غلامرضا صبری بنیانگذار کمک های «دویست دلاری» درگذشت

۱۸ اسفند, ۱۳۹۹
غلامرضا صبری بنیانگذار کمک های «دویست دلاری» درگذشت

غلامرضا صبری تبریزی از عناصر پشت پرده جریان تجزیه طلب در سن 85 سالگی در باکو درگذشت. رسانه های باکو نوشتند وی هشتم مارس 2020 در تنهایی و بی کسی در خانه ای در منطقه باغ های لهیش باکو از دنیا رفت. وی در اواخر عمر خود در شرایط فراموش شدگی کامل به سر برده و در خانه ای در منطقه لهیش باکو چشم فروبسته بود.

در سالهای گذشته نام صبری، با داستان رسوایی دویست دلار (برای مطالعه اینجا کلیک کنید) بر سر زبان ها افتاده بود. بر اساس اسناد ویکی لیکس، صبری در گفتگو با امریکایی ها بر تامین مالی عناصر تجزیه طلب در ایران تاکید کرده بود. در این سند آمده است:

« طبق گفته‌ی صبری تبریزی، اوبالی طی روزهای 21 تا 25 می در جلسه‌ای در کاخ سفید برای بحث در مورد ایستگاه تلویزیونی‌اش شرکت کرده است .صبری تبریزی خواستار آن شد که ایالات‌متحده برای حمایت از فعالیت‌های داخل ایران اقدام به تأمین مالی افراد مورد اعتماد سازمان او کند تا از طریق آنها خانواده‌های فعالان آذری زندانی مانند عباس لسانی (اینجا کلیک کنید) تحت پوشش قرار گیرند. طبق گفته‌ی تبریزی، سازمان او در حال حاضر ماهانه حدود 200 دلار به خانواده‌ی زندانیان کمک نقدی می‌کند. تبریزی اظهار داشت که این حمایت مالی بسیار حیاتی است».

با اینکه صبری تبریزی در ماه می سال گذشته میلادی (2020) یعنی حدود شش ماه قبل درگذشته است اما رسانه به تازگی از مرگ وی مطلع شده اند.