گفتاری از دکتر حمید احمدی درباره تازه‌ترین کتاب خود

۱۶ دی, ۱۴۰۰
گفتاری از دکتر حمید احمدی درباره تازه‌ترین کتاب خود

دکتر حمید احمدی استاد برجسته علوم سیاسی دانشگاه تهران، در این ویدیوی کوتاه به معرفی تازه‌ترین اثر پژوهشی خود می‌پردازد.

هدف این کتاب آشناکردن خوانندگان فارسی‌زبان به‌ویژه دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در درجه‌ی نخست و عموم علاقه‌مندان در وهله‌ی دوم با تحولات خاورمیانه، یکی از پرتلاطم‌ترین مناطق جهان کنونی، است. گرچه رسانه‌های نوشتاری، دیداری و شنیداری موجود فارسی‌زبان فراوان سخن از خاورمیانه به میان می‌آورند،
اما بیشتر بر رویدادهای سیاسی کنونی و تحلیل آن تمرکز می‌کنند. این در حالی است که تحلیل و تبیین درست‌تر و واقعی‌تر مسائل خاورمیانه و شمال افریقا به برخورداری از دانش گسترده‌تر از جنبه‌های تاریخی، فکری و جامعه‌شناختی آن بستگی دارد.

نویسنده که بیش از چهار دهه در رسانه‌ها و دانشگاه‌های کشور به نوشتن، پژوهش و آموزش مسائل خاورمیانه و شمال افریقا اهتمام داشته است، درصدد برآمده است تا اثری نسبتاً جامع درباره‌ی این منطقه به خوانندگان علاقه‌مند ارائه دهد.

«سیاست و حکومت در خاورمیانه (غرب آسیا) و شمال افریقا» دارای سه بخش اساسی است که عناوین آن عبارتند از: «تاریخ، تمدن و مذهب در خاورمیانه»، «گرایش‌های سیاسی در خاورمیانه» و «مسائل امروز خاورمیانه».

در بخش «مسائل امروز خاورمیانه» بحران آبی و زیست محیطی، مسائل زنان، فرقه‌گرایی و سیاست‌های فرقه‌ای در خاورمیانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.