انتقال 17 میلیارد یورو پول توسط یک ایرانی به بانکی در باکو/ پول ملت ایران در حساب بیگانگان

۱۳ بهمن, ۱۳۹۴
انتقال 17 میلیارد یورو پول توسط یک ایرانی به بانکی در باکو/ پول ملت ایران در حساب بیگانگان

نقل از ویرتوالاز، این محموله پول نقد در فوریه سال 2012 از طرف دویچه بانک آلمان و به نام سید صالح حسینی به  بانک بین المللی جمهوری باکو واریز شده است.

از اسناد موجود مشخص شده است که 168 بسته ارسال شده از شعبه دویچه بانک در فرانکفورت که در هر بسته یکصد میلیون یورو پول نقد بوده است، به فرودگاه باکو آورده شده و سپس با امضای جهانگیر حاجی اف ( مدیر برکنار شده بانک بین المللی جمهوری باکو) به این بانک واریز شده است.  به همین علت، احتمال می رود که این پول ها متعلق به ایران است که برای دور زدن تحریم ها  به بانک بین المللی جمهوری آذربایجان منتقل شده است.

پایگاه اینترنتی ویرتوالاز افزوده است که دادستانی کل جمهوری باکو از توضیح در مورد پرونده اتهامی سید صالح حسینی خودداری کرد.

یک افسر امنیتی سابق بنام توفیق رجب اف که اکنون به تجارت مشغول است، در این باره به روزنامه «ینی مساوات» چاپ باکو گفته است که این پول برای ایجاد انقلاب ارسال شده بود و دست داشتن الدار محمودوف، وزیر برکنار شده امنیت ملی و برخی دیگر از وزرای جمهوری باکو در این پرونده مطرح است.

 پایگاه اینترنتی ویرتوالاز  در تحقیقات خود در این باره به اسنادی دست یافته است که نشان می دهد دادستانی کل جمهوری باکو سید صالح حسینی را  از طریق اینترپل تحت تعقیب قرار داده است.

در پرونده سید صالح حسینی در اینترپل آمده است که وی شهروند ایران و متولد 5 ژانویه 1972 است. او به زبان های فارسی و آذری مسلط است و تحت تعقیب پلیس باکو می باشد و به جعل اسناد، مهر ، نشان های دولتی و تهیه سر برگ های جعلی و استفاده از آن ها و اخاذی متهم است.

همچنین مشخص شده است که سید صالح حسینی در ماه مه 2015 توسط دفتر نیروهای اینترپل در ترکیه بازداشت شده و برغم اینکه از طرف جمهوری آذربایجان تحت تعقیب بین المللی قرار داشته ، پس از چند ساعت آزاد و از ترکیه اخراج شده است.

برغم اینکه پلیس ترکیه برای مخفی نگه داشتن موضوع بازداشت و آزادی سید صالح حسینی تلاش کرده، اما این خبر به اینترنت درز کرده است.

یک روزنامه نگار وبلاگ نویس بنام امره ارجیس ،  سید صالح حسینی را  با  رضا ضراب که تحریم مالی ایران را دور می زد، مقایسه کرده است.

پیش از این نیز نزدیک به یک میلیون دلار از پولهای ایران به بهانه تحریم در باکو بلوکه شده بود. به نظر می رسد که حکومت باکو قصد ندارد به این آسانی مبالغ فوق را به ایران بازگرداند و با امنیتی کردن موضوع پول های بلوکه شده را به ویژه 17 میلیارد یورو را در حسابهای خود نگه دارد. هر روز تاخیر در بازگشت این مبلغ به ایران میلیونها دلار سود برای رژیم باکو و ضرر برای ملت ایران در پی خواهد داشت.

این جمهوری برغم لغو تحریم های ایران هنوز  روابط بانکی خود را با ایران به حالت عادی برنگردانده است و حدود یک میلیارد دلار پول بانک ملی و نیز پول های افراد حقیقی ایرانی در جمهوری آذربایجان بلوکه است.