شهردار شهر صهیونیستی عکا باکو را به جنگ با ارمنستان تشویق کرد

۲۳ فروردین, ۱۳۹۵
شهردار شهر صهیونیستی عکا باکو را به جنگ با ارمنستان تشویق کرد

عکا گفت : « جمهوری آذربایجان کشوری لائیک و فانوس دریایی پیشرفت جهان اسلام است. من بارها تکرار کرده ام که در مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره قره باغ کوهستانی ، طرفدار مردم جمهوری آذربایجان هستم. حوادث اخیر در این مناقشه یک بار دیگر نشان داد که جمهوری آذربایجان، شرایط نامشخص «وضع موجود» را تحمل نخواهد کرد. به همین علت، موضع جمهوری آذربایجان را منطبق با اصول حقوق بین الملل می دانم.»
شیمون لانکری افزود : « ما اسراییلی ها ماهیت ترور و جنگ را به خوبی می شناسیم. در شهری که من بر آن ریاست می کنم (شهر عکا)،  چند سال قبل، با حمایت بنیاد حیدرعلی اف،  نمایشگاه عکس های مستند فاجعه خوجالی در چارچوب پویش «عدالت برای خوجالی» برگزار شده بود. این نمایشگاه عکس که وحشی گری ارمنی ها علیه ملت آذربایجان را منعکس می کرد، مرا خیلی ناراحت کرد. امیدوارم که ملت آذربایجان اراضی اشغال شده اش را به زودی آزاد خواهد کرد و آوارگان آذربایجان به خانه های خود بازخواهند گشت.»
فرماندار شهر عکا  با عرض تسلیت دولت و ملت اسراییل به خانواده های سربازان جان باخته ارتش جمهوری آذربایجان و ابراز همدردی با آنها گفت : « از طرف ملت اسراییل و فرمانداری شهر عکا  و از طرف جمعیت پرشمار آذربایجانی های شهر عکا،  به خانواده های جان باختگانی که در یکی از تعیین کننده ترین مقاطع تاریخ آذربایجان در راه تمامیت ارضی آذربایجان جان دادند، با تاثر عمیق تسلیت می گویم و حزن و اندوه خود را در غم آنها اعلام می کنم.»
شیمون لانکری گفت : « یک سال قبل در سفر به جمهوری آذربایجان، وجود میهمان نوازی و تساهل و چندفرهنگ گرایی را در این کشور لمس کردم.  کسانی که از جمهوری آذربایجان آمده اند و یهودیان کوهستانی آذربایجان، مرا با  کشوری بنام جمهوری آذربایجان آشنا کرده اند.  آنها همیشه در اسراییل می گویند که در جمهوری آذربایجان هیچ گاه یهودستیزی وجود نداشته است. من افتخار می کنم که دوست آذربایجان هستم. امیداورم که مناقشه میان آذربایجان و ارمنستان از طریق صلح حل شود. دولت اسراییل بارها اعلام کرده است که به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان احترام می گذارد. امروز ملت دولت اسراییل در کنار ملت آذربایجان قرار دارد. »
همچنین خبرگزاری آذرتاج ، از دیدار هیاتی اعزامی اتحادیه روزنامه نگاران اسراییل به جمهوری آذربایجان با علی حسن اف، معاون نخست وزیر و رییس کمیته دولتی آوارگان جمهوری آذربایجان در باکو خبر داد.
علی حسن اف در این دیدار گفت : « تا زمان حل مناقشه قره باغ، باید سازمان های انساندوستانه بین المللی در جمهوری آذربایجان فعالیت کنند. از آن جمله، چند سازمان خیریه یهودی نیز در جمهوری آذربایجان فعالیت دارند.»
در این دیدار، پس از پاسخگویی علی حسن اف به سوالات خبرنگاران اسراییلی، لئو اسپیواک، مدیر انجمن بین المللی اسراییل-آذربایجان ، ( AzIz ) از جمهوری آذربایجان بخاطر شرایطی که برای یهودیان در این کشور فراهم شده است، تشکر و نسخه ای از نشریه این سازمان را به علی حسن اف هدیه کرد.