بحران اقتصادی ترکیه همچنان ادامه دارد
قیمت انرژی در ترکیه سر به فلک کشید

۱۲ دی, ۱۴۰۰
قیمت انرژی در ترکیه سر به فلک کشید

رویترز گزارش داد: درحالیکه که نرخ تورم در بزرگ‌ترین شهر ترکیه، استانبول، به بالاترین سطح در ده سال اخیر رسیده است، رجب طیب اردوغان دستور افزایش قیمت‌های برق و گاز طبیعی را صادر کرد.

همزمان، افزایش قیمت سوخت، بیمه خودرو و عوارض برخی راه‌ها، فشار را بر اقتصاد اقتصاد درگیر تورم و بحران پولی ترکیه بیشتر کرده. تورم و بحرانی که ناشی از سیاست نامعمول نرخ بهره اردوغان است.

اداره دولتی تنظیم بازار انرژی ترکیه با استناد به افزایش جهانی قیمت انرژی، گفته است قیمت برق به ۱۲۵ درصد برای مشترکان تجاری پرمصرف و ۵۰ درصد برای مشترکان خانگی کم‌مصرف در سال ۲۰۲۲ رشد داشته است. قیمت گاز طبیعی نیز برای مصارف خانگی ۲۵ درصد و مصارف صنعتی ۵۰ درصد افزایش داشته است. به گفته رئیس اتاق بازرگانی استانبول، در استانبول که محل زندگی ۲۰ درصد جمعیت ترکیه است، قیمت‌های خرده فروشی ۹.۶۵ درصد در طول یک ماه (ماه دسامبر) افزایش داشته که معادل ۳۴.۱۸ درصد تورم سالانه است. قیمت‌های عمده‌فروشی در نوامبر ۱۱.۹۶ درصد ماهانه و ۴۷.۱۰ درصد سالانه افزایش یافته است.

گفتنی است ارزش لیر در برابر دلار طی سال اخیر ۴۴ درصد سقوط یافته که ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی با فشار شخص اردوغان بوده است.