اظهارات ظریف در سفر به ایروان و باکو:
خشنودی از بدست آوردن سرزمین ها/ تمامیّت ارضی ارمنستان خط قرمز ایران/حضور تروریست‌ها دغدغه مشترک ایران و ارمنستان

۸ بهمن, ۱۳۹۹
خشنودی از بدست آوردن سرزمین ها/ تمامیّت ارضی ارمنستان خط قرمز ایران/حضور تروریست‌ها دغدغه مشترک ایران و ارمنستان

به گزارش وزارت امورخارجه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در ادامه دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان، با جیحون بایرامف وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص موضوعات مهم مورد علاقه دو کشور در حوزه های مختلف دوجانبه و منطقه گفتگو و تبادل نظر کرد.

خشنودی از بدست آوردن سرزمین ها

ظریف در بدو ورود به باکو اعلام کرد که همکاری های منطقه ای، موضوع اصلی برنامه وی است. ظریف گفت، با مقامات این کشور در خصوص بازسازی قراباغ و همین طور «وضعیت» قراباغ کوهستانی صحبت خواهند کرد. وزیر خارجه بیان داشت که «ما خوشنودی هستیم که کشور و ملت برادر، سرزمین های خودش را به دست آورده است و سرزمینها در اختیار مردم جمهوری آذربایجان است و دوست داریم کمک کنیم ساکنان سرزمین های آزاد شده به شهرهای خودشان بر گردند، اینها خویشان ما هستند».

ظریف گفت: درخصوص تزانزیت و کریدور شمال- جنوب و جنوب- غرب صحبت خواهیم کرد. دکتر ظریف هدف از سفر به منطقه و آغاز آن از باکو را تلاش و مساعدت برای برقراری صلح و آرامش عنوان کرد و از اینکه دیدارهای فشرده مقامات جمهوری آذربایجان و کشورمان در ماه های اخیر در سطح مناسبی گسترش یافته است ابراز خرسندی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای حضور فعال و گسترده در بازسازی مناطق آزاد شده که در مرزهای مشترک دو کشور نیز واقع شده است،  به گفتگوهای نتیجه بخش دو کشور در اجلاس اخیر کمیسیون همکاری‌های اقتصادی دو کشور اشاره و دیدگاه اعلام شده از سوی رئیس جمهور آذربایجان در دیدار امروز را بیانگر عزم جدی دو کشور برای همکاری ها دانست.

«ما خشنودی هستیم که کشور و ملت برادر، سرزمین های خودش را به دست آورده است و سرزمینها در اختیار مردم جمهوری آذربایجان است و دوست داریم کمک کنیم ساکنان سرزمین های آزاد شده به شهرهای خودشان بر گردند، اینها خویشان ما هستند».

بازسازی قراباغ از سوی ایران

دکتر ظریف با اعلام اینکه سقفی برای همکاری های فی‌مابین قائل نیستیم آمادگی همه جانبه بخش‌های مختلف اقتصادی در ایران برای حضور فعال در پروژه های اقتصادی جمهوری آذربایجان را اعلام و برقراری آرامش در منطقه را فرصت بزرگی برای همکاری های دو کشور در زمینه ترانزیت و فعال سازی کریدور های شرق- غرب و شمال- جنوب دانست.

تشکر بایرام اف از ایران بابت حمایت از تمامیت ارضی

جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار مناسبات دو کشور را برپایه دوستی و مشترکات تاریخی و فرهنگی دانست و از مواضع جمهوری اسلامی ایران در سطوح عالی و مردمی در قبال تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور قدر دانی کرد. وی با اشاره به تبادل هیئت‌های بلند پایه بین دوکشور،  توسعه مناسبات اقتصادی را بعنوان یکی از اولویت های مهم در روابط دو کشور ارزیابی کرد و برگزاری نشست اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی را بیانگر این مهم دانست.

همکاری های دو کشور در حوزه خزر، موضوعات فرهنگی، همکاری ها در حوزه آب، حمل و نقل و حوزه های بین المللی و همکاری های ٣ جانبه با ترکیه، از دیگر موضوعات مورد گفتگو وتبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در این دیدار بود.

اظهارات ظریف در ارمنستان: دوست و همسایه قدیمی

به گزارش وزارت خارجه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در سومین مرحله از سفر منطقه ای خود امروز در ارمنستان با آیوازیان وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور در حوزه روابط دو جانبه و همچنین تحولات منطقه گفتگو و تبادل نظر کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به روابط خوب ودوستانه و حسن همجواری بین دو کشور، بعنوان دو تمدن کهن و برخوردار از تاریخی طولانی، ارمنستان را همسایه ای مهم برای جمهوری اسلامی ایران خواند و روابط دو کشور را نماد تعامل و گفتگوی پیروان دو دین در کنار یکدیگر ارزیابی کرد.

حاکیّت ملّی و تمامیّت ارضی ارمنستان؛ خط قرمز ایران

دکتر ظریف با تاکید براهمیت تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیّت ملّی همه کشور های منطقه از جمله جمهوری ارمنستان، رعایت حقوق همه قومیت ها در منطقه را ضروری دانست و تمامیت ارضی ارمنستان را خط قرمز جمهوری اسلامی ایران ذکر کرد که پیش از این نیز به صراحت بیان شده است.

ظریف با تاکید براهمیت تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت ملی همه کشور های منطقه از جمله جمهوری ارمنستان، رعایت حقوق همه قومیت ها در منطقه را ضروری دانست و تمامیت ارضی ارمنستان را خط قرمز ایران ذکر کرد که پیش از این نیز به صراحت بیان شده است.

ایران از هر نوع درگیری منطقه ای متضرر می شود

وزیر امور خارجه کشورمان تصمیم دولت ارمنستان و نخست وزیر پاشینیان برای رفتن به سمت آینده را شجاعانه و مهم دانست که با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه، از هرگونه درگیری رقت بار در منطقه متضرر می‌شود،  مورد استقبال جمهوری اسلامی ایران بوده است.

دکتر ظریف با تاسف بار خواندن خسارات انسانی وارد شده در درگیری‌های اخیر در منطقه و اعلام آمادگی کشورمان برای هر گونه  مساعدت و تلاش در این زمینه، ابراز امیدواری کرد موضوعات انسانی ناشی از این تحولات در منطقه در سریع ترین زمان ممکن حل و فصل شود.

حضور تروریست های تکفیری در منطقه، نگرانی مشترک ایران و ارمنستان

وزیر امور خارجه کشورمان با رد قاطع حضور تروریست‌ها و جنگجویان خارجی در منطقه، حضور این نیروها را نگرانی مشترک دو کشور دانست و آمادگی کشورمان برای همکاری‌های دوجانبه با ارمنستان و دیگر همسایگان در این زمینه و کمک به توسعه اقتصادی با استفاده از فرصت پیش آمده و منافع مشترک کشورهای منطقه را اعلام کرد. آیوازیان وزیر امورخارجه ارمنستان نیز در این دیدار با تاکید بر حسن همجواری دو کشور،دوستی ایران و ارمنستان را نمونه خوب گفتگوی بین فرهنگی،تمدنی و همزیستی در کنار یکدیگر و بر اساس احترام و اعتماد متقابل ذکر کرد.

وی ضمن با اهمیت خواندن گفتگو های سیاسی، اقتصادی و تجاری تنگاتنگ با کشورمان، این دیدار را فرصت مناسبی برای تبادل افکار در زمینه دورنمای همکاری‌های آینده دانست و جمهوری اسلامی ایران را چهارمین همکار اقتصادی ارمنستان معرفی کرد. وزیر خارجه ارمنستان با اشاره به اهمیت ثبات و امنیت در منطقه، نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه را مورد اشاره قرار داد و احترام به دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در موضوعات منطقه را مورد تاکید قرار داد.  روابط بانکی دوکشور، مسائل مربوط به حمل و نقل، صادرات محصولات ایران و مسائل مربوط به محیط زیست رودخانه ارس از دیگر موضوعات مورد گفتگو وتبادل نظر وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان در این دیدار بود.