوق بشر» دارای چهار بخش و در مجموع در دوازده فصل و ۵۳۱ صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

احمد کاظمی نویسنده این کتاب پیش از نیز چندین مقاله علمی –پژوهشی در حوزه حقوق بین الملل از جمله تعریف اقلیت در اسناد بین المللی حقوق بشر، آینده پژوهشی تطور مفهوم اقلیت در ادبیات و مباحث حقوق بین‌الملل، اقلیت‌های اوراسیایی تبار ترکیه از منظر حقوق بین الملل، تاثیر نظریه چندفرهنگ‌گرایی بر تطور مفهوم اقلیت در حقوق بین الملل، حمایت از سربازان و نیروهای خودی در مخاصمات مسلحانه و اشغال نظامی (بررسی تطبیقی حقوق بین الملل و اسلام)؛ ارزیابی وضعیت اشغال قراباغ از لحاظ حقوق بین الملل، توقیف اموال ایران در آمریکا از دیدگاه حقوق بین‌الملل،«جنایات بین‌المللی» عربستان سعودی در یمن و چگونگی نقش‌آفرینی دیوان بین‌المللی کیفری و همکاری باکو و ریاض در پیشبرد پان آذریسم منتشر کرده است.

از این نویسنده، پیش از این کتاب‌های امنیت در قفقازجنوبی (۶۳۰ صفحه) و پان ترکیسم و پان آذریسم (۲۷۳ صفحه) به چاپ رسیده است.