پیروز مجتهدزاده: دموکراسی یونانی قابل اعتناء نیست

۳۰ آبان, ۱۳۹۴
پیروز مجتهدزاده: دموکراسی یونانی قابل اعتناء نیست

تاریخ بشر است به این مهم اشاره کرده و می گوید واژه دموکراسی برای اولین بار توسط توسط ایرانیان مطرح و به یونان صادر شد.
نویسنده 25 کتاب به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی اضافه کرد: آنچه در یونان باستان رخ داد تنها نام دموکراسی را به یدک می کشید و دیدیم که با قدرت گرفتن آتن یک جامعه طبقاتی وحشتناکی شکل گرفت که بردگان در کنار فاحشگان و جاسوسان از پایین ترین امتیازات برخوردار بودند.
وی نتیجه این شبه دموکراسی را برقراری بزرگترین دیکتاتوری تاریخ یعنی امپراطوری روم دانسته و تصریح کرد: البته اینکه در یونان، فرد اصالت داشت قابل انکار نیست ولی پادشاهی که برای اولین بار در دنیا رفتار دموکراتیک را سرلوحه کار خود قرار داد کوروش کبیر بود. وی پس از فتح هر سرزمین مردم آنرا در دین، زبان، رسوم و… خود آزاد می گذاشت و به موجودیت و هویت فرهنگی آنها احترام می گذاشت. همین روحیه هم باعث شد که سرزمین های بسیاری داوطلبانه به خاک ایران بپیوندند.
مدیر عامل بنیاد پژوهشی یوروسویک ادامه داد: حکومت به معنای state نیز در زمان این پادشاه مطرح و در زمان داریوش به طور کامل شکل گرفت و برای اولین بار در دنیا در زمان این دو پادشاه بود که دولت با ساز و کارهایی نظیر راه سازی، برقراری چاپار( اولین شکل اداره پست)، تجارت زمینی و دریایی، ارتش منظم، برنامه ریزی اقتصادی و … به کشورداری پرداخت.
پژوهشگر ارشد و اسبق مرکز مطالعات ژئوپولیتیک و مرزهای بین المللی دانشگاه لندن افزود: وقتی می خواستم پیش پرفسور ژان گاتمن پدر علم جغرافیای سیاسی نوین دنیا بروم دوستانم مرا از این کار منع کردند چرا که وی 20 سال بود راهنمایی هیچ تزی را نپذیرفته بود. ولی با کمال تعجب درخواستم را پذیرفت. مدتی بعد از ایشان در این باره سوال کردم که گفت’ من یونان شناس هستم ولی بعد از اینهمه تحقیق به این نتیجه رسیدم یونان شناسی بدون شناخت تمدن ایران هیچ فایده ای ندارد’.
استاد سابق جغرافیای سیاسی و ژئوپولیتیک دانشگاه تربیت مدرس افزود: وقتی بوش پسر صحبت از حمله به ایران می کرد نامه ای به وی نوشتم که در مطبوعات آمریکا سر و صدا به پا کرد. در آن نامه به وی گفتم اگر می خواهی به ایران بیایی بیا ولی بدان که به چه سرزمینی پا می گذاری؟ آقای بوش! این کشور اسلام را با آغوش باز پذیرفت و با فرهنگ خود آمیخته و اسلام شیعه ای را عرضه کرد که 1400 سال است خود اعراب عربستان یعنی زادگاه اسلام چشم دیدن آنرا ندارند. مغول ها به ایران هجوم آوردند اما نه تنها زبان فارسی را یاد گرفتند بلکه شیعه شدند.
عضو فعال سازمان خلیج فارس ادامه داد: در نامه ام نوشتم اکبرشاه پادشاه مغول و سازنده تاج محل با خدم و حشم و با پای پیاده از دهلی به مشهد آمد تا به زیارت امام رضا(ع) برود. حکومت مغول زبان فارسی را زبان بین المللی خود اعلام کرد و این زبان با توجه به گسترده قلمرو مغول از دیوار چین تا قلب اروپا را درنوردید. آقای رئیس جمهور (بوش)شما در باتلاق عراق و افغانستان که از شعبات ایران بودند مانده ای. خواستی بیا ولی فکر بازگشتت را هم بکن.
عضو هیات مدیره انجمن مطالعات ایران معاصر افزود: ما ایرانی ها وقتی در سیاست داخلی با هم بحث و مناقشه می کنیم فراموش می کنیم که دیگران هم صدای ما را می شنوند و از آن سوءاستفاده می کنند. ما باید دنبال وفاق ملی باشیم و اقدام اخیر صدا و سیما در برنامه فتیله اقدامی بسیار ناشیانه بود ولی مردم نیز نباید با دامن زدن به آن، موجب سوءاستفاده برخی همسایگان را فراهم کنند.
وی گفت: ما با نزاع با یکدیگر به جایی نمی رسیم همانطور که کشورهای اروپایی در نهایت تصمیم گرفتند اتحادیه اروپا را تشکیل دهند تا قدرت خود را افزایش دهند ما نیز باید وحدت ملی خود را بالاتر از هر مساله قومی و جناحی دانسته و همانطور که عرفای ما می گویند در عین کثرت به وحدت برسیم.
وی تصریح کرد: نه هویت باستانی ما قابل انکار است و نه هویت اسلامی و شیعی ما و هر کس که یکی از این دو را به تنهایی مطرح کند تاریخ ایران را درست نخوانده و نفهمیده است. ما ایرانی ها باید قدر خود را دانسته و این جمله فردریش نیچه فیلسوف سرشناس آلمانی را از یاد نبریم که می گوید دنیا هر چه دارد از ایران دارد.

 

ایرنا