گفتگوی خبرنگار عراقی با یکی از اعضای ارتش آزاد سوریه
وقتی به مرز با ایران رسیدیم، نیروی مسلح ایرانی به ما ضربه زدند

۱۴ بهمن, ۱۳۹۹
وقتی به مرز با ایران رسیدیم، نیروی مسلح ایرانی به ما ضربه زدند

ایمن جواد التمیمی خبرنگار عراقی ضمن گفتگو با یکی از شبه نظامی های ارتش آزاد سوریه اطلاعات جدیدی از چگونگی حضور آنها به واسطه ترکیه در جنگ 2020 قراباغ منتشر کرده است. به گفته این عضو ارتش آزاد سوریه آنها با وعده ماهیانه 2500 دلار به جنگ رفته اند اما عملا به آنها 1200 لیر ترکیه داده شده است که باعث نارضایتی بین اعضای ارتش آزاد بود. تلفات آنها در این جنگ بین 300 تا 400 نفر بود. به گفته این شبه نظامی که نام یا تصویر او مخفی مانده است، هنگامی که آنها به مرز با ایران رسیده اند، نیروهای نظامی ایران به آنها حمله کرده اند.

 

http://www.aymennjawad.org/2021/01/the-syrian-rebel-fighters-and-the-armenia

 

سوال: چه زمانی به جمهوری آذربایجان رفتید؟ و به چه دلایلی رفتید؟ وعده ها دقیقاً چه بود؟

پاسخ: برادر، من در ماه هشتم یعنی آگوست به جمهوری آذربایجان رفتم. دلیل رفتن من به آنجا جنگ با ارتش ارمنستان بود. پولی که که آنها به ما وعده دادند 2500 دلار بود اما طبق معمول چیزی را که به ما وعده داده بودند را ندادند. آنها 12000 لیره ترکی به ما دادند. معادل1600 دلار.  من یک ماه و 25 روز آنجا ماندم ولی به دلیل زخمی شدن از ناحیه دست و ران برگشتم.

و تا الان در مرحله درمان دستم هستم. من به سوریه بازگشتم و وقتی جنگ به پایان رسید با مبلغ 15000 لیره ترکی جبران شد. من با گروه سلطان مراد بودم. مشکل عمده ما پولی بود که قرار بود بدهند و ندادند.

سوال: با توجه به حقوق وعده هر ماه 2500 دلار بود؟

پاسخ: ظاهراً بله.

سوال: چه سازندهایی به آذربایجان رفته اند؟ و آیا آنها به شما قول تابعیت ترکیه را دادند؟

سازمان های لشکر الحمزه ، لشکر سلیمان شاه و سلطان مراد. با توجه به تابعیت ترکیه ، سازوکاری برای کار با برادران تُرک وجود دارد و آن این است که کسی که در خارج از سرزمین های سوریه به همراه ارتش ترکیه می جنگد فقط پاداش مالی می‌گیرد و کسی که با آنها در داخل خاک سوریه به شهادت می رسد به خانواده اش پول و تابعیت اعطا می شود و به همین ترتیب هستند مجروحان جنگ که مانند مجروحان شاخه زیتون [عملیات عفرین در سال 2018] در داخل خاک سوریه زخمی شده اند. ولی توجه داشته باشید که آنها تاکنون چیزی نگرفته اند.

سوال : در قفقاز چه مناطقی جنگیدید و تعداد شهدا چقدر بود؟

پاسخ: در مورد مناطق ، من آنها را دقیقاً نمی شناسم ، اما هنگامی که ما به مرزهای ایران رسیدیم نیروهای ایرانی به ما حمله کردند و تعداد کشته ها تقریباً 300 تا 400 نفر است.

 

س: نقش مبارزان سوریه در نبردها را چگونه توصیف می کنید؟ آیا آنها برابر با نیروهای نخبه بودند؟

پاسخ: به طور کلی ، بله.

س: آیا می توانید بیشتر توضیح دهید؟

پاسخ: برادر ، باور کن ، فارغ از همه چیز امروز ، ارتش آزاد سوریه قوی است ولی اولین مانع در برابر ما حقوق و مزایا است. آیا می دانید افراد عضو ارتش بشّار اسد حقوق بیشتری از ارتش آزاد دریافت می کند؟ اعضای ارتش آزاد روز به روز با تجربه تر حتی اگر اشتباهاتی وجود داشته باشد ، اما ما می توانیم بر آنها غلبه کنیم.

سوال: منظور من این است که آیا شما می توانید نقش اعضای ارتش ملی سوریه را در نبردهای آذربایجان روشن کنید؟ شما گفتید که نقش آنها برابر با نیروهای نخبه است؟ و با توجه به رزمندگانی که رفتند ، اکثر آنها از سالهای گذشته کهنه سرباز بودند یا تازه استخدام شده بودند؟

پاسخ: آنها نقش فعالی داشتند و شاید بتوان آنها را در این موقعیت برابر با نیروهای نخبه قرار داد. پیشکسوتانی وجود دارند و نیروهای جدید جذب می شوند. من یک داستان برای شما توضیح خواهم داد.

ما در آذربایجان بودیم و به قبرستانی از ارامنه حمله کردیم. نیروهای تکاور با فرماندهان ارتش آزاد دیدار کردند و آنها قصد داشتند حمله را لغو کنند. آنها سه ماه مهلت دادند تا قبرستان را تصرف کنند. بعد از آن ما به عنوان رهبران گروه های مشترک با رهبران جناح ها ملاقات کردیم: آیا می دانید در طول 30 دقیقه قبرستان را گرفتیم؟

سوال: واقعاً؟ بنابراین پیشرفت به طور کلی در طول مبارزات بسیار سریعتر از حد انتظار بود.

ج: لطف به خداوند و سپس به هواپیمای بایراکتار [هواپیمای بدون سرنشین ترکی] است.

سوال: بله ، هواپیماهای بدون سرنشین بسیار مهم بودند.

پاسخ: دقیقاً

س: آیا مداخله در درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان را امری موجه می دانید؟

ج: بله ، بیشتر از لیبی.

 

سوال: و به کسانی که می گویند جنگیدن در حمایت از یک کشور شیعه (آذربایجان) ممنوع است چه می گویید؟

پاسخ: آذربایجان یک کشور مسلمان است که مذهب آن سنی است اما به دلیل کنترل حکومت ایران و قدرت آنها و نزدیک بودن این دو کشور به یکدیگر ، آنها مذهب شیعه را رسمی کرده ولی آنها چندان هم شیعه نیستند.

سوال: نظر شما در مورد ارامنه چیست؟ آیا جنگجویان سوری بر چه اساسی به ضرورت جنگ با ارمنستان قانع شدند

پاسخ: کاملاً متقاعد شدند زیرا ما مردمی هستیم که در فطرت به سر می بریم. باور کن برادر ، تو یک مرد عراقی هستی و من یک سوری هستم. مردم سوریه بسیار خوب هستند و آنچه برای آنها اتفاق افتاده این است که ظلم و ستم رژیم اسد ما را نابود کرد. اگر آوارگان به خانه های خود بازگردند ، باور کنید هیچ کس به خاطر جنگ به هیچ جایی نمی رود.

سوال: منظور من این است که آیا مبارزان از نظر عقیدتی و ایدئولوژیک در مورد جنگ با ارمنستان قانع شدند؟ یا دلیل اصلی گرسنگی و شرایط بد اقتصادی در سوریه بود؟

پاسخ: در آغاز دلیل گرسنگی بود ، اما وقتی رسیدیم و آنچه را دیدیم دیدیم ، اوضاع فرق کرد.البته آقا،شما می دانید که وضعیت زندگی در سوریه بسیار بد است.

س: بله درست است ، پس پس از رسیدن به سرزمین نبرد ، موضوع چه تفاوتی داشت؟

پاسخ: موضوع متفاوت بود زیرا ظلم و ستم بر مسلمانان حاضر در آنجا وجود دارد.

س: آیا پیامی برای جهانیان دارید که شرکت شما در جنگ ارمنستان و آذربایجان را محکوم کند؟

 

پاسخ: نه ممنون