اوپن دموکراسی گزارش داد
عضو ارشد پارلمان انگلستان، ابزار پروپاگاندای باکو

عضو ارشد پارلمان انگلستان، ابزار پروپاگاندای باکو

بنا به گزارش اوپن دموکراسی، باب بلَکمَن نماینده پرنفوذ پارلمان انگلستان روابط بسیار نزدیکی با سفارت باکو در لندن داشته و به گفته خودش «توسط سفارت جمهوری آذربایجان تغذیه تبلیغاتی می‌شده است». در گفتگویی صوتی که از او منتشر شده، می‌گوید «من معمولا مواضع دوستان خوبمان در جمهوری آذربایجان را پیش می‌برم».

به گزارش اوپن دموکراسی، بلکمن از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۷ سفر به هزینه ده‌ها هزار پوند به باکو داشته است. سه سفر اخیر این نماینده پارلمان انگلستان یا به هزینه مجلس باکو یا سفارت باکو در لندن انجام شده است.

در سال ۲۰۲۰، به هنگام جنگ قرا‌باغ، باب بلکمن به عنوان لابی حکومت باکو عمل کرده و به وزیر خارجه انگلستان، دومینیک راب، اصرار کرده که جانب جمهوری آذربایجان را بگیرد. علاوه بر اعمال فشار بر وزیر خارجه، بلکمن از ژوئیه ۲۰۲۰ چهار طرح در حمایت از رژیم [باکو] را در مجلس عوام انگلستان پیش برده و با وزیر خارجه بعدی انگلستان، لیز تراس، نیز لابی کرده و اصرار داشته تا روابط انگلستان با باکو را بیش از پیش تقویت کند.

وی در گفتگویی که در ژوئیه ۲۰۲۰ انجام داده، در رابطه با منازعه ناگورنو-قراباغ به صراحت می‌گوید «در این منازعات هرکی که بهترین پروپاگاندا یا تبلیغات را پیش ببرد می‌تواند توجه ناظران و مخاطبان را به خود جلب کند. در این مورد، من توسط سفارت جمهوری آذربایجان در انگلستان تغذیه اطلاعاتی و تبلیغاتی شدم و این اطلاعات بسیار بسیار مفید بود…»

بلکمن مجموعه دستورالعمل‌هایی از مقامات عالی‌رتبه باکو من جمله حوانشیر فیضی‌یف دریافت کرده است. فیضیت متهم ردیف اول پرونده پولشویی عظیم جمهوری باکو در لندن بوده که بنا به حکم دادگاه، ۵.۶ میلیون پوند از حساب‌های او و خانواده‌اش در انگلستان مصادره شده است. دادگاه تشخیص داده است که فیضی‌یف و خانواده او «واسطه‌های فاسد و ناسالم میان سرکردگان حاکم در جمهوری آذربایجان و گردانندگان کمپانی آورومد ال ال سی (کمپانی‌ای که فیضی‌یف تاسیس کرده) هستند» (درباره این پرونده نگاه کنید به اینجا).

بلکمن که از ۲۰۱۰ نماینده پارلمان انگلستان است، حتی زمانی که اخبار حاکی از دست داشتن فیضی‌یف در پرونده پولشویی بزرگ منتشر شده بود، این مقام باکویی را به مجلس عوام انگلستان دعوت کرد.

جمهوری آذربایجان که مدت‌هاست متهم به فساد و حکمرانی اقتدارگرایانه ست، در پی بهبود مشروعیت خود در خارج، از جمله مشروع‌جلوه دادن ادعای خود بر منطقه ناگورنو-قرا‌باغ که از سال ۱۹۹۰ هم جمهوری آذربایجان و هم ارمنستان نسبت به آن ادعا داشته‌اند، بوده است.

روابط فاسد باب بلکمن با مقامات باکو و رفتار لابی‌گرانه او برای پیشبرد منافع حاکمان باکو مورد انتقاد سیاستمداران و رسانه‌ها در انگلستان نیز واقع شده است.