شماره دوم نشریه سراسری “وطن یولی” منتشر شد

۱۷ آذر, ۱۳۹۴
شماره دوم نشریه سراسری “وطن یولی” منتشر شد

این شماره از وطن یولی مطالبی از کاوه بیات، دکتر عباس جوادی، مهدی فدایی مهربان استاد دانشگاه تهران، سیدجواد میری استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، عطااله عبدی استاد دانشگاه خوارزمی، حبیب‌اله فاضلی استاد دانشگاه تهران، احسان هوشمند، محمدعلی بهمنی قاجار، داریوش احمدی، شاهین زینعلی و منصور بزرگمهر آمده است.
داود دشتبانی در سرمقاله دومین شماره این نشریه با عنوان « آذربایجان و تحفه ناگوار همسایگان» نوشته است: « فرهنگ ایرانی همانگونه که در منطقه جنوب غرب آسیا نماد صلح‌جویی و مدارا و احترام به همسایگان بوده، در درون خود نیز به خرده‌فرهنگ‌های محلی احترام گذاشته و به عدالت و مروت رفتار کرده است. ایرانیان در طول تاریخ بلند خود همواره صلح و امنیت و آرامش را به همسایگانشان هدیه کرده‌اند؛ زمانی که کوروش در عصر شهرسوزی و برده‌کشی، بردگان و اقوام اسیر را آزاد کرد و آزادی مذهبی و فرهنگی ملل تحت حمایت امپراطوریش را به رسمیت شناخت، رسم سایر اقوام سوزاندن و نابودکردن شهرها و قتل‌عام ملل شکست خورده بود.»
دشتبانی در ادامه می‌نویسد:« جامعه بحران‌زده ترکیه و به تبع آن جمهوری آذربایجان تنش و بحران خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کند. تلاش‌ می‌شود کردستیزی در ترکیه و ارمنی‌ستیزی در جمهوری آذربایجان از سوی عوامل قوم‌گرای وابسته به داخل ایران پمپاژ شود حال آنکه خشونت‌های کنونی در ترکیه و جمهوری آذربایجان عواقب و مکافات عملکرد خونین پیشین است و هیچ ارتباطی به جامعه ایرانی ندارد و طبیعتاً عناصر قوم‌گرا نیز از تلاش برای نفرت‌پراکنی میان اقوام ایرانی طرفی نخواهند بست و فرهنگ ایرانی در استمرار تاریخ خویش عناصر متزاحم را هضم و حل خواهد کرد.»
 در این شماره نشریه وطن یولی محمد فکری در گفتگو با دکتر سیدجواد میری استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به معرفی شخصیت شاه اسماعیل صفوی پرداخته است. سید جواد میری در این مصاحبه معتقد است: « در عصری که تک‌ساحتی بودن غالب شده است، باید به آدمی مثل شاه اسماعیل پرداخت که شخصیتی چندبعدی دارد. شاه اسماعیل شخصیت پهلوان، عارف، عالم و ادیب دارد. شاه اسماعیل انسانی با ابعاد متفاوت بود و این ابعاد متفاوت نیاز انسان امروز است و ما می‌توانیم با بازخوانی، آن را اول در مقام نظر و بعد در مقام عمل احیا کنیم.»
 کاوه بیات در یادداشت خود با عنوان ایراندوستی کلید نجات به معرفی نشریه نویافته‌ای از 1324 در تبریز پرداخته و دکتر عباس جوادی نیز در مقاله ای نقش اتحاد جماهیر شوروی در هدایت فرهنگی دولت پیشه‌وری را تبیین کرده است. داریوش احمدی یادداشتی با عنوان «یافته‌های تازه از شهر تاریخی پارسه» و شاهین زینعلی یادداشتی با عنوان «ماجراجویی برپایه توهم» در این نشریه نوشته‌اند.
مهدی فدایی مهربان استاد دانشگاه تهران و عطااله عبدی استاد دانشگاه خوارزمی، احسان هوشمند و محمدعلی بهمنی قاجار دیدگاه خود را درباره برنامه تلویزیونی فیتیله‌ای‌ها و تحلیل‌های پس از آن نوشته‌اند.
وطن‌یولی یک نشریه فرهنگی و تاریخی به مدیرمسئولی و سردبیری داود دشتبانی است و فعلاً به صورت ماهنامه منتشر خواهد شد. علاقمندان می‌توانند این نشریه را از دکه‌های معتبر مطبوعاتی سراسر کشور تهیه کنند.
تصویر درون برنامه‌ای 1