آذرتاج: جشنواره فیلم یهودیان جمهوری باکو در ناصره برگزار شد

۱۰ خرداد, ۱۳۹۵

جشنواره که با حمایت شهرداری «عفوله» و با سازماندهی مرکز فرهنگی انجمن دوستی اسراییل-آذربایجان « AzIz»  و مرکز یهودی تووشی « Tovushi» آمریکا برگزار شده است، 65 کشور حضور دارند.
آذرتاج افزود : این دو مرکز تلاش دارند مردم اسراییل را با تاریخ و فرهنگ آذربایجان و نیز با زندگی جمعیت یهودی که طی قرون متمادی در آذربایجان سکنی گزیده اند، آشنا سازند.
به گزارش انجمن دوستی آذربایجان-اسراییل ، این جنشواره با نمایش فیلم مستند « آخرین یهودی (باقی مانده در) روستا» آغاز شد.
قهرمان این فیلم مستند،  مئیر ماناشیروف است. او تنها یهودی باقی مانده  در روستای «موگدی-قافتاران» است که در سال های گذشته، جامعه یهودیان کوهستانی ( تیره ای از یهودیان ساکن در جمهوری آذربایجان) در آنجا زندگی می کرده اند.
رفعت اسدوف، کارگردان این فیلم مستند، پس از نمایش آن گفت دنبال کردن قهرمان این فیلم که سرنوشتی دشوار، اما جهان بینی روشن داشته است،  با دوربین فیلمبرداری آسان نبود. مئیر ماناشیروف، با تصویربرداری طولانی مدت موافقت نکرد و صرفا پس از خواهش ها و اصرارهای طولانی، اجازه داد که وی را با دوربین تعقیب کنیم. ساخت این فیلم چند ماه طول کشید. قهرمان این فیلم، خانواده بزرگی دارد که اعضای آن در کشورهای مختلف دنیا زندگی می کنند. رحیم ماناشیروف، یکی از پسران مئیر ماناشیروف، به هنگام رونمایی از این فیلم در شهر عفوله، در میان تماشاچیان حضور داشت. تماشای این فیلم، برای او غیرمنتظره بود. رحیم ماناشیروف می گوید تمامی اولاد مئیر ماناشیروف در صورت امکان به پدر خود سر می زنند. هریک از آنان می خواهند که پدر پیرشان را پیش خودشان ببرند. اما، مئیر نمی خواهند خانه و سرزمین اجدادی خود را ترک کند.»

آذرتاج افزوده است : « در این فیلم، تاریخ یهودیان قفقاز و زندگی جمعیت یهودیان آذربایجان و فضای تساهل ویژه این کشور به تصویر کشیده شده است.