اقدام شنیع روزنامه معروف ترکیه در اهانت به شیعیان

۲۰ اسفند, ۱۳۹۹
اقدام شنیع روزنامه معروف ترکیه در اهانت به شیعیان

در حالی که بیش از 25 میلیون نفر از جمعیت ترکیه را شیعیان و علویان تشکیل میدهند، برخی رسانه های ترکیه ، تبلیغ علیه شیعیان و ترسیم سیمایی نامناسب از پیروان مکتب اهل بیت ع را دنبال می کنند. هنوز مدت کوتاهی از انتشار مقاله ای در روزنامه یئنی شفق( ارگان غیررسمی حزب حاکم) در حمله به شیعیان نگذشته که روزنامه دیگری در ترکیه شیطنت تازه ای برای تبلیغ علیه شیعیان به کار بست.

اقدام شنیع روزنامه ترکیه گازتی‌(Türkiye Gazetesi) در توهین به شیعیان از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور با واکنش‌های زیادی مواجه شده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شبکه‌های اجتماعی در ترکیه، اخیرا یکی از دانشجویان ایرانی که جهت دفاع از رساله دکترای خود به ترکیه سفر کرده بود، در یک روزنامه کثیر‌الانتشار به نام ترکیه گازتی‌(Türkiye Gazetesi) با صحنه‌ای غیرمنتظره روبرو می‌شود.

این روزنامه ترکیه که یکی از پرمخاطب‌ترین روزنامه‌های ترکیه به شمار می‌رود، در یکی از صفحات سرگرمی خود پرسشی درباره یکی از مذاهب انحرافی پرسیده بود که در نهایت تفرقه‌افکنانه و ناباوری گزینه صحیح را «شیعه» عنوان کرده بود.

اهمیت این اقدام روزنامه ترکیه‌ از آنجاست که بسیار مشخص است گزینه شیعه و پاسخ به پرسش مطرح شده دقیقاً برنامه‌ریزی شده و به منظور اهانت به شیعیان انتخاب شده بود. اقدام این روزنامه موجب ناراحتی بسیاری از علویان، شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ایران و ترکیه شده است.

این در حالی است که در این برهه زمانی حساس که دنیای اسلام نیاز به وحدت و آرامش در برابر دشمنان اسلام دارد، با طراحی اینگونه موضوعات خطرناک و تفرقه‌افکنانه توسط برخی عناصر تکفیری با عناوینی همچون سرگرمی در پی ایجاد ضربه‌زدن به اتحاد مسلمانان هستند؛ اقدامی که مشابه آن در بسیاری از نشریه‌های اروپایی مانند «شارلی ابدو» فرانسه صورت گرفت که رئیس‌جمهور ترکیه نیز بارها از این مسئله ابراز ناراحتی نمود؛ که جا دارد مسئولان فرهنگی ترکیه با این روزنامه هتاک برخوردی جدی نمایند تا بار دیگر این گونه آتش افروزی‌ها در کشور مسلمان ترکیه تکرار نشود.

در صورتی که کشور ترکیه همواره مدعی بوده که مسئولان فرهنگی و سیاسی آن هیچگاه به اسلام نگاه مذهبی و قومیتی ندارد و حتی در بسیاری از موارد نیز خود را مدعی اسلام‌گرایی در جهان می‌داند!

همچنین، اقدام شنیع این روزنامه پرمخاطب ترکیه در توهین به شیعیان با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی در این کشور مواجه شده است و برخی از آنان اعلام کرده‌اند که از روزنامه مذکور به دلیل انتشار مطالب تفرقه‌افکنانه شکایت خواهند کرد.

اخیرا روزنامه یئنی شفق که ارگان غیررسمی حزب اردوغان نامیده می شود، در مقاله ای به قلم «اسراییل( اسماعیل) قلچ ارسلان» به شیعیان، ایران و سردار سلیمانی اهانت کرد.

« اسراییل قلچ ارسلان» بزرگان معاصر شیعه از امام خمینی تا سیدحسن نصرالله را مورد اهانت قرار داد و اقوام‌ و گروه های متعدد در داخل ترکیه را به علت حمایت آنها از ایران مورد حمله قرار داد. « اسراییل قلچ» به شدت به جبهه حزب انقلابی آزادی بخش خلق و خانه های جم علویان در ترکیه و مساجد شیعیان در ترکیه و تشکل های اسلامی مردم سالار ترکیه، انجمن های علوی ترکیه و حزب سعادت و حزب هُدی پار و اتحادیه جوانان ترک وابسته به حزب وطن و حزب دوغو پرینجک حمله می کرد  و نوشت؛ ایران در این تشکیلات کشور ما نفوذ قدرتمندی دارد.

گفتنی است رجب طیب اردوغان در سالهای نخست به قدرت رسیدن، برای جلب رای و نظر شیعیان در تجمع عظیم شیعیان در استانبول شرکت کرد و به طرفداری از امام حسین ع و نهضت عاشورا سخن گفت، اما پس از تثبیت جایگاه خود در قدرت، در عمل با حمایت گسترده از تکفیریها در سوریه و عراق و سازماندهی گروه های تکفیری از ترکهای وهابی قفقاز و اویغور و تکفیریهای عرب و تسلیح و آموزش، نقش ویژه‌ای در کشتار هزاران شیعه ایفا کرد.

به اعتقاد کارشناسان، دولت ترکیه سعی می‌کند در میان اهل سنت عرب با بکارگیری سازمان « اخوان المسلمین»، در سوریه با حمایت از تکفیریها و در جامعه آذری های ایران و قفقاز با ترویج پانترکیسم و پنهان کردن ضدیت عمیق خود با شیعیان نفوذ خود را توسعه دهد.