دیدار رئیس جمهور اسرائیل از ترکیه
اردوغان: این ملاقات نقطهٔ عطفی در پیوندهای ترکیه با اسرائیل است

۱۸ اسفند, ۱۴۰۰
اردوغان: این ملاقات نقطهٔ عطفی در پیوندهای ترکیه با اسرائیل است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که امروز میزبان اسحق هرتزوگ رئیس جمهور اسرائیل بود، پس از دیدار با هرتزوگ گفت که باور دارد دیدار همتای اسرائیلی او نقطهٔ عطفی در روابط میان آنکارا و تل‌آویو خواهد بود و از جانب ترکیه عنوان کرد که مایل به همکاری با اسرائیل در زمینه انرژی است.

هرتزوگ اولین رئیس جمهور اسرائیل است که پس از سال ۲۰۰۸ به ترکیه سفر کرده است.

اردوغان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:

«باور دارم که این دیدار تاریخی نقطهٔ عطف جدیدی در مناسبات ترکیه-اسرائیل خواهد بود. هدف مشترک ما احیاء گفتگوی سیاسی است. به نظرم این فرصتی برای احیاء همکاری در زمینه انرژی است که پیش از این شروع شده بود»

اردوغان پیش از این گفته بود که دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر گاز طبیعی اسرائیل را به اروپا صادر کنند؛ ایده‌ای که بیست سال پیش مطرح شده بود.

ذخایر گاز دریای مدیترانه می‌تواند وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش دهد. این موضوع به ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و درخواست رهبران اروپای بر کاهش نیاز قاره اروپا به گاز روسیه اهمیت می‌یابد.

از سوی دیگر، هرتزوگ ضمن اعلام اینکه دو کشور باید بپذیرند که دربارهٔ همه امور نمی‌توانند توافق داشته باشند گفت «اما باید بکوشیم که اختلاف نظرها را رفع کنیم آن هم با احترام متقابل و نیت حسنه و با سازوکارها و نهادهای مناسبی که خودمان فراهم می‌کنیم و با نگاهی به آیندهٔ مشترک».

هرتزوگ سپس رو به اردوغان کرد و گفت: «شما و من، و مردم شما و مردم من، همگی فرزندان ابراهیم پدر مؤمنان خداییم».

شایان ذکر است که تجارت میان ترکیه و اسرائیل در سال‌های گذشته که روابط نسبتا سردی میان آنها شکل گرفته بود، از حجم قابل توجهی برخوردار بود و در سال ۲۰۲۱ به ۶.۷ میلیارد دلار می‌رسید. اردوغان امروز اظهار امیدواری کرد که این حجم به ۱۰ میلیارد دلار برسد.