در عملیات نظامی ترکیه موسوم به پنجه عقاب در عمق خاک عراق:
شنگال:سیزده نظامی ترکیه از جمله دو مامور امنیّتی کشته شدند

۲۶ بهمن, ۱۳۹۹
شنگال:سیزده نظامی ترکیه از جمله دو مامور امنیّتی کشته شدند

عملیات بالگردی ارتش ترکیه موسوم به پنجه عقاب در شمال عراق با هدف آزاد کردن اسرای نظامی که در زندان پ.ک.ک بودند با شکست روبرو شد. این گروگانها پیش از رسیدن نیروهای نظامی ترکیه در غاره، توسط پ.ک.ک کشته شدند. سایت رسمی پ.ک.ک مدعی شده است که چندین تن از نیروهای ارتش ترکیه در این نبرد کشته شده اند. یک نماینده سابق مجلس ترکیه از حزب حاکم به نام «فیضی ایش باشاران» نیز به این تلفات اشاره کرده است. اما مقامات رسمی وزارت دفاع ترکیه در این خصوص سکوت کرده اند. ارتش ترکیه از چهار روز پیش عملیات نظامی را در کوهستان های نزدیک گاره (شنگال) آغاز کرده و وارد عمق 25 کیلومتری شمال عراق شده بود. به گفته وزارت دفاع ترکیه این عملیات امروز تمام شد. ترکیه دیروز اعلام کرد که یک مقام بلند پایه پ.ک.ک را که مسئول لجستیک سازمان بود در سلیمانیه دستگیر کرده است اما پ.ک.ک می گوید وی یک عضو اخراجی بود.

دو مامور میت که در سال 2016 برای دستگیری جمیل بایک، به سلیمانیه رفته بودند، در تور امنیتی پ.ک.ک گرفتار شده و دستگیر شدند. ترکیه به مدت سه سال در خصوص دستگیری و اسارت این افراد سکوت کرده بود اما به صورت پنهانی با مقامات عراق در حال رایزنی بود.

روایت سایت المانتیور به نقل از یک منبع آگاه ( احتمالا در پ.ک.ک) از این ماجرا، تا اندازه ای روشنگر است. المانیتور ضمن گزارشی در سال 1396 نوشت:

«در یک برهه از زمان، پس از جولای ۲۰۱۵، میت تلاش کرد تا به حلقه خودی‌های بایک نفوذ کند؛ پ.ک.ک نیز یکی از محافظان بایک را به عنوان طعمه برگزید. میت گرفتار طعمه شد و طی مدت دو سال، پ.ک.ک اطلاعات دقیقی را از طریق این محافظ به مأموران میت منتقل کرد تا اطمینانی ویژه به او ایجاد شود. اطلاعاتی که برای میت فراهم شده بود، آن‌قدر مهم بودند که دو تن از مقام‌های ارشد بخش کردستان/پ.ک.ک، تصمیم گرفتند تا دست‌کم دو بار با خبرچین خود در سلیمانیه دیدار کنند. در اوایل ماه آگوست، آن محافظ به دو مقام میت گفت که بایک برای درمان به سلیمانیه خواهد رفت. کشتن یا ربودن بایک می‌توانست یک پیروزی عظیم اطلاعاتی برای اردوغان باشد.

لحظه دستگیری ماموران امنیتی ترکیه در سلیمانیه

در آخرین دقایق، محافظ به رابط‌های خود در میت اطلاع داد که نمی‌تواند با آن‌ها در سلیمانیه ملاقات کند زیرا دستگاه اطلاعاتی اتحادیه میهنی کردستان، آن‌جا را زیر نظر دارد. محافظ از آنان خواست تا در عوض، به یک تفرج‌گاه کوهستانی بین کوه‌های قندیل و سلیمانیه، سفر کنند.

یک گروه از گریلاهای پ.ک.ک در روز سوم آگوست، در یک تفرج‌گاه واقع در ۴۳ کیلومتری کوه‌های قندیل، دو افسر اطلاعاتی ترکیه را در کنار همراهان کرد آن‌ها، دستگیر کردند و از این عملیات، تصاویر ویدئویی گرفتند.

پ.ک.ک بلافاصله بازجویی از ماموران را شروع کرد. یک مقام پیشین که از روند کار پ.ک.ک آگاهی دارد، معتقد است که بازجویی و تخلیه اطلاعاتی، دست‌کم سه ماه به طول خواهد انجامید.

در آنکارا، اردوغان و فیدان که پیشتر [درباره عملیات] به مقام‌های اتحادیه میهنی کردستان خبری نداده بودند، از آنان خواستند تا مداخله کنند. اتحادیه میهنی دست‌کم دو بار هیئتی را برای گفت‌وگو با پ.ک.ک برای آزادی ماموران میت، اعزام کرد اما پ.ک.ک این خواسته را رد کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه روز ۲۳ آگوست به اربیل رفت تا با نمایندگان اتحادیه میهنی گفت‌وگو کند؛ اما از این نشست نیز نتیجه‌ای حاصل نشد. دو منبع مطلع از رویداد بازداشت افسران میت، به المانیتور گفتند که آنکارا از تهران نیز خواست تا مداخله کند و هیئتی ایرانی نیز با مقام‌های پ.ک.ک دیدار کرد اما دست‌ خالی بازگشت.

صبح روز بعد، در ۲۴ آگوست، ترکیه در اقدامی کم‌سابقه، «بهروز جلالی» را که نماینده اتحادیه میهنی در آنکارا بود، از ترکیه اخراج کرد. جلالی که از سال ۲۰۰۰ در آنکارا خدمت می‌کند، حتی در چهارم جولای سال ۲۰۰۳ نیز که ۱۱ نیروی ویژه ترکیه با کمک اتحادیه میهنی توسط کماندوهای آمریکایی بازداشت شدند، از ترکیه اخراج نشده بود.

هنگامی که جلالی در روز ۲۴ آگوست به فرودگاه سلیمانیه رسید، از پ.ک.ک انتقاد کرد و گفت که این گروه نباید هر طور که دلش می‌خواهد رفتار کند و باید به حاکمیت اقلیم کردستان احترام بگذارد. سخن‌گوی اتحادیه میهنی همچنین گفت که حزب متبوعش از این عملیات آگاهی نداشته و از این بابت، در کنار پ.ک.ک، از ترکیه نیز انتقاد کرد» پایان نقل قول

این گروگانها به همراه شماری دیگر که گفته می شود احتمالا نظامی بودند، تا امروز در شنگال (کوهستان گاره) نگهداری می شدند تا اینکه ارتش ترکیه برای آزادی آنها عملیات برون مرز انجام داد. ولی هنگامی که سربازهای ترکیه به محل مورد نظر رسیدند، این افراد  اعدام شده بودند. شاید اگر این عملیات صورت نمی‌گرفت، آنها هنوز در قید حیات بودند. گفته می شود که دو مامور میت، اعترافات تصویری ضبط شده ای دارند.

به گفته یک ارگان حقوق بشری ترکیه، ۱۳ نظامی از جمله دو افسر امنیتی میت در این عملیات کشته شدند. این دو عبارت بودند از: «ارکان پکچتین» رئیس شعبه خارجی اداره فعالیتهای قومی جدایی طلبانه و «آیدین گونل» مدیر منابع انسانی

این احتمال وجود دارد که ایالات متحده در خصوص یافتن مخفی گاه

به گفته یک ارگان حقوق بشری ترکیه، ۱۳ نظامی از جمله دو افسر امنیتی میت در این عملیات کشته شدند. این دو عبارت بودند از: 

«ارکان پکچتین» رئیس شعبه خارجی اداره فعالیتهای قومی جدایی طلبانه و «آیدین گونل» مدیر منابع انسانی

اسراء به ترکیه کمک کرده باشد. زیرا امریکا قبلا اعلام کرده بود که در خصوص پ.ک.ک با ترکیه همکاری اطلاعاتی خواهد داشت. نزدیک ترین پایگاه امریکایی به این منطقه پایگاه «حریر» است که ایستگاه نظامی و اطلاعاتی حساسی محسوب می شود و بعید به نظر می رسد ترکیه بدون اطلاع به امریکایی ها در این منطقه عملیاتی انجام دهد.

کروکی منطقه اصلی عملیات در گاره