واکسن در برابر مخالفان ایغور
معامله بزرگ چین و ترکیه برای استرداد ایغورها

۲۳ بهمن, ۱۳۹۹
معامله بزرگ چین و ترکیه برای استرداد ایغورها

عبدالله متصیدی فعال اویغور ساکن در ترکیه ماه گذشته در حال آماده شدن برای خواب بود که صدای هیاهو را شنید و سپس در را کوبید. “پلیس! در را باز کن!”

بیش از ده نیروی امنیتی وارد خانه شدند، بسیاری از آنها اسلحه و لباس نیروی ضد تروریسم ترکیه را بر تن داشتند. از او سوال شد مه آیا در جنبش علیه چین شرکت کرده است یا خیر؟ او و خانواده اش تهدید به اخراج شدند. نیروهای امنیتی او را به یک مرکز اخراج منتقل کردند ، جایی که باید منتظر سرنوشت باشند.

نمایندگان مخالف در ترکیه آنکارا را به فروش مخفیانه اویغورها به چین در ازای واکسن ویروس کرونا متهم می کنند. ده ها میلیون دز از واکسن های وعده داده شده چینی هنوز تحویل داده نشده اند. در همین حال ، در ماه های اخیر ، پلیس ترکیه به حدود 50 اویغور در مراکز اخراج حمله کرده و آنها را بازداشت کرده است ، وکلا می گویند این بازداشت ها نسبت به سال گذشته چشمگیر است.

نمایندگان مخالف و اویغورها از این که پکن از واکسن ها به عنوان اهرم فشار برای تصویب معاهده استرداد استفاده می کند، هراس دارند.

ملکه همسر متصیدی، در حالی که اشک می ریخت و از ترس مجازات نمی خواست نام خانوادگی خود را بدهد ، گفت: “من از اخراج وحشت دارم.” “من نگران سلامت روان شوهرم هستم.”

سوظن در مورد یک معامله بزرگ برای استرداد ایغورها زمانی آغاز شد که اولین محموله واکسن های چینی در ماه دسامبر برای هفته ها متوقف شده بود. مسئولان ترکیه دلیل آنرا مشکلات اداری اعلام کردند.

اما هم اکنون یلدریم کایا، نماینده مجلس از حزب اصلی مخالف ترکیه، گفت که چین فقط یک سوم از 30 میلیون دوز وعده داده شده را تا پایان ژانویه تحویل داده است.

ترکیه تا حد زیادی به واکسن کرونای چین متکی است تا جمعیت خود را در برابر ویروس که حدود 2.5 میلیون نفر را آلوده و بیش از 26000 نفر را کشته است ، ایمن سازی کند.

کایا گفته است:
“چنین تاخیری طبیعی نیست.ما هزینه این واکسن ها را پرداخت کرده ایم.”
کایا گفت که او رسماً از دولت ترکیه در مورد فشارهای چین پرسیده است اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.
مقامات ترکیه و چین اصرار دارند که لایحه استرداد به منظور هدف قرار دادن اویغورها نیست.

رسانه های دولتی چین این نگرانی ها را “سیاه نمایی” خواندند و سخنگوی وزارت امور خارجه هرگونه ارتباط بین واکسن ها و پیمان استرداد مخالفان دولت چین را انکار کرد.

وزیر امور خارجه مولوت چاووش اوغلو در ماه دسامبر گفت که تأخیر واکسن مربوط به موضوع اویغورها نیست.

چاووش اوغلو گفت: “ما از اویغورها برای اهداف سیاسی استفاده نمی کنیم ، ما از حقوق بشر آنها دفاع می کنیم.”

بازداشتهای تازه باعث ایجاد وحشت در جامعه اویغور ترکیه شده است. در هفته های اخیر ،سفیر ترکیه در پکن واکسن های چین را تحسین کرده است در حالی که افزود آنکارا “همکاری قضایی” با چین را ادامه می دهد ولی بسیاری از اویغورها از سرکوب احتمالی ترس دارند.

در گذشته تعداد کمی از اویغورها برای آموزش با شبه نظامیان تکفیری به سوریه سفر کرده اند. اما برخی دیگر از اویغورها در ترکیه از جهادی ها اجتناب می کنند و نگرانند که به هدف جنبش اویغور صدمه بزنند.

وکلای اویغورهای بازداشت شده می گویند که در بیشتر موارد ، پلیس ترکیه هیچ مدرکی در مورد ارتباط با گروه های تروریستی ندارد. ایلیاس دوغان، استاد حقوق آنکارا معتقد است که این بازداشت ها انگیزه سیاسی دارند.

منبع آسوشیدپرس